• BuoBä

Skuldebrev?

Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 17:38:50 följande:

Men då vi i övrigt har helt gemensam ekonomi så kommer han aldrig kunna betala tillbaka sitt lån. Jag vill ju därför att vi sparar ihop 100000 tillsammans och sätter in på mitt konto. Sen när boendet är sålt delar vi på vinsten/förlusten.

Då får ni se det som att du lånar ut pengarna till er gemensamma ekonomin, och att ni ska betala av lånet varje månad genom att spara från den gemensamma potten. Men om din sambo tjänar väldigt mycket mer än dig förstår jag om han tycker det blir fel, för då kommer han lägga en mycket större del av det som sen blir dina privata pengar.
  • BuoBä
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 19:25:13 följande:

Ja, så tänker jag med! Men han tänker att han då tar större risk än jag, så han vill bara skriva papper på att han lånar 50000 av mig... Vi måste nog gå till en jurist.

I så fall får ni sätta av 50 000 kr var (delat på 3 år) till ett särskilt sparkonto INNAN ni lägger resten av inkomsterna i en gemensam hög.

Så länge ni är ihop, överens och inte av någon oväntad anledning tvingas sälja boendet så behöver ni inget avancerat kontrakt utan kan skriva ner vad ni bestämmer och följa det. Det jobbiga blir om ni separerar och blir osams, därför kan det vara bra att prata med en jurist och få det ordentligt skrivet. Banken kan ofta hjälpa till med det.
Svar på tråden Skuldebrev?