Inlägg från: Midsommarkogsnäva |Visa alla inlägg
  • Midsommarkogsnäva
    fornminne skrev 2020-08-14 08:04:30 följande:

Barn som slåss eller gör fel på andra sätt måste givetvis få konsekvenser, men konsekvenserna måste vara rimliga och stå i proportion barnets ålder och mognad, samt det som har skett. Att inte få följa med till djurparken låter som ett alldeles för hårt straff om det bara handlade om lite gruff. Dessutom måste man se till pojkens hela livssituation. Det klart att en trångbodd, påtvingad bonusfamilj leder till gruff och frustration. Jag förstår att du är bekymrad ts, även om det egentligen är pappans och mammans sak att lösa. Vet du hur länge pojkarna har levt så här? Det låter som att mamman har flyttat ihop lite för fort med sin nya, eller som att de har det för trångt / är för många, och nu förmår hon inte riktigt hantera konsekvenserna. Även om det kan vara roligt med flera syskon - i bästa fall kan det bli en stor härlig gemenskap - har bonussyskon sällan den relationen eller närheten från början. Särskilt inte om de tvingas ihop på en relativt liten yta.

Påhittade konsekvenser är bara ett annat ord för straff. svenska.yle.fi/artikel/2019/03/31/hot-och-straff-i-uppfostran-kan-gora-barnen-till-mobbare-hur-talar-du-med-ditt
  • Midsommarkogsnäva
    fornminne skrev 2020-08-14 09:20:19 följande:

Kalla det vad du vill. Jag har inte skrivit att konsekvenser inte kan vara straff eller tolkas som straff. Jag tycker heller inte att det alltid är fel, men det måste användas med måtta samt på rätt sätt. Även i din länk står ju att man måste sätta gränser, men inte vara för hård, prata med barnet samt ta reda på varför barnet agerar som det gör. Precis som jag skrev.

Att som beskrivningen i TS utesluta ett barn att hen inte får följa med till djurparken med övriga familjen lär bara barnet att det är okej att göra så. "Gör du inte som jag säger säger får du inte komma på mitt kalas" osv dvs uteslutning=mobbning
  • Midsommarkogsnäva
    fornminne skrev 2020-08-14 09:20:19 följande:

Kalla det vad du vill. Jag har inte skrivit att konsekvenser inte kan vara straff eller tolkas som straff. Jag tycker heller inte att det alltid är fel, men det måste användas med måtta samt på rätt sätt. Även i din länk står ju att man måste sätta gränser, men inte vara för hård, prata med barnet samt ta reda på varför barnet agerar som det gör. Precis som jag skrev.

postpatriarkatet.nu/foraldraskap-uppfostran/barn-foraldraskap/2016_november_barn-lar-sig-konsekvenstank-utan-bestraffningar/
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 07:04:55 följande:

Tycker det är bra att barn får lära sig i tidig ålder att det blir negativa konsekvenser om man beter sig illa. Det är för mycket daltande med dagens ungar.

Barn behöver lära sig vad deras handlingar får för konsekvenser för andra. Inte att uppföra sig väl för att slippa syraff. petrakrantzlindgren.se/tag/konsekvenser/
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 10:22:37 följande:

Fast det funkar ju oftast så i livet att om man beter sig bra så får man ofta något bra tillbaka, och dåligt beteende får ofta negativa konsekvenser. Så det är bra att barn får lära sig tidigt att negativt beteende får negativa konsekvenser. Om du slår en kollega på ditt jobb på käften, så kommer knappast din chef säga "men det gör ju ont på din kollega när du slår henne." Nej risken är stor att du både får sparken och blir anmäld för misshandel. 

Hur vuxenlivet fungera går utmärkt att lära barn utan att straffa.

Mitt barn har aldrig fått något straff. Det har inte varit några problem att lära henne att man måste sköta sig på jobbet för att få behålla det, det förstår hon fast hon är ett barn. At man kan få fängelse om man begår allvarligt brott vet hon också. Därför att vi pratar om sånr.

Ditt exempelst stämmer inte med verkligheten. Du kan inte jämföra arbetsgivare-anställd relation med föräldra-barnrelation.

I vuxenlivet ger man inte varandra straff i relationer. Om man sårar och behandlar sin partner illa får det konsekvenser för partnern som kanske gör att hen inte vill vara tillsamans längre. Så fungerar det för barn med kompisar också, är man dum så vill de inte vara med en. En naturlig konsekvens, ej ett konstgjort straff. Kärlekeqn till sitt barn är dock ovillkorig, men föräldern blir dock ledsen och sårad.
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 16:03:32 följande:
    Det är ju bra om din dotter klarar sig utan straff. Men alla barn är olika, och en del barn är olydigare än andra. Alla barn har även olika förmåga att känna emptai. Hon Supernanny använder sig ju av straff i form av Time outs. Ja det är sant att man naturligt slutar umgås med någon som beter sig dumt. Ibland är det så att det som blir utfrysta är det av en anledning. Sen om sonen skulle bete sig illa när man till exempel är på djurparken. Då är ett rimligt straff att han inte får vara med nästa gång.

"Behöva straff"? Jag vet att straff inte skulle leda till något positivt alls. Jag tar försöker ta reda på varför barnet beter sig si eller 

Två experter som kan sin sak och vet vad de pratar om. Lars H om vad han anser om sk. supernannysar http://www.larshgustafsson.se/?p=433

https://ka.se/2016/02/22/sa-kan-du-bemota-barn-som-brakar/

• Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-17 12:29:18 följande:

De uppfostringsmetoder du använder på din dotter funkar säkert för henne. Men barn är liksom olika.

Barn är olika, ja. Men gemensamt för ALLA barn är.att de behöver bli bemötta med respekt och empati. INGET barn mår bra av straff.
Svar på tråden Bestraffar en 8-åring