• Anonym (Yrsa)

    Särbegåvat barn och skolval.

    Till vintern ska vi söka skola till vår dotter. Dottern är särbegåvad och har tack och lov haft en bra förskola som mött henne på hennes nivå. Men, nu ska vi som sagt söka oss vidare.

    Vi har länge stått i kö till flera välkänds och erkänt bra skolor, där vi, i alla fall i två av dem, har goda chanser att få plats. Men, vi funderar ändå på vad som är bäst. Ni andra som haft särskilt begåvade barn, hur har ni tänkt? En "bättre" skola med hög studietakt, eller "vanlig" skola och hoppas att skolan tillgodoser barnens behov? Vi har pratat med både psykologer och förskola som ger lite blandade besked och söker därför efter liter mer erfarenheter.

  • Svar på tråden Särbegåvat barn och skolval.
  • Anonym (Dotter)

    Min dotter är också särbegåvade men vi valde "vanlig" skola, de har skyldighet att anpassa skolgången efter hennes behov. Med det menar jag att ge henne svårare uppgifter och se till att hon är tillräckligt utmanad.

    Nu börja hon skolan om 2 veckor så får se hur det går i praktiken. Men för oss var det viktigt att hon fick gå med sina vänner från förskolan.

    Vi har också haft tur med att hon hade en fröken på förskolan som såg hennes behov och gett henne extra tid med matte, skriva, läsa, knep o knåp etc medan de andra barnen leker. Min dotter tycker nämligen att leka hela tiden är tråkigt.

    Jag är själv särbegåvade och gick vanlig skola, men på min tid visste man inte innebörden av särbegåvad och gav mig inte mer avancerade uppgifter mer än i matte. I just matte läste jag 3-4år före mina klasskompisar.

  • Anonym (Yrsa)
    Anonym (Dotter) skrev 2020-08-05 17:52:28 följande:

    Min dotter är också särbegåvade men vi valde "vanlig" skola, de har skyldighet att anpassa skolgången efter hennes behov. Med det menar jag att ge henne svårare uppgifter och se till att hon är tillräckligt utmanad.

    Nu börja hon skolan om 2 veckor så får se hur det går i praktiken. Men för oss var det viktigt att hon fick gå med sina vänner från förskolan.

    Vi har också haft tur med att hon hade en fröken på förskolan som såg hennes behov och gett henne extra tid med matte, skriva, läsa, knep o knåp etc medan de andra barnen leker. Min dotter tycker nämligen att leka hela tiden är tråkigt.

    Jag är själv särbegåvade och gick vanlig skola, men på min tid visste man inte innebörden av särbegåvad och gav mig inte mer avancerade uppgifter mer än i matte. I just matte läste jag 3-4år före mina klasskompisar.


    Det är främst närheten till kompisar jag tänker på. Även om vi inte väljer när den närmsta skolan, blir det ändå hyfsat nära till klasskamrater. Om vi väljer de "bättre" skolorna blir det barn från hela stan. Samtidigt är jag rädd att hon ska få sitta och läsa samma bok tio gånger om, som jag fick göra.
    Anonym (K) skrev 2020-08-05 17:56:29 följande:

    Hade inte vågat chansa med en vanlig skola.


    Det känns som en chansning. Jag har vänner med barn på de andra skolorna som vittnar om hög studietakt och en helt annan nivå än de andra skolorna runtomkring. Samtidigt är kompisar också viktigt för en sexåring, även om hon är särbegåvad.

  • Anonym (Lärare)

    Om jag hade ett särbegåvat barn så skulle jag sätta det i en skola med högre krav. Det låter så jättefint på papper att skolan har skyldigheter att anpassa och bla bla bla, men det händer oftast inte ändå. Det finns ingen lärare som orkar sitta och göra flera olika versioner av samma uppgift, eller skapa nya utmanande extrauppgifter till en särbegåvad elev, som antagligen inte kommer hinna med att göra dem ändå. Men, en vanlig skola duger säkert i nuläget. Hon kan alltid be om att få gå upp en klass i förtid.

  • Anonym (K)
    Anonym (Yrsa) skrev 2020-08-05 18:10:55 följande:

    Det är främst närheten till kompisar jag tänker på. Även om vi inte väljer när den närmsta skolan, blir det ändå hyfsat nära till klasskamrater. Om vi väljer de "bättre" skolorna blir det barn från hela stan. Samtidigt är jag rädd att hon ska få sitta och läsa samma bok tio gånger om, som jag fick göra.Det känns som en chansning. Jag har vänner med barn på de andra skolorna som vittnar om hög studietakt och en helt annan nivå än de andra skolorna runtomkring. Samtidigt är kompisar också viktigt för en sexåring, även om hon är särbegåvad.


    Kompisar kan man ha utanför skolan.
  • Anonym (Noll)

    Hur vet man att en sån liten knatte är särbegåvad?
    Jag undrar seriöst och menar inget illa.

  • Anonym (Högre krav!)

    En skola med högre krav!

    Bor i Sthlms innerstad och här får man med sig 1-2 kompisar (på sin höjd) till den nya klassen, från förskolan.

    Här sprids barnen väldigt mellan skolor och klasser.

    Växte upp i samma stadsdel och det var samma sak på min tid. Jag hade 0 kompisar från mitt dagis när jag började i skolan. Alla kom nya, så det var inga problem.

  • Anonym (Högre krav!)
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-05 18:42:38 följande:

    Hur vet man att en sån liten knatte är särbegåvad?

    Jag undrar seriöst och menar inget illa.


    Har man träffat ett särbegåvat barn så behöver man inte fråga.
  • Litorina
    Anonym (Högre krav!) skrev 2020-08-05 18:49:02 följande:

    Har man träffat ett särbegåvat barn så behöver man inte fråga.


    Skärp dig!

    Uppenbarligen har den som frågar inte gjort det. Är det på något sätt förbjudet?
Svar på tråden Särbegåvat barn och skolval.