• Anonym (Mamma)

    Valde att skaffa bara ett bern, hade det vart bättre med två och skiljas?

    Jag har alltid tänkt mig som 3-barns-mamma under uppväxten.

    Blev gravid och hade jättejobbig graviditet med massa viktuppgång, foglossning som gjorde att jag inte kunde stå mer än någon minut. Att plocka upp diskmaskinen gick inte utan att vila 4 gånger, och detta höll i sig ett år efter förlossningen.

    Pappan fich förlossningsdepression och tog inte till sig barnet förrens han var 1,5 de gick i terapi tillsammans jättelänge.

    Pappan klarade inte av barnet när han skrek utan blev förbannad istället. Han fick sova i ett annat rum på natten barnens första 3 år för barnet hade väldigt litet sömnbehov och var vaken flera timmar på nätterna. Nu sover han exemplariskt.

    Efter allt detta ville jag inte ha fler barn. Men sonens högsta önskan har alltid varit att ha ett syskon. Han är 10 nu. Han är så ensam.

    Gjorde vi fel som inte skaffade ett barn till? Mitt och pappans förhållande hade aldrig klarat sig, vi hade gått isär vid nästa barn.

    Men massor av familjer går isär idag, det är liksom inget ovanligt. Hade ett syskon varit mer värt för honom än en mamma/pappa/barn-familj?

  • Svar på tråden Valde att skaffa bara ett bern, hade det vart bättre med två och skiljas?
  • Tow2Mater

    Ni gjorde inte fel. Se till att involvera ert barn i sammanhang där barn träffar vänner (sport/idrott, scouter, kyrka, kultur, etc) .

    Om ert barns högsta önskan vore en elefant, skulle ni ju ta barnet till zoo - inte köpa en egen elefant....

  • Anonym (Anonym)

    Det finns ingen som kan säga om ni hade gått isär med ett barn till, ni kanske hade klarat det jättebra. Till tvåan har man ju lärt sig en del om föräldraskap och en del saker går smidigare. Det är väl inte för sent än heller om ni skulle vilja det. Men det ska inte vara sonens önskan i så fall utan från er vuxna.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-04 20:41:22 följande:

    Det finns ingen som kan säga om ni hade gått isär med ett barn till, ni kanske hade klarat det jättebra. Till tvåan har man ju lärt sig en del om föräldraskap och en del saker går smidigare. Det är väl inte för sent än heller om ni skulle vilja det. Men det ska inte vara sonens önskan i så fall utan från er vuxna.


    Nu har han inte lika mycket utdelning av att ha ett mindre syskon, säg att det tar ett år eller två, då är han tonåring...
  • Anonym (aer)

    Ett syskon behöver inte ha gjort att han inte skulle känna sig ensam. Ett syskon med massa vänner medan man själv inte har någon är också jobbigt.


    Ni gjorde rätt. Man kan inte hänga upp sig på vad ett barn skulle velat när det finns så många faktorer till att det enbart blir ett barn. Alla vill inte ens ha fler.

  • Anonym (Anna)

    Hej!

    Nej, ni gjorde helt rätt! Sonen kan kompensera med att skaffa många barn själv, det ordnar sig. Ni har gjort det bästa möjliga för ert barn.

  • Anonym (Mia)

    Klart ni gjorde rätt val. Ni valde utifrån vad du och din man ville. Det är rätt för er. Bara för att man får ett syskon blir man inte per automatik mindre ensam i känslan. Det blir konkurrens och syskonbråk. Om din 10 åring känns ensam så är mitt råd att engagera er i aktiviteter. Jag har en sladdis som nu är fem som jag kan uppfatta som ensam. Han är dock helnöjd bara jag låter honom gå hem eller ta hem kompisar av och till.

  • Anonym (Mamma)

    Tack så jättemycket för alla svaren :)

Svar på tråden Valde att skaffa bara ett bern, hade det vart bättre med två och skiljas?