Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Skulle ni förlåta er partner för detta

Handlar inte om att förlåta. Han har en sjukdom som han behöver ta emot hjälp för. Skulle välja bort att dela mitt liv och min vardag med någon i aktivt missbruk. Om jag har barn är det inte ens något val. Barn ska inte leva med någon i aktivt missbruk och innan han tar ansvar för sin sjukdom är familjeliv uteslutet. Men som sagt det handlar inte om att förlåta eller vara arg, utan om att göra sunda livsval för sig själv och sitt barn. Att leva tillsammans med någon i aktivt missbruk är osunt.

• Drottningen1970
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-10 14:27:46 följande:

Klart det går att förlåta men då måste han ha insikt vad han gjort och vara beredd att ta ta i sitt missbruk. Med tanke på att han är förälder till ditt barn så är det värt att lägga ner lite jobb och energi på honom tycker jag.

Jag tycker faktiskts att du är helt oansvarig som förälder om du kastar bort honom som sopor utan att ens försökt prata med honom om hans missbruk. Sen tycker jag inte att du är skyldig att försöka mer än så, men eftersom du skriver att ni inte ens har pratat om hans alkoholproblem så tycker jag faktisk inte att du har gjort nog ännu.

Det är väl snarare sambon som genom sina val våljer att kasta bort sin familj.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-10 17:47:23 följande:

I början såg jag det inte som ett missbruk och det var inte det heller, då var det någon öl på kvällen efter jobbet och lite mer på helgen. Men nu dricker han sig redlös på helgen (ej på vardagarna för då skulle han inte orka med jobbet där han har stort ansvar) men verkligen tills han stupar. Men jag har inte frågat varför. Men det ska jag göra nu.

Jag dricker inte själv. Jag bor hos mina föräldrar under min semester och han kom och hälsade på oss, vi satt ute vid elden och umgicks. Det var han själv som tog med sig alkoholen, öl, vin och akvavit. Jag uppmuntrar verkligen inte honom men jag stoppar honom inte heller.

Finns få saker som skadar barn så mycket som att växa upp med en förälder som missbrukar.
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-10 18:03:26 följande:

Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Man kan aldrig göra den generalisering du gör.

Det är dagens sanning och fullständigt faktabaserat då många studier gjorts i ämnet. Oerhört skadligt för barn att växa upp med aktivt missbruk i familjen.
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-10 18:23:25 följande:

Det är din sanning och inte en generell allmängiltig.

Men visst, länka till de vetenskapliga undersökningar som stödjer din tankegång.

Nej, det tänker jag inte göra. Jag ägnar hela min yrkesverksamma vardag med att utreda och hänvisa till evidensbaserade studier och det är inget jag finner något nöje att göra på min fritid. Om du har normal kognitiv förmåga och är intresserad på riktigt kommer du lätt att hitta fakta på egen hand. Jag delar med mig av min kunskap och den kan tas emot eller avfärdas. Mig kvittar det faktiskt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-08-10 20:34:13 följande:

Låter som du har missbruksproblem själv som du försöker förminska allvaret med... Du ljuger så du tror dig själv.

Detta handlar inte om ämnet utan om att vederbörande har ett horn i sidan till mig, och alltid måste tycka tvärtom oavsett
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-10 21:51:06 följande:

Eh va?

Jag har ingen som helst aning om vem du är utan såg bara vad du skrev och hur fel det är.

Du saknar helt betydelse för mig och därför känner jag inget för dig.

Jag kommenterar sakfel och inte din personlighet.

Mmm. Vi säger så.
  • Drottningen1970
    Vanessa89 skrev 2020-08-12 11:04:49 följande:

Fråga honom uppriktigt om han klarar av att vara utan alkohol i 2 veckor. Svarat han nej så tror jag du själv inser att han har stora problem.

Två veckor visar absolut ingenting. De flesta missbrukare har ibland vita perioder.
  • Drottningen1970
    Anonym (L) skrev 2020-08-12 19:11:58 följande:

Om han säger nej till två veckor visar det ju nåt.

Säger absolut ingenting.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta