• Anonym (TS)

    Barn med utvecklingsstörning som inte förstår. Vad gör man?

    Har ett bonusbarn som är 9 år som har en utvecklingsstörning.

    Han är i mångt och mycket normalfungerande. Han ser ut som vilken 9 åring som helst. Men det mentala är inte åldersadekvat.

    Han har ett bonussyskon som är 7 år och ett mindre syskon som är 1 år. Med sjuåringen är det ständigt konflikter då han inte vet hur man ska bete sig socialt. Han rycker saker ur händerna, trycker upp en skärm i ansiktet om han vill att man ska se på något. Han kan inte vänta eller förstår sociala signaler alls.

    Med lillasyskonet på 1 år måste man ständigt vara på sin vakt. Det är som att han inte förstår att denne är liten. Han rycker i armarna. Blir hyperaktiv och väldigt på och förstår inte lillasyskonets signaler när denne inte vill. Han kan skämta/skoja/busa trots att syskonet gråter och förstår inte när man säger ifrån.

    Han förstår inte varför han inte kan göra samma saker som sjuåringen. Han hänvisar till att han är 9 år och den andra är 7 år och att han därför borde få göra/kunna samma saker och får utbrott när man säger nej.

    I mångt och mycket beter han sig som en 3 åring. Trotsar. Får utbrott. Tycker saker mycket mindre barn är roliga. Han leker hellre med ettåringens leksaker än sina egna och får utbrott när man säger att han måste vara försiktigare med grejerna.

    Jag tycker detta är väldigt svårt att bemöta. Han förstår ju inte. Han förstår inte förklaringar etc.

    HUR gör man!?

  • Svar på tråden Barn med utvecklingsstörning som inte förstår. Vad gör man?
  • Anonym (ooo)

    Ja men om han inte förstår så förstår han inte! Du måste förklara utifrån den intellektuella åldern han är på. Har ni inte fått några tips från vården?

    Bildstöd är mycket vanligt, stödtecken är också väldigt bra för personer som har svårt att förstå verbala instruktioner. Korta, enkla med stödtecken. Gå en kurs, låter det som att det behövs. 

  • Nimzay

    Nu har jag på det stora hela inget superråd till hur ni ska göra, men just angående leksakerna tänker jag lite att han skulle inte kunna ha egna liknande leksaker som det lilla barnets, om det nu är den typen av leksaker som tilltalar honom mest? finns ju ingen lag på att man måste ha just den typen av leksaker som rent generellt är avsedda för ens ålder;)

    Sen annars vet jag precis inte hur ni ska göra, men låter ju som en knepig situation helt klart, men får ni någon hjälp med förslag på förhållningssätt och sådant av habilitering eller liknande?

  • Anonym (Hind)

    Men resonera och behandla honom som hans mentala ålder. Tänk på honom som en treåring och håll förklaringarna på den nivån.

  • viseversa

    gåja du du har ju svaret han har en interlektuell funktionsnedsättning vilket gör att han itne fungerar och reagerar som andra barn. Läs på lite om hans svårigheter och hur man lättast bemöter dessa. 

  • Anonym (Eva)

    vad är det han inte får som sjuåringen får? Eller missförstår jag?som andra skriver så får man tänka att han är flera år yngre.

  • Anonym (Mamma 42)

    Detta är ju bra att få hjälp med också, det är väll genom er kommun eller sjukvård man kan få det.

  • Anonym (TS)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-12 11:52:18 följande:

    Ja men om han inte förstår så förstår han inte! Du måste förklara utifrån den intellektuella åldern han är på. Har ni inte fått några tips från vården?

    Bildstöd är mycket vanligt, stödtecken är också väldigt bra för personer som har svårt att förstå verbala instruktioner. Korta, enkla med stödtecken. Gå en kurs, låter det som att det behövs. 


    Han förstår inte oavsett hur man förklarar. Det är väl klart vi redan bemöter honom utifrån hans mentala ålder. Men han förstår inte som en 3 åring heller. Han beter sig som en treåring. Alltså hur han resonerar, vad han tycker är roligt osv. Men han förstår inte oavsett hur man förklarar. Vi visar åt honom hur han ska göra med syskonet t ex istället för att säga. Men det går inte. Han gör som han vill, när han känner för det oberoende av vad andra säger eller tycker.
    Nimzay skrev 2020-08-12 11:54:34 följande:

    Nu har jag på det stora hela inget superråd till hur ni ska göra, men just angående leksakerna tänker jag lite att han skulle inte kunna ha egna liknande leksaker som det lilla barnets, om det nu är den typen av leksaker som tilltalar honom mest? finns ju ingen lag på att man måste ha just den typen av leksaker som rent generellt är avsedda för ens ålder;)

    Sen annars vet jag precis inte hur ni ska göra, men låter ju som en knepig situation helt klart, men får ni någon hjälp med förslag på förhållningssätt och sådant av habilitering eller liknande?


    Han har egna leksaker för mindre barn. Men han använder hellre småsyskonets. Han leker hellre med lillasyskonet än med sjuåringen. Han är stor och stark som en nioåring men leker som en ettåring. Han blir därför väldigt våldsam i sina handlingar och oavsett om man visar eller förklarar åt honom hur han ska göra.
    Anonym (Eva) skrev 2020-08-12 12:00:21 följande:

    vad är det han inte får som sjuåringen får? Eller missförstår jag?som andra skriver så får man tänka att han är flera år yngre.


    Att han t ex inte kan köra fyrhjuling eller cross då han saknar det förstånd som krävs. Han har provat med gasar gasen i botten och vet inte hur man kör försiktigt. Eller att han inte kan hjälpa till och byta blöja då han sliter i armar och ben på lillasyskonet och är för hårdhänt. Sådana saker.
  • Anonym (Eva)

    Jag förstår att det är en svår situation. Känner ni att ni inte orkar kanske ni ska fundera på att ansöka om avlösning. Jag vet inte vilken nivå han är på men det är ju inte omöjligt att hans kognitiva förmåga är som ett litet barns. Att det inte går att förklara är ju tydligt så det enda man kan göra är ju att ständigt vara närvarande så att han inte råkar skada sitt syskon. Just därför jag nämner avlösning eftersom det kam vara väldigt slitsamt.

  • Nimzay
    Anonym (TS) skrev 2020-08-12 13:22:52 följande:
    Han har egna leksaker för mindre barn. Men han använder hellre småsyskonets. Han leker hellre med lillasyskonet än med sjuåringen. Han är stor och stark som en nioåring men leker som en ettåring. Han blir därför väldigt våldsam i sina handlingar och oavsett om man visar eller förklarar åt honom hur han ska göra.
    Anonym (Eva) skrev 2020-08-12 12:00:21 följande:

    vad är det han inte får som sjuåringen får? Eller missförstår jag?som andra skriver så får man tänka att han är flera år yngre.


    Okej, men kanske om han får exakt likadana som ettåringen kan han kanske leka med dem och ettåringen får ha sina ifred? 

    Och sen hur som helst förstår jag som sagt att det är en knepig situation det där med hur han är med ettåringen etc, klart att det blir jobbigt med en "treåring" som är lika stor och stark som en nioåring som leker med en ettåring liksom. Därför jag tänkte att till exempel habilitering kanske kunde ge er råd i hur ni kan bemöta och förhålla er i detta, ja helt enkelt ge er strategier i hur ni kan gå tillväga osv, har ni någon kontakt med habiliteringen? Och/eller BUP ,  LSS i er kommun eller liknande? Kanske skulle ni exempelvis kunna ha nån typ av assistent, avlastningsperson eller liknande vid sidan om er själva hemma i bostaden ibland som håller koll på samt ägnar sig extra åt just pojken med särskilda behov så att ni kan varva ner lite från att ständigt hålla extra koll på honom?
Svar på tråden Barn med utvecklingsstörning som inte förstår. Vad gör man?