• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Javelina
    Lina2302 skrev 2020-09-15 09:52:54 följande:

Negativt test imorse och imorgon är det blodprov på sjukhuset. Nu har jag gett upp för denna gången också, 4:e insättningen och stort minus alla gånger och 5 "bra" ägg som är borta... 3 ägg kvar i frysen men hur ska man orka? Jag känner att jag bara försvinner djupare ner i ett stort svart hål för varje dag som går ????

Skit också... Men då vill jag istället peppa dig med att ni faktiskt har fler ägg i frysen, du slipper hela proceduren. Och det faktum att procentuellt sett borde något av de äggen bilda en graviditet. Ni har statistiken på er sida att lyckas, av 8 blastocyster borde åtminstone ett par av de återstående äggen klara det! Man lever på siffror, statistik och resultat i den här tuffa ivf-världen och det faktum att ni ens fått så många befruktade ägg är väldigt lovande, tänka bara på hur många ägg det krävs för att kunna få fram ett långtidsodlat ägg... Ett av 4-5 vill jag minnas. Nu gäller det att hålla ut och kämpa vidare!

Sedan skrev någon att ni kanske kan höra med sjukhuset om det finns några förändringar ni kan göra inför nästa omgång. Det låter klokt, kanske ändra progesterondosen eller nåt? Finns en uppsjö av saker att testa om inte annat.
  • Javelina
    Odengatan10 skrev 2020-09-15 20:31:51 följande:

Jag har inte haft så mycket känning i bröst denna gång, tyvärr! Jag håller också på och analyserar hit och dit men som dom sa på kliniken, är det ett stark embryo så är det...

Tyckte molvärk va det symtom jag hade starkast, lite flåsigare än normalt vid promenad och träning.

Nu håller vi tummarna för din testdag!

Odengatan10: Först vill jag så klart gratulera till plusset!!! Förstår att du analyserar symptom och ickesymptom och kan flika in att under mina två första ivf-försök hade jag flera olika symtom men det blev ingen graviditet, däremot under det tredje försöket så hade jag inte en enda känning och var helt säker att det inte lyckades men det gjorde det! Runt vecka 8 blev jag väldigt kvällstrött och somnade i soffan varje kväll men det var det enda symptomet under hela första trimestern.. Så ickesymptom kan vara det bästa :)

Lycka till och försök njuta av den här tiden med!
  • Javelina
    Lina2302 skrev 2020-09-16 13:21:06 följande:

Önsksr dig lycka till med denna, insättningen. Håller tummarna! Pratade med de idag och hon sa att de inte gör någonting annorlunda om man inte haft problem med missfall, då kan man eventuellt få annan medicin. Men jag får starta på nytt direkt i alla fall. Lycka till nu!

Jag såg nu att du redan pratat om att göra förändringar.. Sverige verkar utan tvekan ligga rätt mycket efter andra länders sätt att utforma ivf-behandlingar efter personliga preferenser. Skulle rekommendera alla som har ett flertal misslyckade ivf-försök att läsa om OLGA-klinkens metoder och syn på embryo och livmoderimplantation. Det finns en hel del att lära enligt min mening. Jag går själv i Sverige, men hade det varit aktuellt att påbörja en ny ivf-process skulle jag överväga en utlandsklinik.

Min erfarenhet gällande den svenska klinik jag gått hos är att de gärna provar andra mediciner och lyssnar på mina förslag. T ex gällande Levaxin och sköldkörtelfunktion där det finns olika referensnivåer där man sätter in medicinering mm. Men däremot har de inte varit så engagerade i att göra ändringar utan att jag först fört det på tal. Det kan också vara så att allt är så bra det kan bli och det bara gäller att vänta på guldägget.
  • Odengatan10
    Javelina skrev 2020-09-16 14:15:53 följande:
    Odengatan10: Först vill jag så klart gratulera till plusset!!! Förstår att du analyserar symptom och ickesymptom och kan flika in att under mina två första ivf-försök hade jag flera olika symtom men det blev ingen graviditet, däremot under det tredje försöket så hade jag inte en enda känning och var helt säker att det inte lyckades men det gjorde det! Runt vecka 8 blev jag väldigt kvällstrött och somnade i soffan varje kväll men det var det enda symptomet under hela första trimestern.. Så ickesymptom kan vara det bästa :)

Lycka till och försök njuta av den här tiden med!
    Tack för pepp! :)
  • Always choklad

Hej sjuksköterskan på 1177 sa att det är vanligt att blöda av olika orsaker. Behöver ej vara missfall utan en del har till och med mens upp i v 12. Ont i magen idag och gammelrosa färgade flytningar/blod växlande mot ljusrött. Men blev lugnare i alla fall. Nu får vi se vad morgondagen säger imorgon test. Inställd på att det kanske inte gick bra och mentalt förberedd och börja mäta med ägglossningsstickor och sätta in en från frysen.

