• Stabben1989

    Bestraffar en 8-åring

    Jag lever tillsammans med en man som har 2 pojkarna sen ett tidigare förhållande, de är nu snart 8 och 9 år. Idag skrev hans exfru tillika barnens mamma till oss på morgonen och undrade om 8-åringen kunde få komma till oss för de skulle åka till en djurpark och enligt henne hade han betett sig så illa så han skulle inte få följa med. Han hade tydligen slagit till hans 6-åriga bonusbror. I min värld är det en alldeles för hård konsekvens men jag har som sagt inga egna barn ännu och håller på att snabblära mig föräldraskap och uppfostran. Men jag blir uppriktigt ledsen och arg för 8-åringens skull, att ge dem spelförbud eller liknande tar alldeles tillräckligt och jag tycker att det här var verkligen ett steg för långt.

    Men vad anser ni andra föräldrar? Är det för hårt eller är det befogat? Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Bestraffar en 8-åring
  • brallison
    Stabben1989 skrev 2020-08-13 11:02:02 följande:

    Jag lever tillsammans med en man som har 2 pojkarna sen ett tidigare förhållande, de är nu snart 8 och 9 år. Idag skrev hans exfru tillika barnens mamma till oss på morgonen och undrade om 8-åringen kunde få komma till oss för de skulle åka till en djurpark och enligt henne hade han betett sig så illa så han skulle inte få följa med. Han hade tydligen slagit till hans 6-åriga bonusbror. I min värld är det en alldeles för hård konsekvens men jag har som sagt inga egna barn ännu och håller på att snabblära mig föräldraskap och uppfostran. Men jag blir uppriktigt ledsen och arg för 8-åringens skull, att ge dem spelförbud eller liknande tar alldeles tillräckligt och jag tycker att det här var verkligen ett steg för långt.

    Men vad anser ni andra föräldrar? Är det för hårt eller är det befogat? Vad skulle ni ha gjort?


    Det beror på - om han har slagit sin bonusbror flera gånger och kanske väldigt hårt, fick tillsägelse och ev. andra bestraffningar flera ggr innan, så är det en bra konsekvens. Men såklart inte om det är första gången.
  • Mortiscia80

    Det beror på. Var det bara en liten klapp/knuff eller verkligen ett hårt slag? Om det var en aggressiv handling kan det vara ett lagom straff MEN hon ska inte bestämma att ni ska utdela straff, det får hon sköta i sitt eget hem, om inte föräldrarna har en sådan överenskommelse sedan tidigare.

  • viseversa

    ska han inte med är det deras sak att lösa och se till så straffet fullföljs. Det är ju inte er sak att ta hand om. 

  • Persikaplommon

    Det beror på omständigheterna båda runt slaget och runt hela bonusfamiljesituationen.

    Många envisas med att flytta ihop alldeles för tidigt med flera barn från tidigare och detta orsakar konflikter.

    Fungerar bonusfamiljen dåligt då blir det knappast bättre av hot och straff som enda åtgärd.

    Så det är omöjligt att säga vad skulle jag ha gjort utan att veta mer.

  • DVQ
    Drottningen1970 skrev 2020-08-13 11:21:39 följande:

    Uteslutning i familjegemenskap är ett oerhört grymt straff.


    Håller med.

    Jag hade möjligen, kanske, tyckt det varit ok om exfrun ställt in hela utflykten om båda barnen betett sig illa. Men att skicka iväg en 8-åring låter inte riktigt klokt.

    Jag hade inte velat skaffa barn med någon som har den synen på uppfostran.
  • JojoHedberg

    Vi vet ju som andra redan nämnt inte om pojken slagit det andra barnet fler gånger än en, men jag fick sådan här typ av bestraffning nån gång när jag var barn och det kändes helt fruktansvärt att bli skjutsad till min pappa (trots att jag har en kanonbra pappa) medan min mamma, bonuspappa och bröder gjorde något roligt utan mig. Nej jag tycker att det är för hård bestraffning då det kan skapa hemska känslor hos ett barn, som att man blir utfryst och utesluten från sin familj.

  • momjanet

    Det beror helt på.

    Är det ett konsekvent beteende OCH föräldrarna pratat, pratat, pratat innan om att de ska åka iväg OCH han inte kan slåss OCH om de på förhand har sagt vilka konsekvenserna blir om han ändå fortsätter att slå så är det en fullt acceptabel konsekvens annars inte.

  • MRAKas
    DVQ skrev 2020-08-13 11:34:24 följande:
    Håller med.

    Jag hade möjligen, kanske, tyckt det varit ok om exfrun ställt in hela utflykten om båda barnen betett sig illa. Men att skicka iväg en 8-åring låter inte riktigt klokt.

    Jag hade inte velat skaffa barn med någon som har den synen på uppfostran.
    Så de skötsamma barnen ska också drabbas genom kollektiv bestraffning för att ett av barnen inte kan sköta sig? Det är mer ok?
    momjanet skrev 2020-08-13 11:40:17 följande:

    Det beror helt på.

    Är det ett konsekvent beteende OCH föräldrarna pratat, pratat, pratat innan om att de ska åka iväg OCH han inte kan slåss OCH om de på förhand har sagt vilka konsekvenserna blir om han ändå fortsätter att slå så är det en fullt acceptabel konsekvens annars inte.


    Precis detta.

    En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
    Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
    Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.

  • momjanet
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:
    Så de skötsamma barnen ska också drabbas genom kollektiv bestraffning för att ett av barnen inte kan sköta sig? Det är mer ok?


    Det är vad som i praktiken händer jämnt och ständigt, i skolan, på arbetet, i familjen osv.
    Man kan inte ha ett till 100% egocentriskt tänkande när det kommer till en familj och att var och en är ensamma ansvarig för sig och ingen annan.
    Sådant tänk fostrar narcissister snarare än empatiska medmänniskor.
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:
    En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
    Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
    Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.


    Förstå intellektuellt, ja kanske men knappast fulla vidden av sitt eget beteende. Trots allt är det ett barn du pratar om och inte en vuxen med fullt utvecklat konsekvenstänk.

    Jag mår faktiskt lite illa av ditt prat om mänskliga rättigheter och privilegier.  Jag uppfattar dig som diktatorisk och att alla ska stå på tå och vara tacksamma för de "privilegier" du tänkas kan dela ut.
    Du vill att de som lever nära dig ständigt ska vara rädda för betsraffningar. Det ger strykrädda hundar och ögontjänare.

Svar på tråden Bestraffar en 8-åring