Anonym (Vanlig skola) skrev 2020-08-05 20:04:10 följande:
Min dotter börjar 3:an i år och vi valde en vanlig skola för henne. Det har gått över förväntan! Lärarna är engagerade och lyckas både ge henne eget material att jobba med samt anpassa grupparbeten och temaarbeten så att hon kan jobba på sin nivå parallellt med sina klasskompisar, som ju jobbar på sina egna nivåer. De jobbar mycket medvetet med att få klassen att fungera socialt och ha en god sammanhållning och stämning. Det har också varit viktigt för en liten tjej som annars kanske skulle sticka ut.
Hon har fått särskild undervisning inom matematik och musik och ett par gånger i veckan får hon gå iväg tillsammans med en mindre grupp barn från hela skolan för specialundervisning och planering av hennes arbete i särskilt dessa ämnen. När hennes klasskompisar lärde sig att läsa så fick hon mest läsa egna böcker, men även mer anpassade uppgifter och utmaningar. Under tvåan hade hon också tillgång till musikrummet när det var tomt och använda pianot där så att hon kunde spela när hon behövde lite omväxling. Det var väldigt motiverande för henne. Tidigare fick hon ofta sitta vid datorerna när hon inte hade mer att göra, vilket inte riktigt var hennes grej.
Visst är hon duktig på att jobba självständigt, och det får hon ofta göra, men jag tycker att lärarna har hittat en bra balans där hon utmanas och stimuleras och får utveckla sina sociala förmågor. Även om hon får jobba mycket själv så blir hon inte bortglömd. De har bra uppföljning och hon får relevant feedback.
Läraren har varit väldigt lätt att kommunicera med och lyhörd för förslag och även kunnat lyssna när det är saker som inte har fungerat. Med vilken elev som helst, men särskilt när det gäller dem som inte passar in i mallen, får man vara beredd på att experimentera lite och då är det viktigt att kunna utvärdera resultaten på ett konstruktivt sätt. Det är orealistiskt att förvänta sig att allt ska fungera perfekt på en gång. Så länge barnet trivs så har man rätt mycket utrymme att testa sig fram.
Vi har ett år till med hennes fantastiska lärare, sedan får vi kanske se över situationen igen. Kunskapsgapet minskar kanske även lite under detta året? Det känns som en större klyfta när en sexåring kan läsa flytande och räkna matte som i 4-5:e klass än att hon nu är några årskurser över sina klasskompisar. Och hon har ju även många tighta kompisar i klassen nu.
Precis, det brukar jämna ut sig för de flesta. Det gjorde det för min son också. Han och hans närmsta kollega är på samma nivå. Enda skillnaden är att kollegan får kämpa lite mer, medan min son har väldigt lätt för sig. Men båda når ju samma resultat och arbetar sida vid sida mot samma mål.