• Anonym (H)

    Komplicerad familjesituation- Behöver tips

    Hej!

    Jag är faster två barn och det äldsta är tre år. När första barnet skulle födas kände jag att det var min moraliska skyldighet att berätta för min bror mer ingående om upplevelser av den fysiska och psykiska misshandeln från min barndom.

    Han och hans fru valde ändå att ta mina föräldrars "parti" och låta dem vara barnvakt åt deras barn. Jag tror helt klart att det mycket väl kan vara så att våra föräldrar behandlar sitt barnbarn betydligt bättre än hur jag blev behandlad som liten.

    Konsekvensen av detta är att jag istället blivit "utfryst". Jag blir aldrig seriöst tillfrågad om jag får vara barnvakt. Min brors fru tar ibland upp hur elak jag var som barn mot min bror.

    Jag känner att deras äldsta barn har fått en ambivalent relation till mig. Det märks att hon tycker mycket om mig men är ibland blyg/osäker i mitt sällskap.

    Detta drabbar i högst grad mitt och barnerns relation trots att jag vet att jag skulle vara bra på att passa barnen. Förstår att det inte är mycket som jag kan göra men tycker mest synd om barnen som hade kunnat få en betydligt bättre anknytning till mig.

    Vad hade ni gjort i min sits?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Komplicerad familjesituation- Behöver tips
  • Anonym (ooo)

    Förlåt men barnet är 3 år. Att hon är blyg i ditt sällskap, det kanske hon ör med andra också? Det är vanligt med så små barn. 

    Sedan till själva ämnet: beklagar att ni i er familj verkar ha lite dålig kommunikation. Anknytningen till barnen får du jobba på utan att tänka att barnvaktande är enda sättet. 

  • Anonym (H)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-09 21:28:42 följande:

    Förlåt men barnet är 3 år. Att hon är blyg i ditt sällskap, det kanske hon ör med andra också? Det är vanligt med så små barn. 

    Sedan till själva ämnet: beklagar att ni i er familj verkar ha lite dålig kommunikation. Anknytningen till barnen får du jobba på utan att tänka att barnvaktande är enda sättet. 


    Det är sant men jag upplever honom som mer framåt tillsammans med dem han träffar mer och det är inte konstigt alls. Träffas man sällan så klart att barnet kan bli lite blygt.

    Tro mig att jag jobbar på att hålla kontakten. Min brors fru har aldrig tagit initiativ och min bror tar extremt sällan första kontakten. Det är jag som kämpar för att behålla kontakten.
  • Anonym (Negan)

    Jag håller med oooo. Barnet är blygt, så är det oftast om man inte ses mkt ofta.

    Dina/era föräldrar är förhoppningsvis snällare mot sina barnbarn än att de var mot er. Det är din brors uppgift att se till att hans barn mår bra och inte far illa.

    Kul för din brorsa att alla vill vara barnvakter till hans barn! Och bry dig inte så mycket om broderns fru, din svägerska. Håll god ton bara.

Svar på tråden Komplicerad familjesituation- Behöver tips