• LejonSa

    Bra cykel till snart 5 pring

    Vår son fyller 5. Ej så cykelvan och kan mao inte cykla utan stödhjul. Han är något svag i benen. Har nu fortf en 12? men är på tok för lång för den (tippar på 110ish minst). Vi har provat en 16? och den är lagom i Stl. Tänkte köpa en i den Stl med cykelstång till därbak.

    MEN! Vilken cykel? Vad rekommenderar ni? En som inte är alltför tung... någorlunda vettigt pris men att den är bra och säker är viktigare. Finns en lillebror som tar över den sen så pris är inte prio, även om jag inte gärna betalar 5 lax för en barncykel.

    Kom med alla tips

  • Svar på tråden Bra cykel till snart 5 pring
  • Alexi

    Springcykel, har han haft det? Det är suveränt för att sen lära sig cykla på vanlig cykel

  • LejonSa
    Alexi skrev 2020-08-12 14:07:52 följande:

    Springcykel, har han haft det? Det är suveränt för att sen lära sig cykla på vanlig cykel


    Han har haft det och har fortf men aldrig varit intresserad av den. Inte lillebror heller för den delen :-/

    Vi tänkte även ta bort stödhjul och pedaler på 12? så de kan använda den som springcykel. För jag tror den andra är ännu mindre (inte haft den framme i år så minns inte riktigt).
  • LFF
    LejonSa skrev 2020-08-12 14:05:53 följande:

    Vår son fyller 5. Ej så cykelvan och kan mao inte cykla utan stödhjul. Han är något svag i benen. Har nu fortf en 12? men är på tok för lång för den (tippar på 110ish minst). Vi har provat en 16? och den är lagom i Stl. Tänkte köpa en i den Stl med cykelstång till därbak.

    MEN! Vilken cykel? Vad rekommenderar ni? En som inte är alltför tung... någorlunda vettigt pris men att den är bra och säker är viktigare. Finns en lillebror som tar över den sen så pris är inte prio, även om jag inte gärna betalar 5 lax för en barncykel.

    Kom med alla tips


    Vi hade varsin Specialized Riprock 16" till våra tvillingar. De fick det år de fyllde 4 och i år bytte de till en varsin 20". De fyller 7 år i november. Den ena gamla cykeln fick grannsonen på 5 år och den passar honom perfekt.

     https://www.tcmcykel.se/barn-ungdom/16-95-108cm
  • Alexi
    LejonSa skrev 2020-08-12 14:34:17 följande:

    Han har haft det och har fortf men aldrig varit intresserad av den. Inte lillebror heller för den delen :-/

    Vi tänkte även ta bort stödhjul och pedaler på 12? så de kan använda den som springcykel. För jag tror den andra är ännu mindre (inte haft den framme i år så minns inte riktigt).


    Men om han inte är intresserad av springcykel, varför ska ni då köpa en cykel som är svårare att hantera?

    Vi har kört med crescent, alla cyklar till barnen. Bra kvalitrt och därför lätta att både köpa och sälja begagnade.
  • LejonSa
    Alexi skrev 2020-08-12 15:55:47 följande:

    Men om han inte är intresserad av springcykel, varför ska ni då köpa en cykel som är svårare att hantera?

    Vi har kört med crescent, alla cyklar till barnen. Bra kvalitrt och därför lätta att både köpa och sälja begagnade.


    Lite konstigt resonemang där tycker jag... han vill trots allt cykla även om han ej är intresserad av springcykeln? Och cykeln han har nu är för liten...

    En annan hade ingen springcykel som liten men älskade cykla ändå. Hade stödhjul och lärde mig cykla ändå runt 4-5 års åldern...

    Tack för tipset om crescent. Ska kollas upp!
  • Alexi
    LejonSa skrev 2020-08-12 19:50:35 följande:

    Lite konstigt resonemang där tycker jag... han vill trots allt cykla även om han ej är intresserad av springcykeln? Och cykeln han har nu är för liten...

    En annan hade ingen springcykel som liten men älskade cykla ändå. Hade stödhjul och lärde mig cykla ändå runt 4-5 års åldern...

    Tack för tipset om crescent. Ska kollas upp!


    För att stödhjul är värdelöst. Det stjälper cykelinlärningen eftersom det blir fel med balansen/lutningen.
  • LejonSa
    Alexi skrev 2020-08-12 20:55:44 följande:

    För att stödhjul är värdelöst. Det stjälper cykelinlärningen eftersom det blir fel med balansen/lutningen.


    Värdelöst eller ej så vill pojken cykla. Och det ska han få. Utan stödhjul. Med cykelstång precis som det står i ts.

    Och nu vet jag inte när du är född men på 80-talet kan jag inte minnas att springcyklar var det folk hade. Och absolut, det betyder inte att jag inte håller med dig att springcykel är super för balansträningen, men folk lärde sig cykla då också. Med stödhjulen. Givetvis anekdotiskt. Liksom vi har en mängd barn kring oss nu som aldrig haft springcykel och lärt sig cykla. Med stödhjul. Men men hursomhelst så ska han inte ha det ändå. Han vill inte det själv heller längre.
  • LaFontaine
    Alexi skrev 2020-08-12 20:55:44 följande:
    För att stödhjul är värdelöst. Det stjälper cykelinlärningen eftersom det blir fel med balansen/lutningen.
    Men lägg ner! Barn lär sig cykla utmärkt också med stödhjul. Vissa barn behöver träna mer på balansen, medan andra, som mitt till exempel, behöver träna på att trampa och få till det. Hur tycker du att springcykel ska hjälpa till med det?
Svar på tråden Bra cykel till snart 5 pring