Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

    Skulle ni förlåta er partner för detta

    I lördags körde min sambo grovt rattfull. Vi var hemma hos mina föräldrar och jag gick och la mig först, kl. 03.00 eftersom vi har ett litet barn som vaknar 07.00 varje morgon. Min sambo och mina föräldrar stannade uppe (dom var ute vid elden) sen efter en timme gick mina föräldrar och la sig.

    På morgonen vid 07.30 så upptäcker jag att bilen är borta. Sambon likaså. Han har druckit mycket hela natten så jag får en chock att han kört iväg! Ringer till honom fler ggr, tillslut svarar han med ett sms att han är hemma. Vårt hem ligger 15 mil från mina föräldrar. Han har alltså hört grovt rattfull hela vägen hem.

    Jag har vägrat prata med honom efter detta, han har försökt ringa men jag har inte svarat. Han har skrivit att han ska förklara allt när jag kommer hem. Mina föräldrar säger att ingenting hände, ingen blev ovän med någon utan dom hade det trevligt.

    Kan nämnas att han har problem med alkohol som vi aldrig pratat om men det har eskalerat och nu så långt att han inte hade kvar spärren att inte sätta sig bakom ratten full. Han har förlorat körkortet efter att ha kört dagen efter och fastnat i en kontroll tidigare.

    Det känns som att detta ej går att förlåta? Han kunde ha kört ihjäl någon. Känner osäkerhet att hans hämningar börjar släppa.

  • Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-10 14:27:46 följande:

    Klart det går att förlåta men då måste han ha insikt vad han gjort och vara beredd att ta ta i sitt missbruk. Med tanke på att han är förälder till ditt barn så är det värt att lägga ner lite jobb och energi på honom tycker jag.

    Jag tycker faktiskts att du är helt oansvarig som förälder om du kastar bort honom som sopor utan att ens försökt prata med honom om hans missbruk. Sen tycker jag inte att du är skyldig att försöka mer än så, men eftersom du skriver att ni inte ens har pratat om hans alkoholproblem så tycker jag faktisk inte att du har gjort nog ännu.


    Absolut, jag har lagt ner energi på honom tidigare han är inte bara min sambo utan även min bästa vän men vi har börjat glida ifrån varandra pga alkoholen. Jag misstänker att han är deprimerad. Men det är SKITSVÅRT att prata om, jag erkänner att jag helst blundar och väntar på att han ska bli nykter igen och låtsas som ingenting.

    Det är därför jag skriver här, jag behöver tips och råd! Och hjälp! Jag trodde aldrig att han skulle kunna göra en sån här sak - det bevisar ju att jag har blundat för problemen och vi måste ta tag i dom!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-08-10 16:25:23 följande:

    Håller med dig.

    Att man aldrig ens pratat om ens partners missbruk (som man dessutom skaffat barn med) är helt orimligt för mig.

    Min sambo och far till våra barn har haft problem med alkohol. Det finns inte i min värld att jag inte skulle prata med honom och stötta honom.

    När ni båda dessutom ser och har märkt att hans alkoholmängd har eskalerat så kan jag inte begripa varför ni inte har diskuterat det.

    Relationen verkar oerhört märklig mellan er. Som att ni ser mellan fingrarna tills nu när han gjorde något så bedrövligt.

    Han gjorde fel. Han ska stå till svars och förstå allvaret i vad han har gjort och förstå konsekvenserna av följderna

    Men hur blir saken bättre att du - mor till hans barn - ignorerar honom? Varför ens acceptera att han dricker om han har problem ?

    Jag skulle aldrig sitta och dricka med min sambo. Nästan som att ge en laddad revolver till någon som är självmordsbenägen


    I början såg jag det inte som ett missbruk och det var inte det heller, då var det någon öl på kvällen efter jobbet och lite mer på helgen. Men nu dricker han sig redlös på helgen (ej på vardagarna för då skulle han inte orka med jobbet där han har stort ansvar) men verkligen tills han stupar. Men jag har inte frågat varför. Men det ska jag göra nu.

    Jag dricker inte själv. Jag bor hos mina föräldrar under min semester och han kom och hälsade på oss, vi satt ute vid elden och umgicks. Det var han själv som tog med sig alkoholen, öl, vin och akvavit. Jag uppmuntrar verkligen inte honom men jag stoppar honom inte heller.
  • Anonym (Mia)
    Tecum skrev 2020-08-10 15:35:39 följande:

    Det är oförlåtligt att köra rattfull annat än i en ren nödsituation. Och eftersom han tycks ha en historik av alkoholproblem hade jag i ditt ställe lämnat. Enda chansen vore om han slutade med alkohol direkt och påbörjade behandling. Men det kommer han inte att göra.

    Dessutom är det mycket anmärkningsvärt att dina föräldrar lät honom köra iväg och tar det så lugnt!

    Jag ser detta som tio gånger värre än otrohet, för då sätter man inte andras liv på spel. Men de som svarat här tycks vara väldigt förlåtande mot rattfylleri och vill ge honom en ny chans, till skillnad från när det handlar om otrohet...


    Det var ingen som lät honom köra iväg, vi hade gått in i huset och lagt oss! Han var ensam kvar ute vid elden. Tanken var ju att han skulle komma in och sova, men så blev det inte. Vi upptäckte att han och bilen var borta när vi vaknade. Hade vi sett honom köra iväg hade vi ringt polisen på honom 100%
  • Anonym (Mia)
    sextiotalist skrev 2020-08-10 14:50:15 följande:

    Jag hade skällt ut karln med råge. Silent treatment är inget jag ägnar mig åt.

