momjanet skrev 2020-08-13 12:14:38 följande:
Det är vad som i praktiken händer jämnt och ständigt, i skolan, på arbetet, i familjen osv.
Man kan inte ha ett till 100% egocentriskt tänkande när det kommer till en familj och att var och en är ensamma ansvarig för sig och ingen annan.
Sådant tänk fostrar narcissister snarare än empatiska medmänniskor.
MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:
En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.
Förstå intellektuellt, ja kanske men knappast fulla vidden av sitt eget beteende. Trots allt är det ett barn du pratar om och inte en vuxen med fullt utvecklat konsekvenstänk.
Jag mår faktiskt lite illa av ditt prat om mänskliga rättigheter och privilegier. Jag uppfattar dig som diktatorisk och att alla ska stå på tå och vara tacksamma för de "privilegier" du tänkas kan dela ut.
Du vill att de som lever nära dig ständigt ska vara rädda för betsraffningar. Det ger strykrädda hundar och ögontjänare.
Med din logik så skickar vi hela familjen i fängelse när något myndigt barn blir dömd till grov misshandel? För ingen ska ju vara ensam ansvarig för sina handlingar, det vore ju egocentriskt tänk....
Givetvis måste det vara rimliga regler, men visst.
Om jag är i position att tilldela o neka någon annan privilegier så sker det givetvis på mina villkor, mina regler gäller. Bryter du mot reglerna så resulterar det i negativa konsekvenser.
Det ska då drabba den som som brytit mot reglerna, ingen annan.
Jag hade i detta exempel istället tyckt synd om de andra 2 barnen om hela utflykten blivit inställd på grund av att det 3dje barnet slogs. Jag hade ansett att de 2 då hade blivit orättvist behandlade.
Man kan också fundera på hur dessa 2 barns attityd mot den 3dje blivit om det hade utspelat sig så, vad kommer ett par sådana händelser leda till efter några år?