• Anonym (Ts)

Skuldebrev?

Kan ni hjälpa oss tänka? Min sambo och jag har tillsammans 800000 kr till ett boende. Jag har utöver det 100000 kr egna pengar som jag kan tänka mig att låna ut till oss men som jag vill ha tillbaka exakt samma summa, oavsett vinst eller förlust. Är det ett skuldebrev vi ska skriva eller? Tack

• Svar på tråden Skuldebrev?
  • Anonym (Ts)

Tillägg: jag vill ha tillbaka dessa pengar inom ca 3 år. Vi ska alltså gemensamt spara ihop till det.

Min sambo hävdar att han bara lånar 50000 av mig men jag har svårt att se det så. Hur ser ni det?

• Anonym (Annika)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 17:15:17 följande:

Tillägg: jag vill ha tillbaka dessa pengar inom ca 3 år. Vi ska alltså gemensamt spara ihop till det.

Min sambo hävdar att han bara lånar 50000 av mig men jag har svårt att se det så. Hur ser ni det?

Jag håller nog med din sambo. Det är nog enklast om ni ser det som två separata pottar på 50 000:-. Du lånar ut den ena till din sambo och lägger den andra själv, liksom.
  • Don3

Du kan se det på två sätt men resultatet är det samma.

Du lånar ut 100k till lägenheten och lägenheten ska betala tillbaka 100k. Då ni är lägenheter är det 50k var.

Du lånar ut 50k till din sambo och sen lägger ni in 50k var.

Resultat är hur som att han är skyldig dig 50k.

• Anonym (Ts)
    Don3 skrev 2020-08-12 17:28:47 följande:

Du kan se det på två sätt men resultatet är det samma.

Du lånar ut 100k till lägenheten och lägenheten ska betala tillbaka 100k. Då ni är lägenheter är det 50k var.

Du lånar ut 50k till din sambo och sen lägger ni in 50k var.

Resultat är hur som att han är skyldig dig 50k.

Men då vi i övrigt har helt gemensam ekonomi så kommer han aldrig kunna betala tillbaka sitt lån. Jag vill ju därför att vi sparar ihop 100000 tillsammans och sätter in på mitt konto. Sen när boendet är sålt delar vi på vinsten/förlusten.
  • BuoBä
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 17:38:50 följande:

Men då vi i övrigt har helt gemensam ekonomi så kommer han aldrig kunna betala tillbaka sitt lån. Jag vill ju därför att vi sparar ihop 100000 tillsammans och sätter in på mitt konto. Sen när boendet är sålt delar vi på vinsten/förlusten.

Då får ni se det som att du lånar ut pengarna till er gemensamma ekonomin, och att ni ska betala av lånet varje månad genom att spara från den gemensamma potten. Men om din sambo tjänar väldigt mycket mer än dig förstår jag om han tycker det blir fel, för då kommer han lägga en mycket större del av det som sen blir dina privata pengar.
  • Bagar Bengtsson

Om ni ska spara ihop summan tillsammans så ska ni såklart spara ihop till 100k.
    Du har ju lånat ut 50k till sambon och satsat 50k själv så om ni sparar ihop 50k bara så är det 25k från dig och 25k från din sambo vilket gör att det fattas 50k.

• Anonym (Ts)
    BuoBä skrev 2020-08-12 18:22:21 följande:

Då får ni se det som att du lånar ut pengarna till er gemensamma ekonomin, och att ni ska betala av lånet varje månad genom att spara från den gemensamma potten. Men om din sambo tjänar väldigt mycket mer än dig förstår jag om han tycker det blir fel, för då kommer han lägga en mycket större del av det som sen blir dina privata pengar.

Ja exakt så tänkte jag! Nej jag tjänar väldigt mycket mer än han (ca 20000 mer netto varje månad), men det spelar väl ingen roll? Men vad skriver man för brev under tiden?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 18:35:49 följande:
    Ja exakt så tänkte jag! Nej jag tjänar väldigt mycket mer än han (ca 20000 mer netto varje månad), men det spelar väl ingen roll? Men vad skriver man för brev under tiden?
    Kontakta en jurist.

Att du tjänar mer saknar betydelse, rätt ska vara rätt.
  • Anonym (Ts)
    Bagar Bengtsson skrev 2020-08-12 18:30:56 följande:

Om ni ska spara ihop summan tillsammans så ska ni såklart spara ihop till 100k.

Du har ju lånat ut 50k till sambon och satsat 50k själv så om ni sparar ihop 50k bara så är det 25k från dig och 25k från din sambo vilket gör att det fattas 50k.

Ja, så tänker jag med! Men han tänker att han då tar större risk än jag, så han vill bara skriva papper på att han lånar 50000 av mig... Vi måste nog gå till en jurist.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 15:11:34 följande:
    Kan ni hjälpa oss tänka? Min sambo och jag har tillsammans 800000 kr till ett boende. Jag har utöver det 100000 kr egna pengar som jag kan tänka mig att låna ut till oss men som jag vill ha tillbaka exakt samma summa, oavsett vinst eller förlust. Är det ett skuldebrev vi ska skriva eller? Tack
    Vad då låna ut till oss? Du kan väl inte låna ut till dig själv. 
    Har du alltså tänkt att satsa 50 000 själv, plus 50 000 som du lånar ut till sambon och han satsar?
    Då ska du skiva skuldebrev på dessa 50 000 som du lånar ut till sambon.
    Detta verkar självklart, missade jag något?
Svar på tråden Skuldebrev?