• Anonym (Flugan)

    Sambons dotter

    Hej alla.

    Jag har två söner, varav en bor ute i ett litet hus på vår gård och den andra sonen har sitt rum inne i vårt hus, ett litet rum. Jag lever med min sambo sedan några år tillbaka och vi flyttade in i hans hus. Han har ett barn, en dotter som sällan är här då hon bor i en annan stad. Det här året har hon varit här typ tre gånger hittills. Dottern har det största rummet, som är lika stort som mitt och sambons rum, trots att hon är här så sällan och så kort tid. Min yngsta sons rum (han som har sitt rum inne i huset) är ganska litet och jag tycker att han borde få ha min sambos dotters rum, eftersom att han ändå BOR här. Sambons dotter är ju här så sällan och när hon väl är här så är hon ändå inte här i mer än tre dagar. Hennes rum är mycket större och det används ju knappt.

    Min son har sagt att han skulle vilja ha det rummet då det är mycket större och han skulle få bättre plats med sina grejer. Min sambo vill dock inte gå med på detta. Han tycker att dottern ska få ha kvar det största rummet så att hon har det så bra som möjligt när hon väl kommer till oss.

    Tycker att min sambo är löjlig och tycker inte att det är ok att han särbehandlar på det här sättet, eller vad man nu ska kalla det, bara för att det är hans dotter. Han borde vara objektiv och förstå vad som är det bästa.

    Är intresserad av att höra era åsikter.

  • Svar på tråden Sambons dotter
  • Anonym (å)

    Om det finns ett stort rum och ett litet så är det rättvist att man byter rum så att inte en person har det stora hela tiden. 
    Föreslå att sonen får ha det stora rummet lika länge som dottern har haft det. Sedan kan de byta igen,

  • Anonym (Flugan)
    Anonym (å) skrev 2020-08-06 23:32:37 följande:

    Om det finns ett stort rum och ett litet så är det rättvist att man byter rum så att inte en person har det stora hela tiden. 

    Föreslå att sonen får ha det stora rummet lika länge som dottern har haft det. Sedan kan de byta igen,


    Dottern har haft det sedan vi flyttade in i sambons hus, så alltså i 7 år
  • Anonym (å)
    Anonym (Flugan) skrev 2020-08-06 23:48:47 följande:
    Dottern har haft det sedan vi flyttade in i sambons hus, så alltså i 7 år
    Då är det sonens tur att ha det 7 år.
  • Anonym (Sanna)

    tycker att din son ska ha det stora rummet. Eftersom han ändå bor där. Onödigt att ett stort rum ska stå tomt i långa perioder när det mycket väl kan användas av din son.

  • Martina1970

    Jag tycker att om det var ni som flyttade i deras hus, och det rummet var hennes redan innan, bör hon få ha kvar sitt rum.

  • Anonym (Molle)

    Vad tycker dottern om det hela? Är det något ni pratat med henne om? Jag tycker att det spelar stor roll hur hon känner, det är inte ok att hon känner sig utträngd från sitt hem men om hon är mogen och ni har goda relationer så borde hon själv tycka att det är mer rimligt att din son får rummet.

  • Anonym (Flugan)
    Martina1970 skrev 2020-08-06 23:52:45 följande:

    Jag tycker att om det var ni som flyttade i deras hus, och det rummet var hennes redan innan, bör hon få ha kvar sitt rum.


    Rummet var inte hennes då, vi började fixa och dona där inne och göra det till hennes rum när vi flyttade in till sambon. Hon hade inget eget rum där innan vi flyttade in. Hon delade rum med sin pappa då, alltså min sambo, innan vi flyttade in.
  • Anonym (Flugan)
    Anonym (Molle) skrev 2020-08-07 00:05:06 följande:

    Vad tycker dottern om det hela? Är det något ni pratat med henne om? Jag tycker att det spelar stor roll hur hon känner, det är inte ok att hon känner sig utträngd från sitt hem men om hon är mogen och ni har goda relationer så borde hon själv tycka att det är mer rimligt att din son får rummet.


    Det är inget som vi har pratat med henne om. Min sambo verkar redan ha bestämt sig för att hon ska ha det rummet och så är det med det.
  • VickanD
    Anonym (Molle) skrev 2020-08-07 00:05:06 följande:

    Vad tycker dottern om det hela? Är det något ni pratat med henne om? Jag tycker att det spelar stor roll hur hon känner, det är inte ok att hon känner sig utträngd från sitt hem men om hon är mogen och ni har goda relationer så borde hon själv tycka att det är mer rimligt att din son får rummet.


    Fast varför ska hon känna sig utträngd bara för att hon får det mindre rummet? Det är väl inte mer än rätt att hon får det mindre rummet. Hon är ju knappt där så det stora rummet står tomt helt i onödan, när ts son hade kunnat använda det istället.

    Det kanske snarare är ts son som känner sig utträngd från sitt eget hem.
  • Anonym (Fiona)
    Anonym (Flugan) skrev 2020-08-07 00:11:10 följande:

    Det är inget som vi har pratat med henne om. Min sambo verkar redan ha bestämt sig för att hon ska ha det rummet och så är det med det.


    Ja, men då är det väl rätt tydligt att din sambo fortfarande ser det som HANS hus och HANS hem där HAN bestämmer och du och dina söner i princip bara är där på besök. Era behov kommer aldrig väga lika tungt som hans dotters, fastän hon inte ens bor där.
Svar på tråden Sambons dotter