• MRAKas

Bestraffar en 8-åring

DVQ skrev 2020-08-13 11:34:24 följande:
    Håller med.

Jag hade möjligen, kanske, tyckt det varit ok om exfrun ställt in hela utflykten om båda barnen betett sig illa. Men att skicka iväg en 8-åring låter inte riktigt klokt.

Jag hade inte velat skaffa barn med någon som har den synen på uppfostran.
    Så de skötsamma barnen ska också drabbas genom kollektiv bestraffning för att ett av barnen inte kan sköta sig? Det är mer ok?
    momjanet skrev 2020-08-13 11:40:17 följande:

Det beror helt på.

Är det ett konsekvent beteende OCH föräldrarna pratat, pratat, pratat innan om att de ska åka iväg OCH han inte kan slåss OCH om de på förhand har sagt vilka konsekvenserna blir om han ändå fortsätter att slå så är det en fullt acceptabel konsekvens annars inte.

Precis detta.

En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
    Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
    Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.

• MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 12:14:38 följande:
    Det är vad som i praktiken händer jämnt och ständigt, i skolan, på arbetet, i familjen osv.
    Man kan inte ha ett till 100% egocentriskt tänkande när det kommer till en familj och att var och en är ensamma ansvarig för sig och ingen annan.
    Sådant tänk fostrar narcissister snarare än empatiska medmänniskor.
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:
    En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
    Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
    Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.

Förstå intellektuellt, ja kanske men knappast fulla vidden av sitt eget beteende. Trots allt är det ett barn du pratar om och inte en vuxen med fullt utvecklat konsekvenstänk.

Jag mår faktiskt lite illa av ditt prat om mänskliga rättigheter och privilegier.  Jag uppfattar dig som diktatorisk och att alla ska stå på tå och vara tacksamma för de "privilegier" du tänkas kan dela ut.
    Du vill att de som lever nära dig ständigt ska vara rädda för betsraffningar. Det ger strykrädda hundar och ögontjänare.
    Med din logik så skickar vi hela familjen i fängelse när något myndigt barn blir dömd till grov misshandel? För ingen ska ju vara ensam ansvarig för sina handlingar, det vore ju egocentriskt tänk....

Givetvis måste det vara rimliga regler, men visst.
    Om jag är i position att tilldela o neka någon annan privilegier så sker det givetvis på mina villkor, mina regler gäller. Bryter du mot reglerna så resulterar det i negativa konsekvenser.
    Det ska då drabba den som som brytit mot reglerna, ingen annan.

Jag hade i detta exempel istället tyckt synd om de andra 2 barnen om hela utflykten blivit inställd på grund av att det 3dje barnet slogs. Jag hade ansett att de 2 då hade blivit orättvist behandlade.
    Man kan också fundera på hur dessa 2 barns attityd mot den 3dje blivit om det hade utspelat sig så, vad kommer ett par sådana händelser leda till efter några år?
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 13:18:18 följande:
    Jag mår som sagt illa av din diktatoriska framtoning men å andra sidan är alla diktatorer precis som du, svart/vita.
    Jag finner det mycket märkligt när du etiketterar mig som diktator.

Nu har ju barnet i detta exempel brutit mot en lag/regel som samhället är ruggande överens om, man får inte bruka våld.
    Föräldrar som står upp o vågar på ett handfast sätt ta denna fight mot sina barn behöver all uppmuntring de kan få.

Jag hade köpt ditt resonemang om jag i rollen som förälder satt upp en egen regel som barnet sen trotsar. Säg att jag satt ett förbud mot att ha fötterna på vardagsrumsbordet t.ex, o sen nekar barnet att följa med på en utflykt när barnet trotsar den regeln.
    Då är vi i den gråzon du pratar om.
    Då hade jag faktiskt på en annan nivå förstått ditt påhopp.
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 13:36:24 följande:
    Läsa och förstå är en svår konst.

Jag gav dig ingen etikett utan gjorde flera jämförelser. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan likhet och etikett? Tydligen inte.

Nåväl, du ska få en liknelse till: diktatorer tenderar, precis som du, att vara extremt lättkränkta och tolka allt som personliga oförrätter.
    Om du bortser ifrån min felaktiga formulering om etikett då?

Du vill gärna dra uppmärksamhet bort ifrån de delar av mina svar som du inte riktigt vet hur du ska bemöta.
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 13:46:55 följande:
    Det finns inget tvång att besvara utan man väljer helt själv om, vad och hur man besvarar inlägg.

Jag valde aktivt att inte besvara din andra del av inlägget därför att det inte finns något snällt att säga om personer som sätter hårt mot hårt mot barn, som ärar handfasta metoder.

Så, nu vet du det.

Du valde att inte svara på det eftersom jag just gav ett exempel på just hur det visst finns gråskalor, det är skillnad på barn och vuxna, och att det är skillnad på olika handlingar.
    Något som du i tidigare inlägg hävdade att jag inte var kapabel till.

När du i rollen som förälder tvingar ditt barn att följa lagar och regler som samhället har satt upp så gör du inte på något sätt fel, tvärtom så är det din PLIKT som förälder att göra det, o det gör dig absolut inte till någon "diktator".

Att sen lära sina barn att koppla ihop handling med konsekvens redan från tidig ålder är något som de senaste generationerna föräldrar till stor del helt verkar ha tappat greppet om.
    Man är så rädd för att vara "dum o elak" mot sitt barn, eller rädd för att "göra det ledset", eller orkar bara helt enkelt inte ta fighten o låter barnet diktera villkoren i familjen.
Svar på tråden Bestraffar en 8-åring