• Sussna85

Heja heja alla här! Alla ni som kämpar med pågående ivf, ni som är gravida, som är oroliga, som ruvar och som bara väntar....fan vad vi är starka som orkar gå igenom detta om och om igen för att få våra efterlängtade småHjärta

Imorgon är det dax för andra kontrollen med UL för mig, hoppas så att de 10 ägg som fanns där sist har växt fint och det blir ÄP snart.

Här på Åland stormar det som f*n just nu så mina nojjor är nu att det inte kommer att lugna sig tills vi ska iväg.

Den färjan  vi alltid åker på natten till Åbo är väldigt kinkig på att det inte får blåsa för hårt, då kan de inte lägga tillGråter
    Ibland är det frustrerade att bo på en liten ö,så beroende av att vissa saker.

Har man tagit ovitrellen är det ju lixom ingen återvändo, ÄP måste göras inom 36h juhFörvånad

• Javelina
    Sussna85 skrev 2020-09-16 20:39:10 följande:

Heja heja alla här! Alla ni som kämpar med pågående ivf, ni som är gravida, som är oroliga, som ruvar och som bara väntar....fan vad vi är starka som orkar gå igenom detta om och om igen för att få våra efterlängtade små

Imorgon är det dax för andra kontrollen med UL för mig, hoppas så att de 10 ägg som fanns där sist har växt fint och det blir ÄP snart.

Här på Åland stormar det som f*n just nu så mina nojjor är nu att det inte kommer att lugna sig tills vi ska iväg.

Den färjan  vi alltid åker på natten till Åbo är väldigt kinkig på att det inte får blåsa för hårt, då kan de inte lägga till

Ibland är det frustrerade att bo på en liten ö,så beroende av att vissa saker.

Har man tagit ovitrellen är det ju lixom ingen återvändo, ÄP måste göras inom 36h juh

Hej, vad häftigt att du bor på Åland, verkligen en ö jag saknar dessa coronatider! Förstår oron över Ovitrelle och vädrets makter. Men om jag inte minns fel så fick jag även ta en ytterligare spruta före Ovitrellen, Orgalutran hette den, för att förhindra ägglossningen tills det var dags. Det kanske går att fördröja processen en kortare tid med den? Det skadar inte att fråga iaf.

Lycka till på ul och jag håller tummarna för att ni ska hinna ta er till kliniken i rätt tid!
  • Javelina

Kommer nog inte sova en sekund inatt, är storm ute och imorgon är dagen d... Har två blastocyster kvar i frysen och får båda insatt om de klarar upptiningen. Om inte, så är det kört för oss, finns inga möjligheter att starta om ivf-behandling, min ålder bland annat och att vi faktiskt fick ett barn för ett antal år sedan genom ivf.

Har inte vågat gå in känslomässigt i det här försöket, vill inte hoppas och bli besviken. Känner samtidigt att vi redan har lyckats en gång så då är vi inte "värda" ett barn till.. Det är väl ens självbevarelsedrift som viftar bort alla känslor. Innerst inne är det kaos. Vill inte ha det där samtalet att äggen inte klarade upptining. Vill inte hoppas i flera veckor och det ändå inte blir något. Ni vet.

• Clemmentina
    Javelina skrev 2020-09-16 23:20:35 följande:

Kommer nog inte sova en sekund inatt, är storm ute och imorgon är dagen d... Har två blastocyster kvar i frysen och får båda insatt om de klarar upptiningen. Om inte, så är det kört för oss, finns inga möjligheter att starta om ivf-behandling, min ålder bland annat och att vi faktiskt fick ett barn för ett antal år sedan genom ivf.

Har inte vågat gå in känslomässigt i det här försöket, vill inte hoppas och bli besviken. Känner samtidigt att vi redan har lyckats en gång så då är vi inte "värda" ett barn till.. Det är väl ens självbevarelsedrift som viftar bort alla känslor. Innerst inne är det kaos. Vill inte ha det där samtalet att äggen inte klarade upptining. Vill inte hoppas i flera veckor och det ändå inte blir något. Ni vet.

Absolut, förstår precis. Håller tummarna för att allt går bra idag och framöver. Klart ni är värda ett barn till! <3
  • Tino
    Javelina skrev 2020-09-16 23:20:35 följande:

Så klart är ni värda ett till barn. Vilken hemsk känsla att veta att detta definitivt är sista försöket. Min man har yttrat att han inte orkar ett till äggplock, men vi får se om vi kommer dit. Jag förstår katastroftankarna och jag försöker trycka bort de så gott det går. Jag går däremot hos en kurator, men det beror på att mitt ivf-barn fått inte bara ett utan två mycket ovanliga diagnoser. Sorgen att kanske inte få fler barn är stor och verklig, den är också värd att finnas. Vi behöver inte förklara oss, eller be om ursäkt för att vi vill ha fler barn. Vi är värda det. Precis som jag hoppas och önskar att alla som är ofrivilligt barnlösa också kommer lyckas och få de antal barn de vill.

Det är en fördel att du fått barn tidigare och hoppas de ni får tillbaka stannar. <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020