• MammaC

    6-årig dotter med enorma utbrott

    Vår dotter är 6 år och sedan hon var liten bebis har det varit väldigt speciellt med henne.

    Otroligt mycket känslor. Utbrott. Med åren har det bara eskalerat mer och mer. Hon är väldigt utåtagerande. Slåss, sparkas, rivs, biter och kastar saker. När hon får dessa utbrott går det inte att nå henne. Hon har uttryckt att hon vill dö och det gör så fruktansvärt ont att höra.

    På förskolan har det alltid fungerat väldigt bra. Men hemma blir det alltför ofta kaos. Vi har tagit hjälp i perioder genom åren, men det känns som att det är för ?basic?.

    Vi försöker hela tiden hitta olika sätt och strategier för att försöka hjälpa henne, men nu står vi handfallna.

    Hennes storasyster blir otroligt påverkad. Hon blir emellanåt helt down. Det känns stundtals som att hela familjen går sönder.

    Vår 6-åring är såklart inte bara arg, men det tar över allt för mycket. Hon är otroligt glad, rolig och aktiv. Jag känner mig så orolig för hur hon ska påverkas framåt av allt ?negativt? hon får till sig, alltså när vi säger till henne om det saker hon inte får göra (slåss, sparkas osv).

    Vi har så ofta fått höra att eftersom det fungerar i förskolan så är det inte så alarmerande. Jag blir galen av att höra det. Såklart jätteskönt att det fungerar på förskolan, men jag är rädd att hon håller inne på känslor där och ?fogar in sig?.

    Ni som också har det så här, vad har ni fått för hjälp? Vad hjälper era barn när de får utbrott? Hur har det gått för dom när de börjat skolan?

  • Svar på tråden 6-årig dotter med enorma utbrott
  • Anonym (Anna)

    har du hört talas om lågaffektivt bemötande (LAB)?
    Kort sagt är det ett sätt att bemöta barnet där hen är för att förhindra utbrott och få vardagen bli mer smidig. Något som används ofta av föräldrar med barn som har autism (och övriga npf-diagnoser)
    Jag har gjort det för att få vardagen bli mer smidig med mina barn, de har inga diagnoser. Men det är så himla kloka tankar om hur man diskuterar med barn ändå.
    Kanske något att kika på.
    Ger en länk till LAB-gurun själv, Bo Hejlskov.

    hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/

  • MammaC

    Tack för ditt svar! Har försökt använda lågaffektivt bemötande, ibland kan det kanske hjälpa något men oftast så gör det inte det. Tack för länken, ska in och läsa där.


    Anonym (Anna) skrev 2020-08-14 11:12:43 följande:

    har du hört talas om lågaffektivt bemötande (LAB)?

    Kort sagt är det ett sätt att bemöta barnet där hen är för att förhindra utbrott och få vardagen bli mer smidig. Något som används ofta av föräldrar med barn som har autism (och övriga npf-diagnoser)

    Jag har gjort det för att få vardagen bli mer smidig med mina barn, de har inga diagnoser. Men det är så himla kloka tankar om hur man diskuterar med barn ändå.

    Kanske något att kika på.

    Ger en länk till LAB-gurun själv, Bo Hejlskov.

    hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/


  • Anonym (x)

    Har någon försökt hjälpa er med att ta reda på varför flickan är arg?
    Och inte bara hur man ska handskas med ilskan

  • Anonym (J)

    Det är inte helt ovanligt att barn (inte minst flickor) tycker att det är jättejobbigt på förskola/skola men de håller ihop och visar sin bästa sida så länge de är där. Sedan, när de kommer hem, bryter de ihop på olika sätt. Att din dotter fungerar i förskolan behöver inte betyda att förskolan fungerar för din dotter. Det skrämmer mig att så många pedagoger tycks vara helt omedvetna om detta fenomen.

  • Nimzay
    Anonym (J) skrev 2020-08-14 20:14:41 följande:

    Det är inte helt ovanligt att barn (inte minst flickor) tycker att det är jättejobbigt på förskola/skola men de håller ihop och visar sin bästa sida så länge de är där. Sedan, när de kommer hem, bryter de ihop på olika sätt. Att din dotter fungerar i förskolan behöver inte betyda att förskolan fungerar för din dotter. Det skrämmer mig att så många pedagoger tycks vara helt omedvetna om detta fenomen.


    Precis så ja, har fattat det som att detta nog kan vara rätt vanligt faktiskt, bland särskilt just flickor med nån form av problem. Var hursomhelst ofta precis så för mig, främst i skolan men även delvis under förskoletiden, alltså att jag höll ihop mig så gott jag kunde och inte visade hur dåligt jag mådde, och sedan exploderade allt typ när jag kom hem. Men eftersom att det verkade fungera hyfsat bra i till exempel skola utgick hela tiden lärare och övrig skolpersonal att det även på riktigt fungerade så bra för det verkade ju så, men ärligt talat nej det gjorde det inte, och var heller aldrig någon som insåg hur dåligt jag faktiskt mådde heller eftersom att det aldrig precis märktes. Och kan väl sen nu i efterhand säga att jag inte precis påverkades speciellt positivt av att bli så nonchalerad i mina svårigheter och problem, utan skolan bröt verkligen ner och sabbade mig något så otroligt, alltså betydligt mer än vad jag insåg på den tiden, och ärligt talat vet jag inte om jag någonsin kommer kunna må bra igen. Så man bör verkligen ta flickor som verkar visa tecken på att må dåligt o ha problem när de är hemma på allvar, även om det inte märks något utåt sett på skola/förskola.
  • Kråkungen
    MammaC skrev 2020-08-14 11:00:11 följande:

    Vår dotter är 6 år och sedan hon var liten bebis har det varit väldigt speciellt med henne.

    Otroligt mycket känslor. Utbrott. Med åren har det bara eskalerat mer och mer. Hon är väldigt utåtagerande. Slåss, sparkas, rivs, biter och kastar saker. När hon får dessa utbrott går det inte att nå henne. Hon har uttryckt att hon vill dö och det gör så fruktansvärt ont att höra.

    På förskolan har det alltid fungerat väldigt bra. Men hemma blir det alltför ofta kaos. Vi har tagit hjälp i perioder genom åren, men det känns som att det är för ?basic?.

    Vi försöker hela tiden hitta olika sätt och strategier för att försöka hjälpa henne, men nu står vi handfallna.

    Hennes storasyster blir otroligt påverkad. Hon blir emellanåt helt down. Det känns stundtals som att hela familjen går sönder.

    Vår 6-åring är såklart inte bara arg, men det tar över allt för mycket. Hon är otroligt glad, rolig och aktiv. Jag känner mig så orolig för hur hon ska påverkas framåt av allt ?negativt? hon får till sig, alltså när vi säger till henne om det saker hon inte får göra (slåss, sparkas osv).

    Vi har så ofta fått höra att eftersom det fungerar i förskolan så är det inte så alarmerande. Jag blir galen av att höra det. Såklart jätteskönt att det fungerar på förskolan, men jag är rädd att hon håller inne på känslor där och ?fogar in sig?.

    Ni som också har det så här, vad har ni fått för hjälp? Vad hjälper era barn när de får utbrott? Hur har det gått för dom när de börjat skolan?


    Oj vad jag känner igen mig!!! Exakt - och då menar jag exakt - så här var det med min tvåa. Enda skillnaden är att han är kille, inte tjej. Men i övrigt exakt samma. Både utbrotten och depressiviteten... och påverkan på övriga syskon (han har både äldre och yngre bröder). I förskolan sa de att han hade temperament, men att det aldrig var nåt alarmerande på något sätt, så det var inget att noja över... men de såg ju inte vilket monster han förvandlades till hemma. Samtidigt som han var världens underbaraste unge, med kärlek som svämmade över alla bräddar, och stor ånger och nedstämdhet över att han inte kunde hålla humöret i schack. Allra jobbigast var det mellan ca åtta och elva - vid åtta års ålder hade han blivit så pass stor och stark att jag inte längre klarade av att hålla honom när han flippade ur (det var det jag körde med innan - att hålla om honom tills han lugnat ned sig. Alltså inte hålla fast honom/trycka ned honom eller nåt sånt, utan mer som en riktig björnkram). Sen i samband med att han blev tonåring började de fysiska utbrotten lugna ned sig, och han vände i stället allting inåt. Det var ännu värre. Att se hur fruktansvärt dåligt han mådde, och inte kunna göra nåt åt det. Han hade mycket ångest och djupa depressioner, och kunde få riktiga panikångestattacker. I samma veva fick han dock äntligen sin autismdiagnos, och vi fick kontakt med en behandlare som hade en grupp för tonåringar med högfungerande autism, där ungdomarna fick träffa andra i samma situation som dem själva, och träna på socialt samspel - något som han uppskattade mycket. Vi fick även kontakt med en helt fantastisk psykolog, som han gick till en gång i veckan under flera år, och som verkligen hjälpte honom (nu träffar han henne bara typ en gång i halvåret för allmän avstämning).

    Idag är sonen 17 år, och är en helt amazing ung man. Han går på IB-programmet med högsta betyg i allt. Han är politiskt och samhälleligt engagerad. Han har flera förtroendeposter på sin skola. Han har massor av vänner. Och han mår bra.

    Min poäng med hela den här långa utläggningen är att ja - det är skitjobbigt, men ge inte upp! Det kan bli hur bra som helst. Önskar dig verkligen all lycka till Hjärta
    MammaC skrev 2020-08-14 13:20:05 följande:

    Tack för ditt svar! Har försökt använda lågaffektivt bemötande, ibland kan det kanske hjälpa något men oftast så gör det inte det. Tack för länken, ska in och läsa där.


    LAB är definitivt A och O i sammanhanget - men glöm inte att du bara är människa. Ibland (periodvis ganska ofta) flyger lågaffektiviteten ut genom fönstret, och man står där och skriker som en jävla häxa. Det är definitivt inte bra - men fullt mänskligt. Viktigt att komma ihåg, för du behöver inte skuldkänslor för att du inte alltid kan behålla lugnet ovanpå allt annat...
    Anonym (J) skrev 2020-08-14 20:14:41 följande:

    Det skrämmer mig att så många pedagoger tycks vara helt omedvetna om detta fenomen.


    Eller hur??!! Helt sjukt! Och det kan gälla pojkar så väl som flickor, kan jag tillägga - även om jag också hört att det är vanligast bland flickor.

  • Anonym (Maja)

    Jag har en tjej på 7 år som alltid haft häftigt humör. Utbrott där hon kastat saker, spottat på golvet, dunkar huvudet i väggen. Hon är inte heller kontaktbar när det eskalerat. Skillnaden här är att min dotters utbrott har minskat under åren, både i att hon nu kan kontrollera sig lite bättre och att de inte kommer lika ofta. Du skriver att din dotters utbrott istället har förvärrats och nu fungerar inte dina tidigare strategier heller. Jag tycker du verkar klok och angelägen om att din dotter ska det bra! Jag funderar lite på om det inte är dags för er att söka utomstående hjälp? Skolans kurator, socialtjänst eller BUP. Precis som du säger så kan tjejer vända saker inåt på ett annat sätt, det är ju därför inte säkert hon inte har en diagnos bara för att skolan funkar! Sen är min erfarenhet från två barn att 6 är är en väldigt jobbig tid och att börja skolan också. Men det här verkar vara ?lite mer? än bara vanliga utbrott. Hela familjen ska inte behöva gå sönder. En annan lösning kan vara att dela på er lite mer så att storasyster får vara ifred med en förälder och då får den föräldern också vila lite från utbrotten. Men ni behöver helt klart hitta en ny strategi som funkar.

  • MammaC

    Vi har tagit hjälp utifrån i perioder, men jag upplever inte att det har hjälpt nämnvärt. Funderar ibland ihjäl mig på vad som orsakade utbrottet, ibland går det förstå vad som satte igång det och många gånger exploderar det bara och det går inte riktigt förstå vad som hände.


    Anonym (x) skrev 2020-08-14 16:13:22 följande:

    Har någon försökt hjälpa er med att ta reda på varför flickan är arg?

    Och inte bara hur man ska handskas med ilskan


  • MammaC

    Ja men precis, det gör mig så otroligt frustrerad.

    Jag har pratat så mycket med alla hennes förskollärare genom åren och de flesta har varit väldigt obekymrade. Men när jag berättade för en av dem (som själv hade haft det likadant med sin dotter) hur det är hemma sa hon direkt ?ni måste få hjälp, så här ska hon/ni inte ha det?. Och det var en sån oerhörd lättnad att få höra att min oro är befogad.


    Anonym (J) skrev 2020-08-14 20:14:41 följande:

    Det är inte helt ovanligt att barn (inte minst flickor) tycker att det är jättejobbigt på förskola/skola men de håller ihop och visar sin bästa sida så länge de är där. Sedan, när de kommer hem, bryter de ihop på olika sätt. Att din dotter fungerar i förskolan behöver inte betyda att förskolan fungerar för din dotter. Det skrämmer mig att så många pedagoger tycks vara helt omedvetna om detta fenomen.


  • MammaC

    Tack för att du delar med dig! Så sorgligt att du inte fick rätt hjälp. Önskar dig allt gott.


    Nimzay skrev 2020-08-15 08:39:53 följande:

    Precis så ja, har fattat det som att detta nog kan vara rätt vanligt faktiskt, bland särskilt just flickor med nån form av problem. Var hursomhelst ofta precis så för mig, främst i skolan men även delvis under förskoletiden, alltså att jag höll ihop mig så gott jag kunde och inte visade hur dåligt jag mådde, och sedan exploderade allt typ när jag kom hem. Men eftersom att det verkade fungera hyfsat bra i till exempel skola utgick hela tiden lärare och övrig skolpersonal att det även på riktigt fungerade så bra för det verkade ju så, men ärligt talat nej det gjorde det inte, och var heller aldrig någon som insåg hur dåligt jag faktiskt mådde heller eftersom att det aldrig precis märktes. Och kan väl sen nu i efterhand säga att jag inte precis påverkades speciellt positivt av att bli så nonchalerad i mina svårigheter och problem, utan skolan bröt verkligen ner och sabbade mig något så otroligt, alltså betydligt mer än vad jag insåg på den tiden, och ärligt talat vet jag inte om jag någonsin kommer kunna må bra igen. Så man bör verkligen ta flickor som verkar visa tecken på att må dåligt o ha problem när de är hemma på allvar, även om det inte märks något utåt sett på skola/förskola.


Svar på tråden 6-årig dotter med enorma utbrott