• DessieHolmie

    Lån till bil?

    Hej

    Jag går i tankarna att byta bil nästa år då den jag har nu börjar bli lite med åren samt att jag är sugen på en nyare bil.

    Min tanke är att spara ihop till nästa år, sälja bilen jag har nu och sen ta lån på resterande del.

    Jag har råd att lägga undan ca 5000kr per månad till nöjen. När jag räknat på det så borde jag kunna få ihop ca 90.000 (nuvarande bilen är inräknad), och modellen på bil jag kollar på ligger inte 190.000kr upp till 210.000kr, dvs att jag skulle behöva ta ett lån på runt 100.000kr more or less.

    Nu till den stora frågan som jag inte kan svara på själv, är det värt det?

    Personligen tycker jag att det är värt det. Ett så pass "litet" lån bör jag kunna betala av hyfsat fort.

    Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

    Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

    Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!

  • Svar på tråden Lån till bil?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Personligen tänker jag så här. En bil är sällan värd så mycket pengar. Om du hade haft barnfamilj och det funnits ett behov hade jag sagt att den är värd det, men inte som du lever nu. Det är en leksak, och en dyr sådan. Bil för transport har du ju redan så behåll den istället och börja spara till ett eget boende!

  • Anonym (BMW i8)

    Äsch! Köp en kul sportbil medan du kan. Sen sitter du i kombiträsket och bilbarnsstolar.

  • MRAKas
    DessieHolmie skrev 2020-08-13 08:48:14 följande:

    Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

    Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

    Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!


    Om denna "nya" bil inte på något sätt kan ses tillföra någon nytta i ditt liv, utan enbart är ett rent nöje....

    Ångesten du säger att du känner är egentligen ditt samvete som påminner dig om att detta är en helt vansinnig prioritering.
    Du är pinsamt nära 30 o bor hemma hos föräldrarna, det är dags att du tar dig själv i kragen o på allvar startar din mognadsprocess, du är inget barn längre.

    Självklart ska ALLA dina ekonomiska prioriteringar i nuläget koncentreras på att skaffa dig ett eget boende, så att du kan starta ditt vuxenliv. Det är höd tid för pojken att förvandlas till man.

    Egentligen vet du allt detta redan, jag hoppas det hjälper dig att nu även någon annan säger det rakt ut i ansiktet på dig.
  • Anonym (Xyz)

    Personligen hade jag aldrig gjort det. Nyare bilar sjunker dessutom som en gråsten i värde så jag har köpt bilar som är 3-5 år, med sparade pengar.

    Men är det viktigt för dig och du inte har annat du vill /behöver lägga pengar på, bostad /fritid /nöje /whatever så är det ju värt det för dig. Det kan bara du svara på. Allt beror ju på vad man prioriterar.

  • DessieHolmie
    MRAKas skrev 2020-08-13 09:28:17 följande:

    Du är pinsamt nära 30 o bor hemma hos föräldrarna, det är dags att du tar dig själv i kragen o på allvar startar din mognadsprocess, du är inget barn längre.

    Självklart ska ALLA dina ekonomiska prioriteringar i nuläget koncentreras på att skaffa dig ett eget boende, så att du kan starta ditt vuxenliv. Det är höd tid för pojken att förvandlas till man.


    Finns en anledning till att jag bor hemma igen, är vuxen nog att klara mig själv men pga ändrade omständigheter i mitt liv så hade jag inget val, så att jag bor hemma och min ålder vore jag tacksam om vi inte kommenterade.

    Sen att prio ligger på tt skaffa eget igen är jag med på, så där har du rätt, men det är jag inte orolig över ekonomiskt sätt, skulle jag mot förmodan skaffa en nyare bil så ska jag självklart ha råd att fortsätta spara till insatsen, vilket jag för övrigt är en bra bit på vägen med.

    Sist men inte minst så är jag kvinna.

    Tillbaka till tråden.

    Ni verkar än så länge vara rörande överens om att det vore dumt, och jag säger inte emot, frågade då jag vill ha era inputs på detta, och det har jag fått. Tar dock gärna emot fler och kommer läsa igenom allt när jag har mer tid.

    Men om man ställer en ny fråga.

    FÅR man ta bostadslån om man har ett annat lån, eller kommer banken att ställa sig på tvären?

    För det hela handlar såklart om att ha råd med båda i slutändan.
  • Anonym (Tips från coachen)
    DessieHolmie skrev 2020-08-13 12:20:56 följande:
    Men om man ställer en ny fråga.

    FÅR man ta bostadslån om man har ett annat lån, eller kommer banken att ställa sig på tvären?

    För det hela handlar såklart om att ha råd med båda i slutändan.
    Ja, men du måste ha inkomst som täcker upp för båda lånen så det beror helt på vad din kommande bostad kostar.
  • MRAKas
    DessieHolmie skrev 2020-08-13 12:20:56 följande:
    Finns en anledning till att jag bor hemma igen, är vuxen nog att klara mig själv men pga ändrade omständigheter i mitt liv så hade jag inget val, så att jag bor hemma och min ålder vore jag tacksam om vi inte kommenterade.

    Sen att prio ligger på tt skaffa eget igen är jag med på, så där har du rätt, men det är jag inte orolig över ekonomiskt sätt, skulle jag mot förmodan skaffa en nyare bil så ska jag självklart ha råd att fortsätta spara till insatsen, vilket jag för övrigt är en bra bit på vägen med.

