• Anonym (Che)

    Namnet Astrid?

    Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?

  • Svar på tråden Namnet Astrid?
  • Anonym (JJ)

    Tycker det är jättefint, men tyvärr lite för vanligt nu.

  • Barbro45

    Astrid är ett väldigt fint namn, men som sägs ovan, det börjar bli rätt vanligt. Därför vill man kanske avstå från det. Alternativ i samma stil, Ingrid, Sigrid, Karin, Kerstin, Agnes, d.v.s. flicknamn som avslutas med en konsonant. De namnen ger mig ett intryck av styrka och självständighet. 

  • Vildbi

    Astrid är inte lika irriterande som Märta, då rt-ljudet är omvänt i Astrid. Dessutom slipper du å, ä, ö.

    Dock håller jag med om att Astrid är väldigt vanligt bland barn nuförtiden. Det är ett väldigt uttjatat namn.

    Personligen anser jag också att det är ett tantnamn. Men gillar man tant- och gubbnamn, asagudsnamn, amerikanska serier-namn, osv så ska man ju köra på det.

  • Barbro45
    Vildbi skrev 2020-08-11 08:26:44 följande:

    Astrid är inte lika irriterande som Märta, då rt-ljudet är omvänt i Astrid. Dessutom slipper du å, ä, ö.

    Dock håller jag med om att Astrid är väldigt vanligt bland barn nuförtiden. Det är ett väldigt uttjatat namn.

    Personligen anser jag också att det är ett tantnamn. Men gillar man tant- och gubbnamn, asagudsnamn, amerikanska serier-namn, osv så ska man ju köra på det.


    Ja, visst är det ett tantnamn. Namnmodet brukar gå i cykler på ca 90 år, så det är dags för dessa namn nu. Undrar om det inte blir dags för dubbelnamnen snart. Det blir trevligt med några Anna-Lena, Britt-Marie, Lars-Erik och Sven-Åke igen.
  • 10oktober

    Jag gillar tant- och gubbnamnen, båda våra pojkar har typiska gubbnamn :) Astrid är fint, men jag tror jag känner fem eller sex stycken Astrid under 5 år, så det är lite för vanligt för mig. Våra pojkar har fyra sysslingar, två av dem heter just Astrid...

  • Vildbi
    Barbro45 skrev 2020-08-11 08:45:07 följande:

    Ja, visst är det ett tantnamn. Namnmodet brukar gå i cykler på ca 90 år, så det är dags för dessa namn nu. Undrar om det inte blir dags för dubbelnamnen snart. Det blir trevligt med några Anna-Lena, Britt-Marie, Lars-Erik och Sven-Åke igen.


    Jo, jag vet. Men det tar inte bort det faktum att det blir märkligt med små Bertil, Lars, Greta och Astrid.

    Dubbelnamnen har ju funnits länge, fast i ny tappning.
  • Vildbi
    Vildbi skrev 2020-08-11 08:57:21 följande:

    Jo, jag vet. Men det tar inte bort det faktum att det blir märkligt med små Bertil, Lars, Greta och Astrid.

    Dubbelnamnen har ju funnits länge, fast i ny tappning.


    Lars är kanske 50 tal, men ändå. Nä, bättre med nya namn isf.
  • Xenia

    Ja, det är ett fint namn och i samma stil som Märta. En ovanligare variant är Estrid.

    F ö tycker jag det är löjligt att kalla dem för "tantnamn", eftersom ingen föds som tant. Även om man menar "namn som jag bara mött hos gamla tanter" så stämmer det ju inte heller, eftersom namnet har kommit tillbaka.

  • Mrs Moneybags

    Både Astrid och Märta är fina namn. Välj det som du själv älskar. 
    Märta är inte lika vanligt, så jag skulle välja det. 

  • Anonym (Fint)

    Tycker Astrid är jättefint faktiskt, tillskillnad från Märta som är fruktansvärt gräsligt. Jag kopplar det dock till äldre kvinnor fortfarande eftersom jag aldrig mött ett barn med det namnet. Men det behöver ju inte vara ett problem, man vänjer sig nog.

Svar på tråden Namnet Astrid?