• Anonym (M)

    Motoriska problem, vad kan det bero på?

    Jag har en son som är i tonåren. Han är fullt fungerande i vardagen men har vissa motoriska problem. Vi har varit hos sjukgymnast som konstaterade att han har vissa svårigheter med finmotorik, muskelsvaghet och koordination. Vi har också varit hos neurolog son inte tyckte sig se några neurologiska problem och konstaterade att han är begåvad över genomsnittet. Han har även undersökts av barnreumatolog som inte heller kunde säga vad det kan bero på.

    En del verkar ha blivit bättre med åren. Numera kan han springa långa distanser och klättra utan att bli trött i musklerna. Han har inga problem i övrigt. Han har (mild) dyslexi men med rätt hjälpmedel får han toppbetyg, Han utvecklas normalt, har inga beteendeproblem och är social.

    Samtidigt önskar jag att vi hade fått något svar om varför han har de här problemen för då hade jag kanske kunnat hjälpa honom mer. Jag listar problemen han har haft/har för att se om någon kanske känner igen det och har någon teori:

    - Kröp inte som baby utan kanade runt på rygg, det hjälpte inte att vända honom. Började gå sent men utan problem.

    - Hade en stel lite udda springstil där han bara rörde ena armen. Det är nästan borta nu men han springer fortfarande stelt.

    - Om han springer eller går långa sträckor får han ont i benen efteråt. Han har bra kondis och jag trodde först att det var mjölksyra men det verkar inte så.

    - Hade svårt att lära sig hålla pennan som liten. Han kunde inte lära sig penngreppet förrän sent och skrev hårt genom pappret. Det har blivit bättre nu men inte helt.

    -Svårt att lära sig danssteg på idrotten. Han har generellt svårt att koordinera rörelser efter en viss instruktion. Det hade jag också som barn.

    - Tappar lätt saker även om det också har blivit bättre. Jag hade samma problem som barn.

    - Hade väldigt svårt att lära sig äta med bestick eller snarare att koordinera kniv och gaffel. Det är också något jag känner igen från barndomen. Nu kan han det men det faller sig inte naturligt.

    - Gör saker lite bakvänt. Svårt att förklara men han har svårt att följa en visuell instruktion utan gör på sitt eget sätt.

    Ibland har jag undrat om han egentligen är vänsterhänt, fast det verkar inte så. Anledningen till att jag jämför med mig själv är att jag undrar om det kan vara något ärftligt.

    När man träffar honom skulle man inte tänka att.han har motoriska problem utan det är bara i specifika situationer/moment.

    Är det någon som har en teori?

  • Svar på tråden Motoriska problem, vad kan det bero på?
  • Anonym (M)

    Puffar upp tråden lite och hoppas på svar.

  • Anonym (biologen)

    Har någon gjort en genetisk analys för att se om han har någon kromosomdefekt?

    Jag har en vän som har en kromosomdefekt och den gör att man från början bara är lite klumpig men med ålder kan utveckla diverse symptom som hjärtsvaghet, starr och även påverkan på kognitiv förmåga. Hennes bror behövde pacemaker innan 40.

    Kromosomdefekter kan uppstå slumpmässigt men är även ärftliga inom vissa släkter i Sverige och de kan gå under radarn. Min väns mamma visste t.ex. inte att hon själv hade detta syndrom också, då hon tappat kontakten med övrig släkt.

    Den defekt de har är även dominant, alltså det krävs bara att en förälder har det för att anlaget ska gå vidare till nästa generation. 

  • Anonym (M)

    Intressant, och sorgligt samtidigt. Nej, ingen sådan analys har gjorts. Jag blir snart 50 och har inga sådana problem. Jag antar att sonen, som är i övre tonåren nu, inte har tillräckligt allvarliga problem för att det ska bli aktuellt.

    Vi har träffat tre barnneurologer kom jag på nu. De har alla sagt att det är någonting men de vet inte vad. Det är inga typiska symtom och det märks alltså inte att han har de här problemen i vardagen, även om han alltid har haft svårt med idrott och träslöjd.

    Jag tror att vi skulle få samma svar om vi sökte igen men kanske kan jag få någon ledtråd här att spinna vidare på. Det är ju lättare för läkaren om vi misstänker något specifikt.

    Jag kan tillägga att sonen hade ledsmärtor som barn och fick inflammation i en höft två gånger. Det var därför vi träffade en barnreumatolog men det gav inget heller. De tog tester och undersökte hans leder och det var inget typiskt.

    Vi har psoriasis artrit i släkten. Jag har också haft mycket problem med ledsmärta, stelhet, inflammationer i mjukdelarna och det finns en misstanke om att jag kan ha det. Problemet är ju att det inte finns något test för det.

  • Anonym (biologen)
    Anonym (M) skrev 2020-08-04 10:59:05 följande:

    Intressant, och sorgligt samtidigt. Nej, ingen sådan analys har gjorts. Jag blir snart 50 och har inga sådana problem. Jag antar att sonen, som är i övre tonåren nu, inte har tillräckligt allvarliga problem för att det ska bli aktuellt.

    Vi har träffat tre barnneurologer kom jag på nu. De har alla sagt att det är någonting men de vet inte vad. Det är inga typiska symtom och det märks alltså inte att han har de här problemen i vardagen, även om han alltid har haft svårt med idrott och träslöjd.

    Jag tror att vi skulle få samma svar om vi sökte igen men kanske kan jag få någon ledtråd här att spinna vidare på. Det är ju lättare för läkaren om vi misstänker något specifikt.

    Jag kan tillägga att sonen hade ledsmärtor som barn och fick inflammation i en höft två gånger. Det var därför vi träffade en barnreumatolog men det gav inget heller. De tog tester och undersökte hans leder och det var inget typiskt.

    Vi har psoriasis artrit i släkten. Jag har också haft mycket problem med ledsmärta, stelhet, inflammationer i mjukdelarna och det finns en misstanke om att jag kan ha det. Problemet är ju att det inte finns något test för det.


    Problemet med dessa subtila defekter som kan påverka många olika saker kan vara att inte läkarna kommer på tanken att begära kromosomanalys, för de ser inte helheten utan bara de separata åkommorna. Men då antar jag att ni har tagit upp det vid läkarbesök.
  • Anonym (M)
    Anonym (biologen) skrev 2020-08-04 11:01:56 följande:

    Problemet med dessa subtila defekter som kan påverka många olika saker kan vara att inte läkarna kommer på tanken att begära kromosomanalys, för de ser inte helheten utan bara de separata åkommorna. Men då antar jag att ni har tagit upp det vid läkarbesök.


    Vi har inte tagit upp det, jag visste inte att det var ett alternativ, men det är något vi kan nämna om/när vi tar upp det igen.
Svar på tråden Motoriska problem, vad kan det bero på?