    Sist men inte minst så är jag kvinna.

    Tillbaka till tråden.

    Ni verkar än så länge vara rörande överens om att det vore dumt, och jag säger inte emot, frågade då jag vill ha era inputs på detta, och det har jag fått. Tar dock gärna emot fler och kommer läsa igenom allt när jag har mer tid.

    Men om man ställer en ny fråga.

    FÅR man ta bostadslån om man har ett annat lån, eller kommer banken att ställa sig på tvären?

    För det hela handlar såklart om att ha råd med båda i slutändan.
    Till att börja med så ber jag om ursäkt för att jag felaktigt gjorde antagandet att du var man, det gick av bara farten eftersom det är betydligt vanligare med bilintresse hos män.

    Att köpa en bil för nästan 200.000:- utan att på något vis kunna argumentera för att den på något vis tillför någon nytta i ditt liv gör den till ren lyxkonsumtion. I mina ögon fullständigt felprioriterat i ditt läge.
    Fullt fokus o fullt kraft på att skaffa eget boende är det enda som gäller. Först gör man det man måste, sen gör man det man vill. Först jobb, sen lek.

    Självklart måste jag tillåtas kommentera din ålder då den är högst relevant i sammanhanget.

    Att ha ett billån påverkar givetvis din kreditvärdighet och belastar din betalningsförmåga när du senare söker finansiering av ett boende. Men det behöver inte nödvändigtvis bli avgörande om du inte ligger på marginalen.
  • Mandel
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:07:19 följande:
    Till att börja med så ber jag om ursäkt för att jag felaktigt gjorde antagandet att du var man, det gick av bara farten eftersom det är betydligt vanligare med bilintresse hos män.

    Att köpa en bil för nästan 200.000:- utan att på något vis kunna argumentera för att den på något vis tillför någon nytta i ditt liv gör den till ren lyxkonsumtion. I mina ögon fullständigt felprioriterat i ditt läge.
    Fullt fokus o fullt kraft på att skaffa eget boende är det enda som gäller. Först gör man det man måste, sen gör man det man vill. Först jobb, sen lek.

    Självklart måste jag tillåtas kommentera din ålder då den är högst relevant i sammanhanget.

    Att ha ett billån påverkar givetvis din kreditvärdighet och belastar din betalningsförmåga när du senare söker finansiering av ett boende. Men det behöver inte nödvändigtvis bli avgörande om du inte ligger på marginalen.
    Fast då är ju i princip alla bilar lyxkonsumtion mer eller mindre.
    Och tittar man på maskinparken som rullar på våra vägar så känns det som att de flesta har råd med denna lyxkonsumtion. En majoritet av de som har dyra bilar skulle gott och väl kunna åka kollektivt men väljer ändå bil av bekvämlighetsskäl.
    Alla skulle lätt kunna klara sig med en bil för max 20.000kr, men det kräver lite mer av ägarna då.
    Så skulle vi se över alla som har billån eller privatleasing på sina bilar skulle det nog inte bli så många kvar. 

    Personligen så älskar jag att köra bil. Nu när jag sålt min husvagn är jag på jakt efter en manuell bakhjulsdriven bil, men det går knappt att få tag på nya sådana. Varför ska man inte kunna ha kul när man kör bil om man ändå måste/vill köra?
    Och nej, jag har inte billån eller privatleasing. Och jag är kvinna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MRAKas
    Mandel skrev 2020-08-13 13:51:45 följande:
    Fast då är ju i princip alla bilar lyxkonsumtion mer eller mindre.
    Och tittar man på maskinparken som rullar på våra vägar så känns det som att de flesta har råd med denna lyxkonsumtion. En majoritet av de som har dyra bilar skulle gott och väl kunna åka kollektivt men väljer ändå bil av bekvämlighetsskäl.
    Alla skulle lätt kunna klara sig med en bil för max 20.000kr, men det kräver lite mer av ägarna då.
    Så skulle vi se över alla som har billån eller privatleasing på sina bilar skulle det nog inte bli så många kvar. 

    Personligen så älskar jag att köra bil. Nu när jag sålt min husvagn är jag på jakt efter en manuell bakhjulsdriven bil, men det går knappt att få tag på nya sådana. Varför ska man inte kunna ha kul när man kör bil om man ändå måste/vill köra?
    Och nej, jag har inte billån eller privatleasing. Och jag är kvinna.
    Klart som tusan att många människors bilägande helt klart är ren lyxkonsumtion. Givetvis ska de unna sig det om de känner för att göra så.

    Men, lyxkonsumtion kommer ju givetvis EFTER att du sett till du o din ev familj har allting som ni MÅSTE ha.

    I TS fall så hävdar jag bara att prioriteringen är i fel ordning, inte att hon aldrig ska köpa en bil som hon vill ha.

    Att bränna 200.000 på onödig lyx när man närmar sig 30 o fortfarande bor hemma hos föräldrarna så har man sina prioriteringar felvridna enligt mig.
  • Anonym (111)

    Skulle jag ha gjort det? Nej. 

    Men jag tror inte att någon kan svara på den här frågan åt dig. Vad säger din magkänsla? Känner du dig trygg i att du kan betala tillbaka billånet och samtidigt leva som du vill leva? Kommer du ha råd med din framtida bostad även om din situation förändras? Hur viktig är en ny bil för dig? Kommer den att göra ditt liv bättre, dig lyckligare? 

Svar på tråden Lån till bil?