Inlägg från: eva2killar |Visa alla inlägg
  • eva2killar

Bestraffar en 8-åring

Tänk på att det inte i första hand är du som ska prata med barnet om vad som hände och hur han känner sig utan pappan.

Men det är bra att du är uppmärksam om han är ledsen och att inte hans äldre syskon pratat massor om utflykten och kanske tom retas.

Det är ju extra upprörande att mamman gör så här på bytesdagen. Då kan ju inte hon reparera relationen till honom och inte heller ta ansvar för sitt beslut. (Om det nu var hennes beslut, hon kan ju ha blivit ?tvingad? av sin sambo.)

Vet du varför han delar rum med sitt bonussyskon och inte sitt eget syskon?

• eva2killar

Förlåt för helt OT men varför blir det frågetecken när jag skriver citationstecken (IPhone)?

• eva2killar

Oj, fem killar som ska samsas och tävla om uppmärksamhet. Och åttaåringen är näst yngst och blir grymt bestraffad när han ger sig på den han kan ta ut all frustration på. Inte bra. Hur länge har den här familjekoalitionen funnits?

Bor exets sambos barn där heltid? Om inte och de har varannanvecka för bägge syskongrupperna, tror du att ni kan påverka så att de kan gå lite omlott?

Hur trivs ditt äldre bonusbarn, kan han hävda sig i gruppen? I så fall kanske ni ska föreslå till mamman att åttaåringen bor ngn dag extra hos er typ 75/25 så att det blir lite lugn för honom och avlastning för den stora familjen.

• eva2killar

Hej, tänker inte kommentera att de först körde killen till mormor o morfar och sedan ångrade sig. Det är ett helt eget kapitel.

Jag tycker det är klokt av din sambo och dig att neka vara en del av mammans konsekvens/straffutfärdanden.

Det här är ju en ny bonusfamilj (skrev du att de bara dejtat några månader innan ihopflytt) och mycket kommer hända, speciellt med renoveringskostnader.

Ni bör nog tänka igenom alla möjliga scenarier så ni har färdiga strategier eftersom man ju inte alltid har tid att samråda. Plötsligt ringer fritids dig på mammaveckan och säger att killen är otröstlig och vill att pappa hämtar men de får inte tag i din sambo.

Så ni har redan tänkt på att föreslå omlott (klokt) men fått ett klart nej. Det är väl inte dags att börja ? bråka? om det än men det är ju inte så att mammans önskemål är huggna i sten. Hur ställer hon sig till att lillebror bor mer hos er, han verkar ju vilja det själv?

Och det där att du inte har egna barn, dvs erfarenhet tycker jag inte du ska oroa dig för. Du resonerar klokt och balanserat.

• eva2killar

Till Ess: det var bara ett exempel på något som kan inträffa. Självklart ska fritids (på mammaveckan) ringa mamman, sedan pappan, mammans nya sambo (med 3 egna killar som ska roddas) och till sist TS. Plus kanske morfar nånstans mitt i sekvensen.

Det viktiga är att småkillarna pappa och TS är överens om hur hon ska agera om hon måste fatta ett beslut som berör barnen.

Ja Ess, vi vet att du inte tycker att en förälders sambo inte ska ha något föräldraansvar alls och jag vill inte gå in i en diskussion med dig, detta är TS tråd. TS verkar vilja stödja pappan i att skapa en trygghet för pojkarna.

Svar på tråden Bestraffar en 8-åring