• Anonym (My)

    BMI-räknare för barn. Vilka siffror får ditt barn?

    www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

    Intressant att kolla med tanke på alla trådar om barn och vikt som florerar på fl just nu.

  • Svar på tråden BMI-räknare för barn. Vilka siffror får ditt barn?
  • Don3

    Dottern 5år är underviktig enligt sidan. Vilket stämmer vi jobbar hårt med att försöka få i henne mer mat då hon inte äter så mycket.


    Anonym (D) skrev 2020-08-08 10:15:00 följande:

    Varför tror du att barn ska räknas med bmi?


    Varför tror du inte det går?

    Vad jag kan se så använder sidan en sjusterad skala för att matcha barnens ålder. Givetvis finns det udda avvikelser även bland barn men skulle faktiskt tro det är färre barn som har massor med extra muskelmassa.
  • Anonym (Morsan)

    Snart fyraåringen klassas som normalviktig. Det trodde man inte för ett år sen.

  • Anonym (Hind)

    Min son får 13,5 och dottern 13,8, vilket skulle innebära att de är underviktig. De är ganska smala, men jag skulle absolut inte kalla dem underviktig. Båda är friska och pigga.

  • Anonym (thea)

    Jag har fem underviktiga, två normalviktiga och ett (något)överviktigt barn. 

  • McIris

    13,5 åring är 165cm o väger ca 48kg= normalvikt

    11-åring är 1.55cm o väger ca 44 kg= normalvikt

    9,5- åring är 1.40 cm o väger ca 35 kg= normalviktig

    Testade alla!

  • fluu

    12.82 får jag fram på siffrorna som gällde innan sommaren. Dottern är 8 år. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Myran)

    15.5 kg och 103 cm lång på 4åring tjej ger 14.6 och pojke 6 år 130cm lång och 25.5kg ger 14.5. Helt normalviktiga enligt bmi men är ju inget msn brukar kolla på barn. Kollade nu mest för nyfikemhetsskull eftersom du undra.

  • Anonym (My)
    Anonym (Myran) skrev 2020-08-08 16:57:24 följande:

    15.5 kg och 103 cm lång på 4åring tjej ger 14.6 och pojke 6 år 130cm lång och 25.5kg ger 14.5. Helt normalviktiga enligt bmi men är ju inget msn brukar kolla på barn. Kollade nu mest för nyfikemhetsskull eftersom du undra.


    På 4-5 års kontrollen på BVC kollar man BMI precis som skol hälsa vården gör i skolan. BMI använder man på barn men d heter ISO BMI.
  • Anonym (10)

    Min tioåring på 136 cm och 28 kg får 15,14=normalvikt enl räknaren

  • cosinus

    Döttrarna får normalvikt för sina respektive åldrar (närmare den nedre gränsen än den högre) sönerna hamnar precis under gränsen för normalvikt.

    Äldsta dottern är 16 och har växt klart med god marginal och hennes BMI börjar också vara som en vuxens (18,5) och då stämmer det bättre med att hon också alltid tidigare legat i gränslandet mellan undervikt/normalvikt.

    De tre äldre har alltid legat lågt. Den yngsta alltid på normalvikt med lite marginal.

  • Anonym (Myran)
    Anonym (My) skrev 2020-08-08 17:48:30 följande:

    På 4-5 års kontrollen på BVC kollar man BMI precis som skol hälsa vården gör i skolan. BMI använder man på barn men d heter ISO BMI.


    Inte i min region. Precis varit på fyraårskontroll och kom in på att prata om BMI mm bland annat och hon sa att de inte använder sig av det på barnen på deras bvc. Utan tittar på barnet och dess kurva.
  • Anonym (My)
    Anonym (Myran) skrev 2020-08-08 18:40:13 följande:

    Inte i min region. Precis varit på fyraårskontroll och kom in på att prata om BMI mm bland annat och hon sa att de inte använder sig av det på barnen på deras bvc. Utan tittar på barnet och dess kurva.


    Felaktigt. BMI ska användas av alla, alltid. Men en del kollar vid 4, andra vid 5.
  • legomum

    Mina grabbar snart 7 år är båda normalviktiga. Den ene 129cm, 24 kg och den andre 135cm  och 29 kg.

  • legomum
    Anonym (My) skrev 2020-08-08 18:50:51 följande:
    Felaktigt. BMI ska användas av alla, alltid. Men en del kollar vid 4, andra vid 5.
    mina har inte blivit mätta med bmi någon gång på bvc, vi har fått alla papper från dem när de blev överförda till skolan.
  • Anonym (Hind)
    Anonym (My) skrev 2020-08-08 18:50:51 följande:

    Felaktigt. BMI ska användas av alla, alltid. Men en del kollar vid 4, andra vid 5.


    Ska det? Jag ifrågasätter denna bmi-kalkylator för barn. Mina räknas tydligen som underviktiga men jag skulle absolut inte säga att de är underviktiga, dvs "för" magra. Nej, de är inga knubbiga barn, men de är fullt friska, pigga, energiska. Inte så matglada, maten är alltid lite av en kamp, men de äter varierat och regelbundet.
  • Mrs Moneybags

    15,02 för min son, 9 år och 25 kg, 129 cm lång. 

    Normalt, med andra ord.  

    Han är en sund och muskulös liten kille med massor av energi. 

  • LFF

    Mina grabbar ligger perfekt på mittlinjen på vikt- och längdkurvorna. De är med andra ord riktiga "Svensson"-ungar  

    När jag tittar på många andra, jämnåriga, så ser de väldigt smala ut. De är 6 år och 9 månader. Väger ca 23kg, är ca 124cm långa. 

  • Anonym (Lisa)

    4-åringen 116 cm, 22 kg, 16,32 i BMI och normalvikt för första gången. Tidigare övervikt.

    7-åringen 132 cm, 26 kg och 14,92 i BMI. Alltid varit helt normalviktig.

  • Jemp

    2 och 4 år. Normalviktiga enligt den räknaren, normala enl bvc och ligger strax under standardkurvan där.

Svar på tråden BMI-räknare för barn. Vilka siffror får ditt barn?