• Habbe

    Hur mycket sparar ni åt era barn?

    Vi har två tjejer 11 och 13 år och vi sparar 1000 kr var åt dem av barnbidraget varje månad. Sen sparar farmor och farfar 200 kr.

    Då jag är road av aktier så investerar jag dem i aktier och har en varsin kapitalförsäkring genom avanza.

    Vi bor i Stockholmstrakten och tanken att kapitalet ska vara en rejäl grundplåt till en lägenhet när det blir dags att flytta hemifrån. Tyvärr är det ju väldigt tufft fixa lägenhet om inte föräldrarna kan hjälpa till.

  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni åt era barn?
  • Aliona

    Sparar också 1000 kr/mån sedan födseln. Barnet är snart 4 och då det är lång tid kvar har jag sparandet i fonder med hög risk. Kommer att flytta över dem successivt till lägre risk när han närmar sig 18-20 år.

  • Litorina

    Inget. Än så länge prioriterar vi att jobba deltid istället. Men när vi går upp i tid kommer vi att börja spara åt dem. Hur mycket beror på vår ekonomiska situation då. (Fast någon hundralapp eller två per månad borde vi egentligen spara redan nu. Kanske skulle fixa det...)

  • Selmans

    Vi sparar barnbidraget 1250 kr samt 200/månad från mormor och morfar.

    De 200 är öronmärkta för fritidsaktiviteter som är lite dyrare så att barnen inte ska vara begränsade av vår ekonomi. Den stora summan håller vi på tills barnen är mogna nog. Kan vara vid studenten, kan vara vid 25 eller ännu senare. Vi får se. Men de ska användas förståndigt.

  • 10oktober

    500 kr/månad, och så brukar makens familj ge pengar till jul och födelsedag och mina föräldrar har en kapitalförsäkring i äldsta barnets namn. Yngsta barnet är nyfödd så har inte hunnit göra iordning det än men tanken är givetvis att det ska bli samma där! :)

  • druvan52

    2500 per månad tillsammans åt båda i fonder enligt rikatillsammansportföljen i mitt namn i KF-konto (Eller var det AF-konto??) På avanza. Var iallalfall inte ISK.

  • Illusion

    För det första blir jag så glad att det sparas till barnbarnen. Det måste jag även försöka göra när/om det blir aktuellt.

    Vi sparar mycket till barnen pga försäkringar. Det blir 7000 kronor i månaden (2 barn). Sedan har de vardera ett engångsbelopp insatt på några hundratusen.

    Dessutom har vi två vuxna fått miljonbelopp till hjälp för att kunna hitta en bostad i Sthlm utan att bli överbelånade. Detta gör att det också är lättare att spara till barnen. Vi är privilegierade och jag vet hur det är att ligga på botten.

    För de som inte har möjlighet att spara skulle jag vilja säga att det viktigaste är att ge barnen ett hem där de kan och vill leva länge för att själva kunna spara samt att påtala vikten av utbildning för att kunna möjliggöra ett sparande.

  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-08-12 20:17:41 följande:

    100:- i månaden per förälder på egna konton som är tänkta att bli en present runt 18 års ålder.


    Spara ni dessa pengar på vanligt sparkonto?
  • Noname00
    Illusion skrev 2020-08-12 20:26:06 följande:

    För det första blir jag så glad att det sparas till barnbarnen. Det måste jag även försöka göra när/om det blir aktuellt.

    Vi sparar mycket till barnen pga försäkringar. Det blir 7000 kronor i månaden (2 barn). Sedan har de vardera ett engångsbelopp insatt på några hundratusen.

    Dessutom har vi två vuxna fått miljonbelopp till hjälp för att kunna hitta en bostad i Sthlm utan att bli överbelånade. Detta gör att det också är lättare att spara till barnen. Vi är privilegierade och jag vet hur det är att ligga på botten.

    För de som inte har möjlighet att spara skulle jag vilja säga att det viktigaste är att ge barnen ett hem där de kan och vill leva länge för att själva kunna spara samt att påtala vikten av utbildning för att kunna möjliggöra ett sparande.


    Detta var ett väldigt bra svar.
  • Themis

    Vi har sparat barnbidragen sen vårt barn föddes och farfar sparar en slant till alla sina barnbarn.

    Men har man inte den möjligheten så gör som ovan skrev, låt barnen bo hemma och lär dem spara.

    En kille på jobbet är 24 år, fick bo kvar hemma och har jobbat på en massa olika jobb sen han var 16 men nu har han alltså köpt ett hus, själv. Iofs äldre hus och på landet, men ändå!

    Jag är mycket imponerad av hans driv, och eftersom han är en väldigt praktisk person och själv kan konstruera så tvivlar jag inte på att det kommer att bli hur fint som helst när han är klar.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Noname00
    Gurkan25 skrev 2020-08-13 18:32:23 följande:

    Sparar ca 2000 kr/barn i fonder.


    Sparar ni i ISK eller kapitalförsäkring?
    Om inte kolla upp om kapitalförsäkring är den bästa modellen.
  • akvedukt

    2000/månad 100% aktier på lysa. Min lilla tjej på 1,5 år har redan 30tkr på kontot.

    Syftet med sparandet är kontantinsats till framtida boende. Vill ju inte ha ungen hemma resten av livet Tyst

Svar på tråden Hur mycket sparar ni åt era barn?