Namnet Astrid?
Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?
Vad tycker ni om Astrid som namn? Fint eller fult? Är det i samma stil som Märta? Hur vanligt är Astrid där ni bor bland barn?
Astrid är ett väldigt fint namn, men som sägs ovan, det börjar bli rätt vanligt. Därför vill man kanske avstå från det. Alternativ i samma stil, Ingrid, Sigrid, Karin, Kerstin, Agnes, d.v.s. flicknamn som avslutas med en konsonant. De namnen ger mig ett intryck av styrka och självständighet.
Visst kan även Märta signalera styrka, sånt beror ofta på vilka associationer ett namn ger. Dessa är ju olika för oss alla. För mig är Märta en lite pimpinett småvuxen dam, med klara regler om vett och etikett (det beror säkert på en grannfamilj under min uppväxt där det fanns en sådan Märta).
Det där med att namnet i sig signalerar styrka när de avslutas med en konsonant beror på att vi i vår språkmiljö generellt har pojknamn som avslutas med konsonant och flicknamn med vokal.
Min systers dotter heter Astrid, hon bor i Kanada och där är det nog ganska ovanligt, men tycker att det är ett väldigt fint namn. Fanns på min lista över eventuella namn till framtida barn.
Hade också en kompis när jag var yngre som heter Astrid.
Astrid har inget med "strid" att göra. Det kommer av "ass" (gud) och "fridr" (vacker, älskad). Det är samma som i Frida. Och i Ingrid där delen "rid" kommer av samma fridr.
Vad är det för fel med Å, Ä och Ö i namnen? Å, det känns väl för töntigt och oamerikanskt.
Visst kan även Märta signalera styrka, sånt beror ofta på vilka associationer ett namn ger. Dessa är ju olika för oss alla. För mig är Märta en lite pimpinett småvuxen dam, med klara regler om vett och etikett (det beror säkert på en grannfamilj under min uppväxt där det fanns en sådan Märta).
Det där med att namnet i sig signalerar styrka när de avslutas med en konsonant beror på att vi i vår språkmiljö generellt har pojknamn som avslutas med konsonant och flicknamn med vokal.
Jag gillar Astrid, kan hålla med om att det är väldigt vanligt bland skolbarn numera, men det gör inte namnet mindre fint.
Men då gillar jag också skandinaviska namn som stavas som de låter och även med Å, Ä eller Ö
Upplever det som osmidigt men namn där man måste göra tillägg om stavningen; "Filip med ph" eller "Lukas med c". Har inte heller förstått mig på varför Å, Ä eller Ö skulle vara något negativt.
Jag tycker om Astrid. Känns inte alls gammalt, utan väldigt fint och fräscht. Det hjälper ju också att det fungerar så bra internationellt och jag tycker att det är rätt roligt att en karaktär i både Crazy Rich Asians och How To Train Your Dragon fick heta Astrid.
Astrid i draktränaren bidrar väl till att namnet uppfattas positivt bland yngre.
Ett mycket vackert namn.