Anonym (Kör nykter) skrev 2020-08-12 09:55:37 följande:
Vart i tråden har jag har förklarat bort eller slätar över rattfylleri? Läs vad jag skrev tidigare om detta.
Skulle aldrig någonsin släta över eller på något sätt förklara bort att någon sätter sig bakom ratten och kör påverkad.
Jag svarade dig för att du påstod att alkoholism INTE var en sjukdom och det har ingenting med att göra med honom som satte sig bakom ratten och körde utan enbart ett svar till dig för att du var så ensvis med att säga att det inte var en sjukdom. Nu säger du helt plötsligt att du kan hålla med om att det är en sjukdom? Så varför skulle du ens påpeka från början att det inte var det?
Alkoholkonsumtion kan utvecklas till en sjukdom genom egna val, det kan inte jämförs med "vanliga" fysiska sjukdomar.
Jag blev så förbannad på alla som slätar över missbruk och rattfylleri här. Som i #20 där hon skriver "jag skulle förlåta för rattfylleriet drabbar inte mig personligen"(!)
#72 "Rattfulla gör aldrig om det"
Ett antal inlägg som hävdar att barn inte skadas av missbruk i familjen.
Jag uppfattar dig som att du inte slätar över rattfylleri men däremot missbruk, genom att inte lägger ansvaret på den som missbrukar. Det är medberoende.
Dessutom finns det de som dricker för mycket och för ofta men aldrig skulle köra rattfulla. När den spärren släpper har det gått långt.