• Thu 6 Aug 2020 14:06
    3734 visningar
    21 svar
    21
    3734

    Hur var fördelningen av hushållssysslor under er graviditet?

    Jag och min sambo har en dispyt här hemma. Jag handlar all mat, lagar all mat och står för 80% av disken. De övriga sysslorna delar vi ganska lika på.


    Här om dagen blev hon upprörd över att jag inte tog undan min tallrik ifrån bordet, och påpekade att det minsann händer rätt ofta. Jag vill hävda att det inte händer särskilt ofta, men oavsett så känns det märkligt att hon blir så sur över att hon nån gång får sätta in min tallrik i diskmaskinen då jag gör så mycket mer i hemmet. Hon blev då ännu mer upprörd sa att jag inte ska känna mig så nöjd med mig själv och vad jag gör för att det är fullkomligt normalt att mannen tar nästan alla hushållssysslor under graviditeten.


    Då hon är i vecka 9 och mår väldigt illa så gör jag dessa saker gladeligen, det är inte det jag vänder mig mot, det jag vänder mig mot är det att hon hävdar att det är fullkomligt normalt att mannen tar allt under graviditeten och hon därför inte behöver vara det minsta tacksam över allt jag gör för att underlätta hennes tillvaro, och till och med har rätt att skälla på mig om jag missat något eller inte börjar laga mat precis när hon blir hungrig.


    Därför startar jag denna omröstning för att se hur "normalt" det faktiskt är att mannen bär så mycket av hemmets sysslor som jag gör. Åter igen, jag fortsätter mer än gärna bära den större delen av hemmets sysslor under graviditeten jag vill bara veta om jag har rätt att tycka att jag gör ett bra jobb som partner eller endast ett mediokert.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur var fördelningen av hushållssysslor under er graviditet?
  • Thu 6 Aug 2020 14:43
    #1
    -1

    Gnälliga gravida kvinnor är jobbiga. Hoppas det inte fortsätter med typ "jag ammar ju minsann" efter barnet är fött.

  • Anonym (Probl­em)
    Thu 6 Aug 2020 18:03
    #2

    Vanligtvis har jag och min man 70/30 i hemmet. Jag gör lite mer då han jobbar borta mån-tor.

    Men när jag var gravid så ändrade han arbetstider och jobbade ?vanligt? då jag låg i sängen från v.15-v.38 för att det var hög risk att föda för tidigt. Han gjorde allt.

    Nu är bebis 6 månader och saker och ting är tillbaka som det brukar vilket är skönt. Vi hjälps åt att städa lite mer tillsammans på helger då just storstädning inte sker lika lätt men jag städar som vanligt annars hemma och så vidare.

    Låter lite som att hon utnyttjar sin graviditet till att du ska göra mer när du redan verkar vara en toppenkille

  • Anonym (Ida)
    Thu 6 Aug 2020 18:17
    #3

    Det beror väl på hur graviditeten yttrar sig. Om din tjej mår ilka dygnet runt tex så kanske det är svårt för henne att laga mat. Jag är i v.8 och mår illa till och från men vi gör ändå hälften var i hushållet. Jag skulle gärna ha en kille som dig som lagade all maten och ha delade och diskade oftast! Tycker att du verkar toppen.

  • Anonym (Rätt ojämnl­ikt:/)
    Thu 6 Aug 2020 18:26
    #4

    Hade ganska svåra problem med foglossning så jag gjorde i uppskattad procent c:a 2% av hushållsarbetet.

    Nu låter det som att jag är lat men a) Det gjorde väldigt ont och b) Han är jävligt lat i normala fall.

    När jag hade cancer och gick på cellgift tog han också hushållsarbetet. Så det är inte så att han inte kan, han är inte handikappad. Tvärtom han är ganska duktig på det. Det gör mig sur, hade han vart inkompetent och faktiskt inte kunnat hade det vart en sak, men han kan ju. Han är bara lat.

    Så är jag frisk gör jag nog 70%? Minst. resten tjatar jag tills han gör.

  • Anonym (Allts­å..)
    Thu 6 Aug 2020 18:32
    #5
    -1 +2
    Tow2Mater skrev 2020-08-06 14:43:06 följande:

    Gnälliga gravida kvinnor är jobbiga. Hoppas det inte fortsätter med typ "jag ammar ju minsann" efter barnet är fött.


    Och du tror inte det är påfrestande för kroppen att producera mjölk dygnet runt och amma var 3e timme (ibland varannan) Dygnet runt oupphörligt i 6 månaders tid? Man förbränner ca 500-800 kalorier extra per dag av amningen, blir sjukt törstig och hungrig eftersom det tar så mycket av kroppens energi.

