Fortsätta eller lämna?
Jag är 25 år och min sambo 35 år, och vi träffades för 6 år sedan, direkt efter att jag tog studenten. Det är egentligen två saker som är stora problem, och det är hur olika behov av ensamtid vi har, och att vi har olika syn på ekonomi.
Jag har stort behov av egentid, och min sambo hatar att vara ensam. Jag har alltid tryckt undan mina egna behov, men känner mig kvävd och för hårt hållen. Speciellt nu under corona när båda jobbar hemifrån och har gjort det sedan mars, och jag får skäll om jag så bara går ut på promenad ensam. Har inte träffat en enda vän ensam sedan början på mars, utan måste slåss om att få "tillåtelse" för det.
Vad gäller den ekonomiska biten så är han egenföretagare och pengar är inte ett problem för honom, om han vill ha en cykel för 35.000 kr så köper han den cykeln utan vidare.
Själv har jag alltid fått vända på slantarna för att passa in i hans levnadsstandard. Vi har rest på ca 4 resor/år, lägenhet, landställe och dyr bil. Idag tjänar jag ca 500.000 kr innan skatt per år, men med extremt höga utgifter (ca 20.000 kr/månaden). Problemet är att trots att jag tjänar så mycket nu, så får jag aldrig bestämma vad pengarna ska gå till, och jag har aldrig några pengar kvar att röra mig med. Jag gör 95% av alla sysslor i båda våra hem, jobbar 100% och ska betala för 50% av allt. Jag känner mig ekonomiskt så låst! Jag sliter på jobbet för att tjäna bättre (jobbar som säljare) men har alltid ändå 0 kr på kontot när det är 1-2 veckor kvar till lön och kan aldrig unna mig själv något.
Nu till det jag verkligen undrar över, kan man leva på det här sättet resten av livet? Blir det bättre när man har barn med att ge varandra utrymme? Jag kommer behöva kräva gemensam ekonomi eftersom alla pengar jag någonsin tjänat gått till gemensam konsumtion, och inte till att bygga en ekonomisk plattform för mig själv. Jag vill leva med honom, samtidigt som jag undrar hur det skulle vara att själv få ta alla beslut som rör mitt liv.