• DessieHolmie

Lån till bil?

Hej

Jag går i tankarna att byta bil nästa år då den jag har nu börjar bli lite med åren samt att jag är sugen på en nyare bil.

Min tanke är att spara ihop till nästa år, sälja bilen jag har nu och sen ta lån på resterande del.

Jag har råd att lägga undan ca 5000kr per månad till nöjen. När jag räknat på det så borde jag kunna få ihop ca 90.000 (nuvarande bilen är inräknad), och modellen på bil jag kollar på ligger inte 190.000kr upp till 210.000kr, dvs att jag skulle behöva ta ett lån på runt 100.000kr more or less.

Nu till den stora frågan som jag inte kan svara på själv, är det värt det?

Personligen tycker jag att det är värt det. Ett så pass "litet" lån bör jag kunna betala av hyfsat fort.

Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!

• Svar på tråden Lån till bil?
  • Mandel
    MRAKas skrev 2020-08-13 14:09:13 följande:
    Klart som tusan att många människors bilägande helt klart är ren lyxkonsumtion. Givetvis ska de unna sig det om de känner för att göra så.

Men, lyxkonsumtion kommer ju givetvis EFTER att du sett till du o din ev familj har allting som ni MÅSTE ha.

I TS fall så hävdar jag bara att prioriteringen är i fel ordning, inte att hon aldrig ska köpa en bil som hon vill ha.

Att bränna 200.000 på onödig lyx när man närmar sig 30 o fortfarande bor hemma hos föräldrarna så har man sina prioriteringar felvridna enligt mig.
    Fast varför hon bor hos sina föräldrar har väl inte framkommit?

Kan vara så att föräldrarna behövde hjälp pga sjukdom. Man kan ha separerat i en stad där det är lång bostadskö och föräldrarna ändå har ett stort hus. osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • DessieHolmie
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:07:19 följande:
    Att ha ett billån påverkar givetvis din kreditvärdighet och belastar din betalningsförmåga när du senare söker finansiering av ett boende. Men det behöver inte nödvändigtvis bli avgörande om du inte ligger på marginalen.
    Lite det svaret jag var inne på, har som sagt aldrig haft ett lån (räknar bort krediter under 10.000 som jag betalat av snabbt samt inte hade något val att ta), så vill veta lite hur det går till innan jag tar ett lån, så jag inte missat något väsentligt.
    Anonym (111) skrev 2020-08-13 14:30:24 följande:

Skulle jag ha gjort det? Nej. 

Men jag tror inte att någon kan svara på den här frågan åt dig. Vad säger din magkänsla? Känner du dig trygg i att du kan betala tillbaka billånet och samtidigt leva som du vill leva? Kommer du ha råd med din framtida bostad även om din situation förändras? Hur viktig är en ny bil för dig? Kommer den att göra ditt liv bättre, dig lyckligare? 

Magkänslan säger att jag vill, har råd och utan några ekonomiska förluster (förutom att jag inte kan spara lika mycket) men eftersom jag är en spontan människa så har jag lätt för att låta viljan ta över vettet. Men när det kommer till en så pass dyr affär som denna så vill jag veta vad jag sätter mig i för situation INNAN jag tar ett beslut.

Detta är ännu inte aktuellt, och jag kommer heller inte ta lån på hela beloppet, utan max halva. Min tanke är att snabbt kunna betala av det.

Eftersom intresset för anledningen till varför jag bor hemma verkar stort, så kan jag säga att mandel varit inne och nosat på det.
    Är hemmahörande i Stockholms området där bostadsköerna snittar på 10-15 år och en bostadsrätt ligger på ca 2 miljoner.
    Hade bostad tills innan sommaren, men pga ändrade familje relationer blev jag tvungen att flytta hem.

Sen vill jag tillägga att jag är i behov av bil men INTE i behov av ny bil, så ja, det är en ren "lyxkonsumtion"

Men som sagt, inget är aktuellt än, men vill vara väl förberedd innan spontaniteten tar över.
  • nernu

Jag hade aldrig lagt 200 000 på en bil i din situation. Du skriver att du kan köpa bostad ändå. Ja men om du använder bilpengarna till det också så går det givetvis fortare.

• Jagochdublirvi

Det är bara du som kan säga om det är värt det för dig, eller inte. Tydligen så anser de flesta som svarat att det är inte det. Själv så säger jag att för dig är det kanske värt det, men för mig så skulle det inte varit värt det. Inte om jag var lika gammal som du och bodde hos mina föräldrar. Jag försökte som 23 åring att flytta hem till mina föräldrar tills jag fick tag på ett boende i samband med en separation, men efter en vecka fick jag nog, även om jag älskar mina föräldrar över allt på jorden, och flyttade istället runt under fem veckor mellan olika kompisars soffor tills jag fick nycklarna till en egen lägenhet.

Hade jag varit du, och bilkörning inte varit en av mina allra största passioner och intressen så hade jag hellre fortsatt spara men lagt pengarna på ett eget boende och så snart jag fått det hade jag leasat en bil. Visst, det blir dyrare än att köpa, men helt klart så värt det i mitt tycke! Tänk att alltid ha en mer eller mindre ny bil, slippa tänka på servicekostnader etc. Jag har det idag och är så glad för det.

• Mint

Du får en schysst begagnad bil för 90 000. Ta inte mer lån än du behöver!?

• DessieHolmie

Ni har rätt, är nog en dum prioritering, även fast jag har ett sort intresse för bilar och motorer.

En följdfråga dock, om jag får tag på ett boende igen inom en snar framtid, kan man baka in bolånet i bostadslånet? Eller är det att spara igen

Leasing är inget för mig, snittar ca 2000-2500 mil om året

• Mint
    DessieHolmie skrev 2020-08-14 09:46:43 följande:

Ni har rätt, är nog en dum prioritering, även fast jag har ett sort intresse för bilar och motorer.

En följdfråga dock, om jag får tag på ett boende igen inom en snar framtid, kan man baka in bolånet i bostadslånet? Eller är det att spara igen

Nog kan du baka in billånet i bolånet om du har 15% till insats + pengar till lagfart osv utöver det du skulle behöva låna. Men i så fall skulle jag nog, medan jag sparar till insats, hellre satsa på att betala av billånet lite snabbare så att det helst inte finns något kvar av det när jag ska ta bolån.
  • Noname00
    DessieHolmie skrev 2020-08-14 09:46:43 följande:

Samma här.
    Vad är det för bil du har idag, årsmodell hur långt har den gått och vad är det för bil du funderar på att köpa?

Var bilen du hade idag betald?
  • DessieHolmie

Bilen jag har idag är en V70 från 2005, gått snart 25k och den köpte jag utan lån

Bilen jag kollar på är en Volvo V90 med låga mil, dock begagnad.

Varför jag vill byta är främst för att jag vill ha en ny bil, men är även ute efter en diesel då dom är billigare i drift

Svar på tråden Lån till bil?