• Anonym (Che)

Namnet Astrid?

Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?

• Svar på tråden Namnet Astrid?
  • Anonym (Che)
    Barbro45 skrev 2020-08-11 07:26:13 följande:

Astrid är ett väldigt fint namn, men som sägs ovan, det börjar bli rätt vanligt. Därför vill man kanske avstå från det. Alternativ i samma stil, Ingrid, Sigrid, Karin, Kerstin, Agnes, d.v.s. flicknamn som avslutas med en konsonant. De namnen ger mig ett intryck av styrka och självständighet. 

Eftersom Märta slutar på A, tycker du att Astrid ger mer uttryck för styrka än Märta då? Vad tycker du att Märta signalerar? nyfiken
  • Barbro45
    Anonym (Che) skrev 2020-08-12 06:40:21 följande:
    Eftersom Märta slutar på A, tycker du att Astrid ger mer uttryck för styrka än Märta då? Vad tycker du att Märta signalerar? nyfiken

Visst kan även Märta signalera styrka, sånt beror ofta på vilka associationer ett namn ger. Dessa är ju olika för oss alla. För mig är Märta en lite pimpinett småvuxen dam, med klara regler om vett och etikett (det beror säkert på en grannfamilj under min uppväxt där det fanns en sådan Märta).

Det där med att namnet i sig signalerar styrka när de avslutas med en konsonant beror på att vi i vår språkmiljö generellt har pojknamn som avslutas med konsonant och flicknamn med vokal.

• Starstruck91

Min systers dotter heter Astrid, hon bor i Kanada och där är det nog ganska ovanligt, men tycker att det är ett väldigt fint namn. Fanns på min lista över eventuella namn till framtida barn. 
    Hade också en kompis när jag var yngre som heter Astrid. 

• Anonym (Ja)
    Xenia skrev 2020-08-12 01:41:01 följande:

Astrid har inget med "strid" att göra. Det kommer av "ass" (gud) och "fridr" (vacker, älskad). Det är samma som i Frida. Och i Ingrid där delen "rid" kommer av samma fridr.

Vad är det för fel med Å, Ä och Ö i namnen? Å, det känns väl för töntigt och oamerikanskt. 

Nä! Har aldrig gillat namn som Åsa, Märta, Östen, Åke, Mårten, Börje, Örjan, Jöns, Pär med ä, Jörgen etc. Gubbnamn och tantnamn för mig! Opraktiskt också när man ska utomlands.

Å Ä & Ö i efternamn har jag inget emot.
  • Xenia
    Anonym (Rationell) skrev 2020-08-12 02:22:05 följande:
    Lol, du oroar dig för Asta Kasta, men inte för Åslög Såsbög?
    Nej, för jag har aldrig hört ordet "såsbög". Hur vanligt är det?
  • Xenia
    Barbro45 skrev 2020-08-12 07:33:37 följande:

Visst kan även Märta signalera styrka, sånt beror ofta på vilka associationer ett namn ger. Dessa är ju olika för oss alla. För mig är Märta en lite pimpinett småvuxen dam, med klara regler om vett och etikett (det beror säkert på en grannfamilj under min uppväxt där det fanns en sådan Märta).

Det där med att namnet i sig signalerar styrka när de avslutas med en konsonant beror på att vi i vår språkmiljö generellt har pojknamn som avslutas med konsonant och flicknamn med vokal.

Men varför skulle kvinnliga namn (sådana som slutar på A) inte kunna signalera styrka?

Jag tycker det är rätt fördomsfullt att förknippa kvinnligt med svaghet och manligt med styrka.

Iofs bryr jag mig inte om vad namnet signalerar, eftersom styrkan finns i personen, inte i namnet. Men namnet Astrid för mig signalerar "traditionellt, klassiskt och fornnordiskt".
  • Xenia
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-12 09:32:20 följande:
    Nä! Har aldrig gillat namn som Åsa, Märta, Östen, Åke, Mårten, Börje, Örjan, Jöns, Pär med ä, Jörgen etc. Gubbnamn och tantnamn för mig! Opraktiskt också när man ska utomlands.

Å Ä & Ö i efternamn har jag inget emot.
    Men det är väl minst lika opraktiskt i efternamn! Bäst att Lindström byter namn till Lindstrom och Björk till Bjork.

Men artisten Björk har ju klarat av att bli berömd trots sitt nordiska Ö (förekommer i tyskan och turkiskan också).

Planerar man att inom kort flytta till något engelsk-språkigt land förstår jag om man vill ha ett internationellt namn. Annars tycker jag inte man ska skämmas för sitt ursprung, något man måste dölja. Alla dessa namn är traditionella svenska/nordiska namn. 

Förstår inte att "tantnamn" och "gubbnamn" öht är relevant. Du och dina barn kommer också att bli tanter och gubbar en dag och man blir det inte tidigare pga sitt namn. Skulle du se en tant i en femårig Märta?

Det är synnerligen subjektivt. Har man en personlig negativ association till en "tant Märta/Astrid" el "farbror Mårten/Jörgen" är det klart att man inte väljer det namnet. Men det är ju ointressant för andra. Själv associerar jag Mårten till unga killar för att det är de enda jag mött med det namnet.
  • Gryntroll

Jag gillar Astrid, kan hålla med om att det är väldigt vanligt bland skolbarn numera, men det gör inte namnet mindre fint.

Men då gillar jag också skandinaviska namn som stavas som de låter och även med Å, Ä eller Ö  

Upplever det som osmidigt men namn där man måste göra tillägg om stavningen; "Filip med ph" eller "Lukas med c". Har inte heller förstått mig på varför Å, Ä eller Ö skulle vara något negativt.

• Barbro45
    Xenia skrev 2020-08-12 11:54:52 följande:
    Men varför skulle kvinnliga namn (sådana som slutar på A) inte kunna signalera styrka?

Jag tycker det är rätt fördomsfullt att förknippa kvinnligt med svaghet och manligt med styrka.

Iofs bryr jag mig inte om vad namnet signalerar, eftersom styrkan finns i personen, inte i namnet. Men namnet Astrid för mig signalerar "traditionellt, klassiskt och fornnordiskt".
    Du har helt rätt, det borde inte vara så. Men ofta gör vi sådana kopplingar, medvetet eller omedvetet. 
  • Anonym (Jenny)

Jag tycker om Astrid. Känns inte alls gammalt, utan väldigt fint och fräscht. Det hjälper ju också att det fungerar så bra internationellt och jag tycker att det är rätt roligt att en karaktär i både Crazy Rich Asians och How To Train Your Dragon fick heta Astrid. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-11 21:54:55 följande:
    Vanligt bland barn nu för tiden. Har varit ganska vanligt de senaste åren att döpa till det namnet vad jag förstår. Så om nåt decennium kommer många tonåringar heta Astrid.

Har i hela mitt liv knappt träffat på någon Astrid som inte varit pensionär, men nu finns det ett par yngre tjejer på mitt jobb som är litet över 20 bara som har det namnet. Blev lite förvånad faktiskt.
    Varför arg gubbe? Jag sa inte ett ord om att det inte är vanligt bland barn. Det är det säkert. Jag sa att just jag inte träffat nån yngre än 50 år gammal. Vi umgås inte med dom som har småbarn för det är bara vi i vår ålder som har det. Närmsta släkten har inga barnbarn än heller. Jag har alltså noll koll på vad småbarn heter nuförtiden.
Svar på tråden Namnet Astrid?