• DessieHolmie

Lån till bil?

Hej

Jag går i tankarna att byta bil nästa år då den jag har nu börjar bli lite med åren samt att jag är sugen på en nyare bil.

Min tanke är att spara ihop till nästa år, sälja bilen jag har nu och sen ta lån på resterande del.

Jag har råd att lägga undan ca 5000kr per månad till nöjen. När jag räknat på det så borde jag kunna få ihop ca 90.000 (nuvarande bilen är inräknad), och modellen på bil jag kollar på ligger inte 190.000kr upp till 210.000kr, dvs att jag skulle behöva ta ett lån på runt 100.000kr more or less.

Nu till den stora frågan som jag inte kan svara på själv, är det värt det?

Personligen tycker jag att det är värt det. Ett så pass "litet" lån bör jag kunna betala av hyfsat fort.

Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!

• Svar på tråden Lån till bil?
  • manolito
    DessieHolmie skrev 2020-08-15 17:11:20 följande:

Bilen jag har idag är en V70 från 2005, gått snart 25k och den köpte jag utan lån

Bilen jag kollar på är en Volvo V90 med låga mil, dock begagnad.

Varför jag vill byta är främst för att jag vill ha en ny bil, men är även ute efter en diesel då dom är billigare i drift

Jag tänkte precis svara att du borde köpa en gammal billig v70 istället, men det är ju det du har. Utmärkt bil.

Jag betvivlar inte att du har råd med en nyare bil, men jag hade i ditt läge prioriterat bostad istället.

Du kan köpa mycket bensin för 190.000
  • DessieHolmie
    Noname00 skrev 2020-08-16 09:07:37 följande:

V90 är ganska dyra att äga.

Den är ju dyrare än den jag har nu, i alla fall under tiden jag har lån på den.

Men när den är avbetald och helt min egen, så skulle den inte bli jätte mycket dyrare än den jag har nu (om jag inte missat något i mina beräkningar)

Den blir billigare att tanka, men något dyrare i försäkring, där går det ungefär jämt ut.

Enligt biluppgifter så är skatten betydligt billigare på en V90.

Men tar gärna hjälp med beräkningar om någon kämmer sig manad till det
  • Anonym (Katt-tryne)

Nej, jag skulle inte ta lån för bil. Speciellt inte i din situation. Det är ointelligent. Satsa på att skaffa dig ett eget bra boende först och köp bil kontant. Köp alltid bil kontant.

• Noname00
    DessieHolmie skrev 2020-08-16 12:15:06 följande:

Men när den är avbetald och helt min egen, så skulle den inte bli jätte mycket dyrare än den jag har nu (om jag inte missat något i mina beräkningar)

Den blir billigare att tanka, men något dyrare i försäkring, där går det ungefär jämt ut.

jag är villiga att hålla med övriga, behåll den du har och spara till boende för det kommer du behöva göra i alla fall.
  • snedtak

Hur har du räknat? Generellt är skatten en mindre del av kostnaden.

En diesel V90 för 190 000 verkar ha gått mellan 10 000-20 000 mil. Eftersom du säger att bilen du tittar på har låga mil antar jag att det är den undre delen av intervallen. Då borde ett kamremsbyte inte vara superlångt bort (tror de säger 15 000 mil?)

En grov tumregel är också att bilens värde halveras över 3 år, vilket skulle innebära en kostnad på 2600 kr/mån i värdeminskning (95 000 kr över 3 år). Det är ju en ganska grov tumregel och Volvo har en tendens att hålla andrahandsvärdet bra, däremot är absolut 1500-2000 kr/mån en rimlig kostnad för värdeminskning.

En V90 drar i snitt 0,69 l/mil medan en V70 drar i snitt 0,71 l/mil så det är inte en jättestor skillnad. Verklig förbrukning kan man kolla på Spritmonitor. Tillverkarnas egna siffror bör tas med en rejäl nypa salt.
  • Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-15 17:11:20 följande:

Bilen jag har idag är en V70 från 2005, gått snart 25k och den köpte jag utan lån

Bilen jag kollar på är en Volvo V90 med låga mil, dock begagnad.

Varför jag vill byta är främst för att jag vill ha en ny bil, men är även ute efter en diesel då dom är billigare i drift

Hur har du räknat på värdeminskningen?
  • Anonym (?)

Måste du ha en så stor bil då? Volvo är ju bra bilar men just v90 är ju ett stort åbäke som få personer egentligen behöver. Svår är den att parkera också inne i städerna. Varför inte en mindre Volvo om det är Volvo du vill ha?

• Mint
    Anonym (?) skrev 2020-08-17 09:59:02 följande:

Måste du ha en så stor bil då? Volvo är ju bra bilar men just v90 är ju ett stort åbäke som få personer egentligen behöver. Svår är den att parkera också inne i städerna. Varför inte en mindre Volvo om det är Volvo du vill ha?

Funderar också på varför en ung singel behöver ha en bauta-bil som V90. Verkar totalt onödigt på alla sätt. Men ett motor-intresse verkar kunna ursäkta alla möjliga dumma beslut och allt handlar ju om prioriteringar.
  • DessieHolmie

Jag har mest räknat på månads kostnaden efter att den är avbetald

Om jag köper den är tanken att jag ska behålla den länge, så även fast värdeminsknimgen är en betydande del i köpet så tänker jag inte så mycket på den, kommer inte sälja bilen innan det är dags för ny, och det först när bilen är för gammal.

Sen att det är just V90 är för att det är lite av en drömbil för mig, så det är också en faktor i varför jag valt att tänka bort värdeminsknimgen, det är för mig värt dom pengarna att få äga den bilen.

Service kostnader är inräknad såklart, men där har jag tänkt att ha ett extra konto med pengar jag sätter undan varje månad för just sånt, så att jag slipper ta det på avbetalning.

Min V70 jag har nu drar betydligt mer än 0.7, när vi har mätt så ligger den på runt 0.9 blandad körning och kanske 0.7 på landsväg.

Sen är den också rätt sliten, många fel som måste åtgärdas och som har åtgärdats, den här en tendens att gå sönder lite titt som tätt, gärna lagom till besiktning

• DessieHolmie

Vill även påminna om att jag ännu INTE bestämt mig angående detta eventuella köp, skapade tråden för att få andras perspektiv.

Så ber er att vänligen hålla fortsatt god ton.

Berätta gärna för och/eller nackdelar med ett sådant lån och håll frågorna kring det och undvika frågor om civilstatus eller dylikt.

Är själva lånet och min nuvarande bostads situation som är intressant

Svar på tråden Lån till bil?