• Anonym (Hmm)

    Krissituation

    Hej. Vet inte riktigt hur jag ska börja. Har i allafall bott ihop med min nuvarande sambo I över 3 år. Jag blev oplanerat gravid och flyttade till hans stad och vi blev sambo. Vår gemensamma dotter är 3 år.

    Redan när vi flyttade ihop märkte jag hur han förändrades. Från väldigt snäll och kärleksfull till väldigt självcentrerad och känslomässigt oengagerad. Alltså visade sällan känslor. Det blev mer och mer osämja. Nu det senaste året är han våldsam, hotfull å misshandlar mig psykiskt. Jag får även ta all ansvar för våran dotter

    Det ända jag vill är nu att flytta härifrån men jag sitter verkligen fast i ett helvete. Jag har skulder hos kronofogden och det är väldigt svårt för mig att få lägenhet och han står på kontraktet på lägenheten och vägrar låta mig ta över lägenheten vi bor i, han vägrar även låta mig åka iväg med våran dotter. Jag är rädd.. Vet inte vart jag ska vända mig och ta mig ur den här situationen. Har ingenstans och ta vägen. Någon som har varit med om nått liknande eller vet hur man kan gå till väga? Mår så otroligt dåligt över det här

  • Svar på tråden Krissituation
  • Mammamia999

    Riktigt bra! Hoppas detta fortsätter jag applåderar

  • Anonym (k)

    Skulle socialen kunna intyga att du kan betala hyran? Inte att de har kontraktet till lägenheten. Så fick jag lägenhet när jag inte hade inkomst. Ring till kvinnojouren, de borde veta hur man kan göra.

  • Anonym (Hmm)
    Mammamia999 skrev 2020-08-06 16:08:01 följande:

    Riktigt bra! Hoppas detta fortsätter jag applåderar


    Och det där var nödvändigt?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (k) skrev 2020-08-06 16:09:28 följande:

    Skulle socialen kunna intyga att du kan betala hyran? Inte att de har kontraktet till lägenheten. Så fick jag lägenhet när jag inte hade inkomst. Ring till kvinnojouren, de borde veta hur man kan göra.


    Kan Soc hjälpa en med lägenhet trots att man har fast inkomst?
  • Anonym (Tess)

    Om du har ekonomiska problem nu så kommer det inte bli bättre av att du separerar och blir ensamstående om nu inte din sambo är en del av orsaken till dina ekonomiska problem och om han nu inte är våldsam mot dig och er dotter, då ska du självklart polisanmäla han. Tycker du ska försöka prata med din sambo, sök parterapi, betala av på skulderna, arbeta. Blir det inte bättre sen så återstår väl bara att separera. Har ni dottern ihop är praxis sen att ni kommer ha delad vårdnad och hon kommer då bo ensam med honom varannan vecka där du står helt utan insyn. Kämpa på, lycka till.

  • sextiotalist
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-07 09:25:42 följande:

    Om du har ekonomiska problem nu så kommer det inte bli bättre av att du separerar och blir ensamstående om nu inte din sambo är en del av orsaken till dina ekonomiska problem och om han nu inte är våldsam mot dig och er dotter, då ska du självklart polisanmäla han. Tycker du ska försöka prata med din sambo, sök parterapi, betala av på skulderna, arbeta. Blir det inte bättre sen så återstår väl bara att separera. Har ni dottern ihop är praxis sen att ni kommer ha delad vårdnad och hon kommer då bo ensam med honom varannan vecka där du står helt utan insyn. Kämpa på, lycka till.


    Nej det är inte praxis, det är absolut vanligast.
  • smulpaj01
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-07 09:09:52 följande:

    Kan Soc hjälpa en med lägenhet trots att man har fast inkomst?


    Nej soc har inga lägenheter. Sök hos privata hyresvärdar eller i 2 a hand.
  • Anonym (Tess)
    sextiotalist skrev 2020-08-07 09:36:59 följande:

    Nej det är inte praxis, det är absolut vanligast.


    Det ska vara väldigt speciella omständigheter för att få ensam vårdnad och boende efter separation om inte den andra parten frivilligt går med på det. Att man utsatts för misshandel är inte en sån speciell omständighet som rätten anser väger över barnets rätt till båda sina föräldrar. Nyligen tilldömdes en pappa ensam vårdnad trots att han var dömd för misshandel av både mamma och barn för att rätten ansåg att mamman inte gjort tillräckligt mycket för att barnen skulle ha en relation till båda sina föräldrar. Barnets rätt till båda sina föräldrar väger väldigt tungt i vårdnadstvister. När barnet når tonåren kan hon själv välja att bara bo med mamma om hon vill.
  • sextiotalist
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-07 09:25:42 följande:

    Om du har ekonomiska problem nu så kommer det inte bli bättre av att du separerar och blir ensamstående om nu inte din sambo är en del av orsaken till dina ekonomiska problem och om han nu inte är våldsam mot dig och er dotter, då ska du självklart polisanmäla han. Tycker du ska försöka prata med din sambo, sök parterapi, betala av på skulderna, arbeta. Blir det inte bättre sen så återstår väl bara att separera. Har ni dottern ihop är praxis sen att ni kommer ha delad vårdnad och hon kommer då bo ensam med honom varannan vecka där du står helt utan insyn. Kämpa på, lycka till.


    Rent juridiskt kommer alltid ett barn ha en boendeeförälder och en umgängesförälder eftersom man endast kan ha en adress man är skriven på. Det finns inget som heter delad vårdnad. Man har gemensam eller enskild.

    Umgänget kan vara allt från en timme till halva tiden.
Svar på tråden Krissituation