Namnet Astrid?
Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?
Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?
Tycker Astrid är jättefint faktiskt, tillskillnad från Märta som är fruktansvärt gräsligt. Jag kopplar det dock till äldre kvinnor fortfarande eftersom jag aldrig mött ett barn med det namnet. Men det behöver ju inte vara ett problem, man vänjer sig nog.
Föredrar A framför M.
Gillar inte riktigt Å Ä & Ö i namn om det går att undvika. Var löjligt, men det är min åsikt.
Fint. Gillar namnet Astrid.
Helt okey namn. Kan inte minnas att jag nånsin träffat nån Astrid under 50 år gammal.
Tycker att det är fint.
Jättefint namn! (har en dotter som har det som andranamn)
Tycker inte Astrid är så fint, att ha strid i namnet känns inget vidare. Låter hårt också. Tänker på Astrid Lindgren så då blir det lite finare. För vanligt har det blivit. Märta är i samma stil som Astrid och det gillar jag inte heller. Märta fjärta. Nä!
Helt okey namn. Kan inte minnas att jag nånsin träffat nån Astrid under 50 år gammal.
Astrid har inget med "strid" att göra. Det kommer av "ass" (gud) och "fridr" (vacker, älskad). Det är samma som i Frida. Och i Ingrid där delen "rid" kommer av samma fridr.
Vad är det för fel med Å, Ä och Ö i namnen? Å, det känns väl för töntigt och oamerikanskt.
Jag däremot skäms inte för mitt nordiska ursprung så jag gillar namn som Åslög och Öllegård.
En variant av Astrid är Asta. Men det kanske är för ovanligt. Kommer hon att kallas för "Asta Kasta"? Iofs inte det värsta rimmet.
Jag däremot skäms inte för mitt nordiska ursprung så jag gillar namn som Åslög och Öllegård.
En variant av Astrid är Asta. Men det kanske är för ovanligt. Kommer hon att kallas för "Asta Kasta"? Iofs inte det värsta rimmet.