• Tecum

Skulle ni förlåta er partner för detta

Det är oförlåtligt att köra rattfull annat än i en ren nödsituation. Och eftersom han tycks ha en historik av alkoholproblem hade jag i ditt ställe lämnat. Enda chansen vore om han slutade med alkohol direkt och påbörjade behandling. Men det kommer han inte att göra.
    Dessutom är det mycket anmärkningsvärt att dina föräldrar lät honom köra iväg och tar det så lugnt!

Jag ser detta som tio gånger värre än otrohet, för då sätter man inte andras liv på spel. Men de som svarat här tycks vara väldigt förlåtande mot rattfylleri och vill ge honom en ny chans, till skillnad från när det handlar om otrohet...

• Tecum
    Jamesdio skrev 2020-08-11 12:12:30 följande:
    Otrohet har ju med den personliga kärleksrelationen att göra på ett helt annat sätt än sjukdomen alkoholism? Skulle du lämna din partner om han hade någon annan sjukdom som skulle kunna äventyra någon annans säkerhet eller hälsa? Eller skulle du hjälpa honom att söka vård?
    Som jag skrev, sluta med alkohol och sök hjälp omedelbart! En "sjukdom" kräver sjukdomsinsikt, har hon inte det är det tack och hej. Du kan inte välja att bli sjuk eller frisk men du kan välja att avstå alkohol och det finns hjälp att få för den som vill ta emot den. Jag är personligen tveksam till om man kan kalla missbruk en sjukdom, i jämförelse med t ex cancer. 

Otrohet berör de inblandade, rattfylleri kan drabba vem som helst som kommer i  vägen för fylleristen. Mycket värre!
  • Tecum
    Anonym (Kör nykter) skrev 2020-08-11 20:27:37 följande:
    Alkoholism är en sjukdom så nu vet du det.
    Inte sjukdom på samma sätt som som cancer, diabetes, stroke osv. Där kan du inte välja att bli frisk.
  • Tecum
    Anonym (Kör nykter) skrev 2020-08-11 22:39:53 följande:
    En sjukdom oavsätt vad är alltid en sjukdom.

Alkoholism, eller kroniskt alkoholberoende, är en sjukdom som drabbar cirka 10 % av befolkningen. Den påverkar oss mentalt, fysiskt och själsligt.
    Den gör att vi inte längre kan bestämma när vi ska dricka, och när vi dricker, inte kan bestämma hur mycket vi ska dricka.
    Jag kan hålla med om att missbruk är en form av sjukdom, men inte att du och andra förklarar bort  och indirekt slätar över rattfylleri med att det beror på sjukdom!
    Det kanske inte är er mening men det framstår så i inläggen. DET är fakta...
  • Tecum
    Anonym (Kör nykter) skrev 2020-08-12 09:55:37 följande:
    Vart i tråden har jag har förklarat bort eller slätar över rattfylleri? Läs vad jag skrev tidigare om detta.
    Skulle aldrig någonsin släta över eller på något sätt förklara bort att någon sätter sig bakom ratten och kör påverkad.
    Jag svarade dig för att du påstod att alkoholism INTE var en sjukdom och det har ingenting med att göra med honom som satte sig bakom ratten och körde utan enbart ett svar till dig för att du var så ensvis med att säga att det inte var en sjukdom. Nu säger du helt plötsligt att du kan hålla med om att det är en sjukdom? Så varför skulle du ens påpeka från början att det inte var det?
    Alkoholkonsumtion kan utvecklas till en sjukdom genom egna val, det kan inte jämförs med "vanliga" fysiska sjukdomar.
    Jag blev så förbannad på alla som slätar över missbruk och rattfylleri här. Som i #20 där hon skriver "jag skulle förlåta för rattfylleriet drabbar inte mig personligen"(!)
    #72 "Rattfulla gör aldrig om det"
    Ett antal inlägg som hävdar att barn inte skadas av missbruk i familjen.

Jag uppfattar dig som att du inte slätar över rattfylleri men däremot missbruk, genom att inte lägger ansvaret på den som missbrukar. Det är medberoende.
    Dessutom finns det de som dricker för mycket och för ofta men aldrig skulle köra rattfulla. När den spärren släpper har det gått långt.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta