Inlägg från: Persikaplommon |Visa alla inlägg
  • Persikaplommon

Bestraffar en 8-åring

Det beror på omständigheterna båda runt slaget och runt hela bonusfamiljesituationen.

Många envisas med att flytta ihop alldeles för tidigt med flera barn från tidigare och detta orsakar konflikter.

Fungerar bonusfamiljen dåligt då blir det knappast bättre av hot och straff som enda åtgärd.

Så det är omöjligt att säga vad skulle jag ha gjort utan att veta mer.

• Persikaplommon

Vet du vad hände innan 8 åringen slog 6 åringen?

Det är såklart aldrig okej att slåss , men om 6 åringen också betedde sig illa då är det orättvist att bara 8 åringen straffas medan 6 åringen ska gå till djurparken.

• Persikaplommon
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:

Så de skötsamma barnen ska också drabbas genom kollektiv bestraffning för att ett av barnen inte kan sköta sig? Det är mer ok?Precis detta.

Var framgår det att 6 åringen är skötsam?

TS skriver ingenting om 6 åringen.
  • Persikaplommon
    Stabben1989 skrev 2020-08-13 15:59:00 följande:

Jag har ingen förklaring eller redogörelse för vad som ledde till att han slog, enligt sms:et hade han " slagit med handflatan på huvudet, enligt 8-åringen för att busa". Han ska även tidigare på morgonen tydligen tryckt ner 6-åringen i soffan.

Men det är ändå bytesdag idag så jag får se om han vill prata om vad som hände när mamman lämnar dem ikväll. Hon verkar iaf ha lämnat honom hos barnens mormor och morfar över dagen medan de andra är på djurparken.

Kan tilläggas att 6-åringen och 8-åringen tvingas dela rum hos henne, så det kan ju på så vis vara förståeligt om det skaver och blir bråk ibland, även om det såklart aldrig är okej att göra illa någon. Men jag skulle nog ha hanterat det väldigt annorlunda och inte lämnat honom hemma för det.

Det vore bra att veta vad hände. Det kan vara så att de bråkade och åringen har sagt något otrevligt/kränkande.

Och det är inte heller okej , även om 8 åringen ska inte slåss.

Man ska inte göra varandra illa , varken med ord eller slag. Men man löser inte situation om endast 8 åringen får straff.

Om 6 åringen har inte gjort nåt fel , då kan det vara så att barnen trivs inte tillsammans.

Huvudproblemet verkar vara att barnen tvingas ihop i ett rum trots att det verkar inte funka något vidare. Många stressar tyvärr att flytta ihop med nya partners trots flera barn och brist på plats och det fungerar sällan bra.

Bonussyskon har inte den kärlek i grunden som biologiska syskon har.
Svar på tråden Bestraffar en 8-åring