• Wed 5 Aug 2020 13:13
    2758 visningar
    12 svar
    12
    2758

    Klassiker för barn

    Vilka sagor/böcker tycker ni är ett "måste" för barn? Tänker främst förskoleålder.

    Tänker på sånt som i princip tillhör allmänbildningen, tex Astrid Lindgren.

    Och var går gränsen mellan klassiker och gamla sagor som spelat ut sin roll?

  • Svar på tråden Klassiker för barn
  • Thu 6 Aug 2020 22:09
    #1

    Bockarna Bruse är en klassiker som jag tycker är bra för förskoleåldern.

  • Thu 6 Aug 2020 22:13
    #2

    Böckerna om

    Alfons Åbeeg

    Pelle Svanslös

    Billy

  • Thu 6 Aug 2020 22:14
    #3
    BahHumbug skrev 2020-08-06 22:13:38 följande:

    Böckerna om

    Alfons Åbeeg

    Pelle Svanslös

    Billy


    Alfons Åberg
  • Thu 6 Aug 2020 22:17
    #4

    Jag kom på några fler: Sagan om Rödluvan, Sagan om vanten och Den tjocka feta pannkakan.

  • Fri 7 Aug 2020 12:16
    #5
    BahHumbug skrev 2020-08-06 22:13:38 följande:

    Böckerna om

    Alfons Åbeeg

    Pelle Svanslös

    Billy


    Ja, Alfons såklart!

    Billy känner jag inte till?
  • Fri 7 Aug 2020 12:17
    #6
    KaronK skrev 2020-08-06 22:09:39 följande:

    Bockarna Bruse är en klassiker som jag tycker är bra för förskoleåldern.


    Tack! Bockarna Bruse har de haft på förskolan. Påminde mig att vi har nån sån klassisk samling som börjar bli dags att ta fram.
  • Fri 7 Aug 2020 12:35
    #7
    Jemp skrev 2020-08-07 12:16:56 följande:

    Ja, Alfons såklart!

    Billy känner jag inte till?


    Billy böckerna handlar om en pojke som gör olika saker.

    Sedan glömde jag att nämna Pettson och Findus!
  • Fri 7 Aug 2020 13:19
    #8
    Jemp skrev 2020-08-07 12:16:56 följande:

    Ja, Alfons såklart!

    Billy känner jag inte till?


    Billy är relativt nya böcker och kanske inte klassiker. Men de är bra! Finns fint inlästa på SR-play om du vill lyssna.

    sverigesradio.se/gruppsida.aspx&grupp=33997

    Som sagt är Sagan om pannkakan och Bockarna bruse ofta omtyckta.

    Vi började läsa barnen i Bullerbyn men tyckte det var lite för mycket flickorna-mot-pojkarna för att det skulle passa oss. Men Pippi och Emil har gillats, liksom Ronja (boken är underbar att läsa högt ur!). Den äldsta Pippiboken är gammal nu men språket känns ändå inte åldrat.

    Och Bellmanhistorier!

    Barbro Lindgren/Eva Ericssons böcker om Max kvalar väl in som klassiker snart? Max dockvagn är ju jättekul!!

    Generellt är det just synen på mörkhyade och relationen kvinnor/män fsom kan vara knepigt i äldre böcker. Men ibland funkar de bra som diskussionsunderlag. Man kan berätta om hur det var när farfar var liten och sådär.

    I synnerhet de första Alfonsböckerna är riktigt bra.

    Petter och hans fyra getter är också skoj.
  • Sat 8 Aug 2020 12:51
    #9
    +1

    Böckerna om mumintrollen är en klassiker för svenskspråkiga - den är ju skriven på svenska i originalspråk (Tove Jansson var ju finlandssvensk).

  • Mon 10 Aug 2020 07:36
    #10

    Böcker som tyvärr inte alltid funkar längre är Elsa Beskows. Bilderna är fantastiska men Mor är blid och rar och Far ger barnen smäll. Finns iofs barn som kan relatera till det, men i trevliga familjer blir det mycket att förklara som hackar sönder versen och berättelsen. Överlag är könsrollerna mossiga i flera av hennes böcker, som jag minns det nu.

    Aga förekomer i flera äldre sagor och böcker. Man får förklara om man ska läsa dem.

  • Fri 15 Apr 2022 12:35
    #11

    En klassiker som många barn älskar än idag som ibland glöms bort tycker jag är Till Vildingarnas Land av Maurice Sendak. Helt underbara bilder och barnet får verkligen utlopp för sin fantasi och sina känslor när man läser denna bok. Tror den kom någon gång på 60-talet.

    Här är en bra lista med många bra klassiska barnböcker, mest svenska men också en del av utländska författare.

    Om det är väldigt små barn du ska läsa för så tycker jag Lennart Hellsings ramsor som finns i bokform är riktiga klassiker som både är roliga att läsa som vuxen och som de yngre uppskattar. Krakel Spektakel bland annat!

  • sacred­heart
    Fri 15 Apr 2022 13:04
    #12

    Jag gillar sagan om Pricken av Margret Rey
    Tar upp "Olika men lika bra" på ett väldigt fint sätt.

Svar på tråden Klassiker för barn