Anonym (Dotter) skrev 2020-08-05 17:52:28 följande:
Min dotter är också särbegåvade men vi valde "vanlig" skola, de har skyldighet att anpassa skolgången efter hennes behov. Med det menar jag att ge henne svårare uppgifter och se till att hon är tillräckligt utmanad.
Nu börja hon skolan om 2 veckor så får se hur det går i praktiken. Men för oss var det viktigt att hon fick gå med sina vänner från förskolan.
Vi har också haft tur med att hon hade en fröken på förskolan som såg hennes behov och gett henne extra tid med matte, skriva, läsa, knep o knåp etc medan de andra barnen leker. Min dotter tycker nämligen att leka hela tiden är tråkigt.
Jag är själv särbegåvade och gick vanlig skola, men på min tid visste man inte innebörden av särbegåvad och gav mig inte mer avancerade uppgifter mer än i matte. I just matte läste jag 3-4år före mina klasskompisar.
Det är främst närheten till kompisar jag tänker på. Även om vi inte väljer när den närmsta skolan, blir det ändå hyfsat nära till klasskamrater. Om vi väljer de "bättre" skolorna blir det barn från hela stan. Samtidigt är jag rädd att hon ska få sitta och läsa samma bok tio gånger om, som jag fick göra.
Anonym (K) skrev 2020-08-05 17:56:29 följande:
Hade inte vågat chansa med en vanlig skola.
Det känns som en chansning. Jag har vänner med barn på de andra skolorna som vittnar om hög studietakt och en helt annan nivå än de andra skolorna runtomkring. Samtidigt är kompisar också viktigt för en sexåring, även om hon är särbegåvad.