    Ja, han gjorde rejält fel men att vägra svara och frysa ut är fel sätt att agera (men en rejäl utskällning och med ord berätta hur illa det är)

    Jag är en förlåtande person så jag hade kunnat förlåta


    Anledningen till att jag inte svarade när han ringde upp (vilket var flera timmar efter jag försökt att ringa honom som en tok när jag upptäckte han kört iväg) var att jag ringde, skickade sms som en galning så svarade han med 2 korta sms. Om inte han vill anstränga sig och bara låta mig vara orolig, jag var säker att han kört av väg/krockat - varför prata med en sån person? Jag var fruktansvärt arg och besviken på människan!! Det är jag fortfarande!!
  • Anonym (Mia)
    smulpaj01 skrev 2020-08-10 16:09:27 följande:

    Men varför var han tvungen att åka hem? Var tanken att ni både skulle hem men att du gick och la dig?

    Hade ni bråkat? Har han någon annan som väntade på honom?

    Inget av detta försvarar det han gjorde men jag hade undrat över den saken och jag hade velat hörs hans förklaring.

    Förlåtit vet jag inte om jag hade gjort, möjligen om förhållandet är bra i övrigt men så verkar det inte vara?


    Det var meningen att vi skulle sova hos mina föräldrar, han var och hälsade på oss då jag är där en längre tid med vårt barn. Det var meningen att han skulle fiska med min pappa nästa dag och köra hem på eftermiddagen. Han skulle träffa någon på lördagskvällen men det förklarar ju ingenting. Jag förstår inte vad som slog slint i skallen på honom...så besviken på honom och mina föräldrar är chockade också.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sara) skrev 2020-08-11 14:32:27 följande:

    Vilken fruktansvärd situation. En fråga, du tar aldrig någon alkohol alls, eller? Är dina föräldrar också absolutister?

    I så fall är det märkligt rent socialt att han tar med sig alkohol dit. Det ?passar? ju inte liksom.

    Jag undrar också om han är helt vit i arbetsveckorna? För då klarar han ju i alla fall av att vara utan alkoholen, många med beroende måste ha alkohol varje dag.

    Har egentligen inga råd men jag hoppas att ni på något sätt kommer vidare från detta.


    Jag kan dricka, jag gör det bara aldrig för jag tycker inte om alkohol, har aldrig gjort. Mina föräldrar dricker men på en ?normal? nivå så att säga.

    Han dricker på vardagskvällarna också men mindre, men han dricker alltid öl varje kväll.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Leni) skrev 2020-08-12 10:02:35 följande:

    1 - ingen här vet om han är alkoholist, däremot har han alkoholproblem men det är det många som har utan att ha sjukdomen alkoholberoende /alkoholist

    2 - alkoholist ÄR en sjukdom

    3- det är extremt vanligt att folk som kör rattfull en gång aldrig någonsin gör det igen

    Till ts: be honom söka hjälp och sätt in alkolås i bilen.

    I Stockholm finns det en vårdinstans där människor med alkoholproblem kan få väldigt bra hjälp med att lära sig hantera alkohol utan att bli helt vit. Om det är så att han saknar insikt om sin problematik kan detta kanske vara ett bra första steg att tillgå.

    Önskar er lycka till.


    Vi ska prata om vad som hände och varför öga mot öga när jag kommer hem igen. Och då får jag ta mod till mig att prata om problemen med alkoholen som har eskalerat på sista tiden och varför det har gjort det.

    Nu några dagar senare så tänker jag mer klart om det som hände och jag vill försöka hjälpa honom och rädda vårt förhållande. Men aldrig någonsin förlåta eller ursäkta att han har kört full.

    Tack för tipset, vi bor långt norrut men ska kolla upp om det finns något likande i närheten. Tack.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-08-12 11:26:35 följande:

    Det går självklart aldrig att förlåta ett sånt beteende. Visa honom tydligt vad du tycker. Men samtidigt är det ett symtom på att han inte mår bra.

    Jag tror egentligen att alkoholberoende är ett symtom på att personen inte mår bra - det handlar om verklighetsflykt från en värld man inte mår bra i. Men det är svårt att ändra hur en människa mår och personens känslor. Man är ganska utelämnad åt sina känslor. En alkoholist kan inte bara välja att vara nykter - det är betydligt svårare än så.


    Jag tror också det, är helt säker att det är på grund av dåligt mående han har börjat dricka så här mycket och passera gränser som inte ska passeras. Det är svårt att veta hur jag ska hjälpa honom ur detta.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (C) skrev 2020-08-12 11:32:18 följande:

    Jag har också en sambo som dricker lite för mycket. Men han kör aldrig full. Däremot så gillar jag inte riktigt attityden till alkoholen som finns på hans familjs sida. Men efter att han fick en alkholförgiftning inte långt före en julafton och hamnade på sjukhus då började vi prata mer om alkoholkonsumtion och attityden till alkohol. Jag var helt ifrån mig. Men hans familj tyckte ändå att det var helt i sin ordning att servera alkohol på julafton då det hör som till. Vi behövde ju inte dricka om vi inte ville. Tråkigt tyckte jag att de inte kunde se att deras attityd till alkoholen hade påverkat honom och alla dessa ursäkter till att ta ett glas vin eller en öl. Själv var jag väldigt uppgiven.


    Tråkigt att höra. Särskilt när man vill sin sambos bästa.

    Jag har faktiskt tidigare läst på om alkoholförgiftning och är förvånad att min sambo inte har fått det. Det låter kanske hemskt men har nästan önskat att han ska få det så han får ett wake up call. Önskar faktiskt också att polisen hade stoppat honom när han körde full så han fick indraget körkort och fängelse. Det känns som det tyvärr kommer att behövas något rejält för att han ska inse att han problem, att prata om det med mig kommer inte att räcka.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta