• Anonym (framtid)

    Sambo med en svensk man, får kanske klippa kontakten med familjen?

    Jag är nu riktigt trött på att försöka hålla mitt förhållande hemligt inför min familj, under 4 årstid har jag bott med min sambo och detta vet ingen i min familj. En helt underbar man som jag lärde känna för 4 år sen och det har utvecklats bara åt rätt håll. Jag tänker att normala föräldrar som älskar sina barn kan bara att glädjas när dom får höra att deras dotter/son mår bra och är kär i en fantastisk person, men det är väl något jag bara kan glömma. 

    Är uppvuxen i en muslimsk familj, respekterar familjemedlemmar som anser sig vara praktiserade muslimer, har inget emot kulturen och traditioner som jag växt upp med ( dom positiva delarna såklart), men jag har sen tidigt som barn varit inmatad med att man ska gifta sig med muslimsk man och helst från eget land om man anser sig själv som muslim. Jag skulle inte anse mig själv som praktiserande muslim överhuvudtaget, men jag har den islamska tron kvar i mig om man säger så. 

    Jag känner bara att det är hopplöst att ens presentera sambon för familjen pga fördomar och utstötning. Är jag feg som väljer att bryta kontakten rakt av utan någon förvarning eller löser man problemet med föräldrar som kommer med största sannolikhet avisa tanken att jag ens nämner svensk man? 

    Det här tär på mig och jag förestår inte varför man ska behöva välja mellan två viktiga saker i livet? Och ja det är fullständigt konstigt att som vuxen kvinna inte kunna välja det jag vill välja i livet.. 

    Behöver skriva av mig lite här. 

  • Svar på tråden Sambo med en svensk man, får kanske klippa kontakten med familjen?
  • Anonym (pw)

    Hur har du kunnat gömma din sambo i flera år?
    Kommer de aldrig och hälsar på?

  • Anonym (Nn)

    Vad sorgligt!

    En nära vän till mig har haft lite liknande problem, dock inte på samma nivå som dig. I hennes fall har det hjälpt en hel del att hennes äldre bror banat vägen när det gäller att ta till sig den svenska kulturen och levnadssättet. Han har även stöttat henne i vissa frågor innan vilket fått föräldrarna att backa en del. Hon blev sambo med en svensk kille, sa inget, men något år senare hjälpte brodern till att berätta delar av det hela. Sambon fick komma och hälsa på sen och föräldrarna var mest ledsna över att hon inte berättat on honom tidigare. Så det gick bra! Har du något syskon du skulle kunna få stöd ifrån? Ni/ du kanske kan lägga upp nån strategi så att de lite lagom långsamt får reda på del för del eller nått.

    Jag tycker i alla fall att det är värt att försöka, då har du gjort allt du kan sen får din familj inse vad de går miste om ifall de inte accepterar ert förhållande. Men vik dig inte vad du än gör!

    All lycka till!

  • Anonym (framtid)

    Ja varje gång syskon eller föräldrar ville hälsa på så fick sambon hitta på något under tiden, någon aktivitet eller hänga med en vän. Ingen som övernattat heller så det löste sig dom gångerna. 

  • Anonym (pw)
    Anonym (framtid) skrev 2020-08-13 23:35:25 följande:

    Ja varje gång syskon eller föräldrar ville hälsa på så fick sambon hitta på något under tiden, någon aktivitet eller hänga med en vän. Ingen som övernattat heller så det löste sig dom gångerna. 


    Har din sambo ingen säng?


    Inga kläder eller skor  i garderoben / hallen?
    Ingen tandborste / rakapparat i badrumsskåpet?

  • Anonym (framtid)
    Anonym (Nn) skrev 2020-08-13 23:33:39 följande:

    Vad sorgligt!

    En nära vän till mig har haft lite liknande problem, dock inte på samma nivå som dig. I hennes fall har det hjälpt en hel del att hennes äldre bror banat vägen när det gäller att ta till sig den svenska kulturen och levnadssättet. Han har även stöttat henne i vissa frågor innan vilket fått föräldrarna att backa en del. Hon blev sambo med en svensk kille, sa inget, men något år senare hjälpte brodern till att berätta delar av det hela. Sambon fick komma och hälsa på sen och föräldrarna var mest ledsna över att hon inte berättat on honom tidigare. Så det gick bra! Har du något syskon du skulle kunna få stöd ifrån? Ni/ du kanske kan lägga upp nån strategi så att de lite lagom långsamt får reda på del för del eller nått.

    Jag tycker i alla fall att det är värt att försöka, då har du gjort allt du kan sen får din familj inse vad de går miste om ifall de inte accepterar ert förhållande. Men vik dig inte vad du än gör!

    All lycka till!


    Man blir ju glad när får höra att det finns syskon som är villiga och hjälpa till och jag tror absolut många gånger att övertalan från syskon kan lugna ner föräldrarna. Har ingen aning i mitt fall då jag är rädd för en stark reaktion... är mest hetsiga och bestämda diskussioner som barn man får upp i huvudet, det är väl mest den biten som gör att man inte vågar prata med dom och det har alltid varit en dålig kommunikation mellan mig och mamma och pappa. 

    Har en syster som kanske ändå kan ha förlåtelse, får kanske prova med henne!
  • Anonym (framtid)
    Anonym (pw) skrev 2020-08-13 23:41:53 följande:

    Har din sambo ingen säng?


    Inga kläder eller skor  i garderoben / hallen?
    Ingen tandborste / rakapparat i badrumsskåpet?


    Det låter kanske ett stort skämt, men allt som tillhör honom fick plockas bort. Då menar jag precis allt. Om det tog en massa tid? Ja!
    Sambon klagade inte en enda gång, utan det var mest jag, att ens behöva "gömma" en person kändes bara löjligt. 
  • Anonym (...)

    Varför är din familj så rasistiska mot svenskar?

  • Anonym (pw)
    Anonym (framtid) skrev 2020-08-13 23:47:47 följande:
    Det låter kanske ett stort skämt, men allt som tillhör honom fick plockas bort. Då menar jag precis allt. Om det tog en massa tid? Ja!
    Sambon klagade inte en enda gång, utan det var mest jag, att ens behöva "gömma" en person kändes bara löjligt. 
    Var ställde ni sängen?
    Alla kartonger med kläder och tillhörigheter , vad gjorde ni av dom?
    Undrade de inte hur du ensam hade råd med en lägenhet som det krävdes två personer för att betala?
  • Anonym (framtid)
    Anonym (...) skrev 2020-08-13 23:52:29 följande:

    Varför är din familj så rasistiska mot svenskar?


    Det kan jag tyvärr inte svara på. 
    Anonym (pw) skrev 2020-08-13 23:52:39 följande:
    Var ställde ni sängen?
    Alla kartonger med kläder och tillhörigheter , vad gjorde ni av dom?
    Undrade de inte hur du ensam hade råd med en lägenhet som det krävdes två personer för att betala?
    Dubbelsäng är inte enbart för 2 personer, hur tänker du där? 
    Jag är snart 35 och har ett bra jobb, visst kan få till en normalstor lägenhet i Sverige som kvinna utan att det ska vara två som ska dela på hushållet. 

    Det mesta fick ställas i ett förråd, skåp som kunde låsas och vissa saker under sängen. 



  • Anonym (R)

    Alltså om du är 35 år och fortfarande ogift så tror jag inte dina föräldrar bryr sig längre.. kanske blir de besvikna lite men ändå pustar ut över att du äntligen hittat någon.

    Säg det bara, tror de blir mer besvikna över att du dolt det i flera år.

Svar på tråden Sambo med en svensk man, får kanske klippa kontakten med familjen?