    Dessutom är det trixigt att få amnings att funka och detta ska komma igång direkt efter att man är nyförlöst med en livmoder som ska gå tillbaka från att ha varit kroppens största organ till en storlek av en apelsin, sårat underliv, avslag som blöder i veckor och magmuskler som åter ska läkas i hop och ett bäcken som ska återskapa det som luckrats upp. Lägg till enorm sömnbrist på detta.

    Menar du då på allvar att en kvinna då ska fungera som en icke gravid/förlöst människa?? Nog för att kvinnokroppen är otrolig, men vi är inte stålmannen.
  • Thu 6 Aug 2020 20:24
    #6
    Anonym (Alltså..) skrev 2020-08-06 18:32:57 följande:
    Och du tror inte det är påfrestande för kroppen att producera mjölk dygnet runt och amma var 3e timme (ibland varannan) Dygnet runt oupphörligt i 6 månaders tid? Man förbränner ca 500-800 kalorier extra per dag av amningen, blir sjukt törstig och hungrig eftersom det tar så mycket av kroppens energi.

    Dessutom är det trixigt att få amnings att funka och detta ska komma igång direkt efter att man är nyförlöst med en livmoder som ska gå tillbaka från att ha varit kroppens största organ till en storlek av en apelsin, sårat underliv, avslag som blöder i veckor och magmuskler som åter ska läkas i hop och ett bäcken som ska återskapa det som luckrats upp. Lägg till enorm sömnbrist på detta.

    Menar du då på allvar att en kvinna då ska fungera som en icke gravid/förlöst människa?? Nog för att kvinnokroppen är otrolig, men vi är inte stålmannen.
    Ursäkterna hopar sig for att få mannen att gora allt hushållsarbete, och jobba, och ta hand om barnet så du får egentid....
  • Anonym (Probl­em)
    Thu 6 Aug 2020 20:28
    #7
    +1
    Anonym (Alltså..) skrev 2020-08-06 18:32:57 följande:

    Och du tror inte det är påfrestande för kroppen att producera mjölk dygnet runt och amma var 3e timme (ibland varannan) Dygnet runt oupphörligt i 6 månaders tid? Man förbränner ca 500-800 kalorier extra per dag av amningen, blir sjukt törstig och hungrig eftersom det tar så mycket av kroppens energi.

    Dessutom är det trixigt att få amnings att funka och detta ska komma igång direkt efter att man är nyförlöst med en livmoder som ska gå tillbaka från att ha varit kroppens största organ till en storlek av en apelsin, sårat underliv, avslag som blöder i veckor och magmuskler som åter ska läkas i hop och ett bäcken som ska återskapa det som luckrats upp. Lägg till enorm sömnbrist på detta.

    Menar du då på allvar att en kvinna då ska fungera som en icke gravid/förlöst människa?? Nog för att kvinnokroppen är otrolig, men vi är inte stålmannen.


    Det är ju dock individuellt hur man repar sig och om man ens får problem. Jag har mått kanon efter mina graviditeter, alla 3 och allt har gått som på en dans. Däremot har inte mina graviditeter vart det. Sen vill jag ta för givet (men säger inte att det är så, men jag vill tro) att om ens partner har de problem som du tar upp så hjälper mannen henne utan att ifrågasätta. Annars har man ju en karl som är en idiot och då är det ju ingen att vara med

    Men det är inte en självklarhet att alla mår så dåligt somnade beskriver även fast det finns många kvinnor som gör .

    Jag tror heller inte att Towe2master menar att en kvinna som mår så pass dåligt heller ska göra allt själv. Utan det är om hon kommer tillbaka till någorlunda normalskick. Trötta är vi allihopa, män som kvinnor som är nyblivna föräldrar och föräldrar överlag
  • Anonym (Kvinn­a)
    Thu 6 Aug 2020 20:40
    #8

    Jag, kvinnan, gjorde allt för att pappan var en jävla mansgris.

  • Anonym (L)
    Thu 6 Aug 2020 20:41
    #9

    Jag gjorde ungefär 98% av alla sysslor tills jag födde och då vid båda barnen. Även de tunga grejerna.

    Jag har riskgraviditeter men behöver inte vara sängliggandes som tur är. Min sambo är lat och ja det är sjukt jobbigt att göra hushållsarbete när man är gravid och mår dåligt. Men normalt vet jag inte om det är att mannen gör allt.

  • Anonym (mysel­f)
    Fri 7 Aug 2020 08:12
    #10

    Jag hade inga problem med mående under graviditeten, så generellt har vår fördelning av hemmasysslor inte förändrats även under min graviditet - dvs lite mer än han när det gäller matlagning, jag tvättar, han diskar, vi städar tillsammans. Den som är ute för tillfälle - handlar dock vi brukar storhandla tillsammans.

Svar på tråden Hur var fördelningen av hushållssysslor under er graviditet?