• Anonym (Kvinnan 29 år)

    Dålig självkänsla, hur börja bekräfta mig själv

    Hej!

    Jag behöver extremt mycket bekräftelse i relationer för att jag ska känna mig värdefull och sedd o hörd. Får jag inte detta mår jag otroligt dåligt. Någon som har tips på hur jag kan börja bekräfta mig själv och sluta va beroende av andras bekräftelse? Hur får jag bättre självkänsla? Jag blir helt tyst och får mycket ångest av att inte känna mig sedd o hörd :( tror jag är väldigt känslig mot det pga gamla ?trauman?.

  • Svar på tråden Dålig självkänsla, hur börja bekräfta mig själv
  • Fjäril kär

    Bekräfta dig själv med att se de små sakerna i ditt liv som du gör bra och som gör att du mår bra. Som tex att du är noga med att ditt hem är välstädat och fint inrett, att du köper kläder som du tycker om, att du lagade extra god mat idag, att du presterade bra på jobbet och faktiskt kände det, att promenaden du tog gjorde dig gott, att din katt tycker om dig, att din vän sa något roligt du fick skratta åt, att du har roliga hobbys och intressen som faktiskt ger dig något tillbaka ... Osv... Se alla möjligheter i dig själv och se allt bra du faktiskt gör.

    Var snäll mot dig själv.

  • Anonym (Hävda sig)
    Anonym (Kvinnan 29 år) skrev 2020-08-10 00:23:41 följande:

    Hej!

    . Någon som har tips på hur jag kan börja bekräfta mig själv och sluta va beroende av andras bekräftelse? Hur får jag bättre självkänsla? Jag blir helt tyst och får mycket ångest av att inte känna mig sedd o hörd :


    Behöver kvinnor med dålig självkänsla hävda sig gentemot andra kvinnor
  • Anonym (Lillan)

    Samma här.

    Upptäckte tyvärr för sent att jag till och med förstörde min senaste relation pga detta. Jag blev så osäker om jag inte fick tillräckligt med bekräftelse! Och då var det ändå en man som gav MYCKET bekräftelse. Men betedde han sig lite lite annorlunda, så reagerade jag direkt och ifrågasatte. Jag sa åt honom att jag behövde höra från honom oftare, att jag var osäker på hans känslor för mig. Tillslut lämnade han mig. Är ganska säker på att detta var en stor bidragande faktor. Och jag kan förstå det!!

    Vet ju inte det du känner och upplever är liknande mitt men det jag lärt mig är att försöka se det utifrån med lite bredare perspektiv. Alla behöver bekräftelse från sin partner och somliga är i behov av mer än andra. Att ta upp det med sin partner tror jag inte är fel, men det får inte gå till överdrift - som till exempel i mitt fall.

    Peppa dig själv och tala om för dig själv vad du gillar med dig själv!

    Skriv ner 10 positiva saker varje dag, behöver inte vara stora saker. Saker du gjort som du är stolt över. Saker du är tacksam över. Typ, Jag har gått en promenad idag, jag har vackra ögon, jag bakar goda bullar, jag har fantastiska vänner.

  • Anonym (Hävda sig)
    Anonym (Lillan) skrev 2021-03-30 21:31:21 följande:

    Peppa dig själv och tala om för dig själv vad du gillar med dig själv!

    Skriv ner 10 positiva saker varje dag, behöver inte vara stora saker. Saker du gjort som du är stolt över. Saker du är tacksam över. Typ, Jag har gått en promenad idag, jag har vackra ögon, jag bakar goda bullar, jag har fantastiska vänner.


    Vad är det för goda bullar du bakar
  • Anonym (Hävda sig)
    Anonym (Lillan) skrev 2021-03-30 21:31:21 följande:

    Peppa dig själv och tala om för dig själv vad du gillar med dig själv!

    Skriv ner 10 positiva saker varje dag, behöver inte vara stora saker. Saker du gjort som du är stolt över. Saker du är tacksam över. Typ, Jag har gått en promenad idag, jag har vackra ögon, jag bakar goda bullar, jag har fantastiska vänner.


    Vad är det för goda bullar du bakar
  • Anonym (Teddy)

    Du säger att du tror det beror på gamla trauman du inte har bearbetat. Jag tror du måste bearbeta dessa för att kunna må bra på djupet.

Svar på tråden Dålig självkänsla, hur börja bekräfta mig själv