• molly50

Skulle ni förlåta er partner för detta

Anonym (Mia) skrev 2020-08-10 13:50:58 följande:

I lördags körde min sambo grovt rattfull. Vi var hemma hos mina föräldrar och jag gick och la mig först, kl. 03.00 eftersom vi har ett litet barn som vaknar 07.00 varje morgon. Min sambo och mina föräldrar stannade uppe (dom var ute vid elden) sen efter en timme gick mina föräldrar och la sig.

På morgonen vid 07.30 så upptäcker jag att bilen är borta. Sambon likaså. Han har druckit mycket hela natten så jag får en chock att han kört iväg! Ringer till honom fler ggr, tillslut svarar han med ett sms att han är hemma. Vårt hem ligger 15 mil från mina föräldrar. Han har alltså hört grovt rattfull hela vägen hem.

Jag har vägrat prata med honom efter detta, han har försökt ringa men jag har inte svarat. Han har skrivit att han ska förklara allt när jag kommer hem. Mina föräldrar säger att ingenting hände, ingen blev ovän med någon utan dom hade det trevligt.

Kan nämnas att han har problem med alkohol som vi aldrig pratat om men det har eskalerat och nu så långt att han inte hade kvar spärren att inte sätta sig bakom ratten full. Han har förlorat körkortet efter att ha kört dagen efter och fastnat i en kontroll tidigare.

Det känns som att detta ej går att förlåta? Han kunde ha kört ihjäl någon. Känner osäkerhet att hans hämningar börjar släppa.

Jag hade varit fruktansvärt förbannad på honom. Jag hade krävt en förklaring av honom och även krävt att han söker hjälp för sina problem för att vi ska kunna fortsätta tillsammans.
    Jag hade också velat veta varför han så plötsligt fick för sig att köra hem mitt i natten,på fyllan. Träffar han någon annan?
    Det han har gjort är fruktansvärt oansvarigt och han hade kunnat skada eller döda en annan människa. Tänk om ert barn hade varit med i bilen?
    Han måste ta sitt ansvar nu och söka hjälp. För din egen skull men även för ert barns.
    Jag tycker du ska ställa det ultimatumet på honom nu och lyssnar han och söker hjälp så kan du förlåta.
    Om inte så tycker jag du ska lämna.
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2020-08-10 19:36:35 följande:
    Det är dock inte sant att alla blir skadade, långt ifrån alla tom. På det hela taget blir de flesta barn inte skadade alls av att leva med en missbrukande förälder.

Det finns helt enkelt mycket värre saker.
    Vad är det för saker som är så mycket värre,menar du?
  • molly50
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:39:08 följande:
    Vi ska prata om vad som hände och varför öga mot öga när jag kommer hem igen. Och då får jag ta mod till mig att prata om problemen med alkoholen som har eskalerat på sista tiden och varför det har gjort det.

Nu några dagar senare så tänker jag mer klart om det som hände och jag vill försöka hjälpa honom och rädda vårt förhållande. Men aldrig någonsin förlåta eller ursäkta att han har kört full.

Tack för tipset, vi bor långt norrut men ska kolla upp om det finns något likande i närheten. Tack.
    Jag tror du tänker rätt.
    Men en sak du ska tänka på är att han måste vilja ha hjälp själv för att du ska kunna hjälpa honom.
    Vill han inte det så måste du kanske överväga att ställa ett ultimatum om du vill försöka rädda det ni har.
    Du får inte glömma bort dig själv eller ditt barn i det här. Då är det lätt att bli medberoende.
    Och barnet ska inte behöva utsättas för några faror.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta