• Anonym (Alva)

    Varför blir mammor så tråkiga?

    Nej, såklart inte alla.

    Men det slår mig vilken skillnad det är på oss grannar huruvida vi är kvinnor eller män. Grabbarna går ofta över, tar en öl, Spontanhänger och lätt att det bli en sen kväll på verandan med skratt.

    Jag får typ planera och dra ut grannkvinnorna (som jag i övrigt gillar) för alltid är det något med barnen eller något praktiskt som kommer i kläm. Och ofta ska det hittas på saker familjer emellan så att man umgås även med alla barn. Helt ok! Såklart kul men jag stör mig så på att tjejerna inte axlar det här spontana att OCKSÅ umgås utan barnen.

    Nån mer som känner så? Börjar på allvar bli avundsjuk på min man som får sitt umgänge så lätt. Varför kan så många mammor inte släppa till utan barnen?? (Är själv mamma och älskar att vara med dem men inte veckans alla timmar).

  • Svar på tråden Varför blir mammor så tråkiga?
  • Anonym (Alva)
    fjanten skrev 2020-08-03 17:45:49 följande:

    Gissar att deras män sällan vill "passa" sina barn?


    Jodå, inga problem.
  • Anonym (blandade nötter)

    Sånt löses enklast med att ha några vänner som inte valt att skaffa barn, de är ofta piggare och roligare än mammor de första åren med barn.

  • fjanten
    Anonym (Alva) skrev 2020-08-03 17:58:26 följande:

    Jodå, inga problem.


    Skaffa lite nya vänner då kanske? Genom någon hobby eller liknande? Så ni inte i första hand blir vänner genom barnen.
  • Anonym (Linn)

    Känner igen detta. Oftast handlar det om att mannen inte vill sitta med ungen. Och gör han det nångång så kommer det surt efter, så då är det bättre att ta med barnet när man umgås.

    Många känner även att mannen inte har koll på barnen. Han sitter med mobilen och barnen springer vind för våg.

    Min väninnas man "passade" sina barn nyligen. När hon kom hem på kvällen kröp det fram att han visst glömt att ge mat under dagen. Barnen är 2 och 4 år.

    Sedan sitter det hårt inpräntat i kvinnan att alltid tänka på familjen först. Se till att barnen har det bra. Att de som familj umgås.

    Mannen tänker mer på sig själv, att han behöver träna, träffa polare, ha grabbkväll osv. Man är rätt avslappnad när man inte behöver tänka på att lägga barn, packa barnens gympapåse, komma ihåg att svara på lärarens mail, köpa present till kalaset de ska på i helgen osv osv.

  • Anonym (Anna)

    För att männen glider under radarn med "duktiga" fruar hemma.. de kan lämna hemmet i kaos - kvinnan känner ofta att kaoset måste lösas. 

    Enda lösningen är att skita i det - och kräva att mannen tar över för att kvinnan ska ha en tjejkväll!! Med all rätt.. 

  • Anonym (Om)

    Har man den möjligheten så förstår jag inte varför man tackar nej. Själv får jag böna och be och sitta och planera argument till varför jag vill göra något utan att behöva dra med mig ungen.

  • Anonym (blandade nötter)
    Anonym (Om) skrev 2020-08-03 18:28:43 följande:

    Har man den möjligheten så förstår jag inte varför man tackar nej. Själv får jag böna och be och sitta och planera argument till varför jag vill göra något utan att behöva dra med mig ungen.


    Du får väl uppfostra honom bättre då. Karlen alltså. Flört
  • Anonym (Rebecca)

    Ja, min man kan ta barnen för att jag ska hitta på något med vänner. Men jag får massor av sms hela tiden om ditten och datten vad gäller barnen, och sedan frågor om när jag kommer hem. När jag väl kommer hem är huset upp och ner, och barnen är inte nattningsredo ö.h.t. trots att det är 30 minuter EFTER deras vanliga nattningstid o.s.v. Så får jag också ta allt det för mannen är ju sååååååååååå slut efter att få ha tagit allt undertiden jag varit iväg.

    Så ja, i jag kan absolut ses, men det är inte särskilt avslappnande för mig att vara ute eller att sedan komma hem. Trist nog.

  • Anonym (blandade nötter)
    Anonym (Rebecca) skrev 2020-08-03 18:51:57 följande:

    Ja, min man kan ta barnen för att jag ska hitta på något med vänner. Men jag får massor av sms hela tiden om ditten och datten vad gäller barnen, och sedan frågor om när jag kommer hem. När jag väl kommer hem är huset upp och ner, och barnen är inte nattningsredo ö.h.t. trots att det är 30 minuter EFTER deras vanliga nattningstid o.s.v. Så får jag också ta allt det för mannen är ju sååååååååååå slut efter att få ha tagit allt undertiden jag varit iväg.

    Så ja, i jag kan absolut ses, men det är inte särskilt avslappnande för mig att vara ute eller att sedan komma hem. Trist nog.


    Men säg bara att nu gäller radiotystnad här, ring mig inte om ni inte sitter på akuten. Att du inte hittar saker i ditt eget hem är inte mitt problem att lösa, då får ni nöjet att städa i hemmet tills ni hittar sakerna.

    Så har jag fått säga till min man, men då fattade han i alla fall.
    Är din man trögare än så?
Svar på tråden Varför blir mammor så tråkiga?