6-årig dotter med enorma utbrott
Jag har en tjej på 7 år som alltid haft häftigt humör. Utbrott där hon kastat saker, spottat på golvet, dunkar huvudet i väggen. Hon är inte heller kontaktbar när det eskalerat. Skillnaden här är att min dotters utbrott har minskat under åren, både i att hon nu kan kontrollera sig lite bättre och att de inte kommer lika ofta. Du skriver att din dotters utbrott istället har förvärrats och nu fungerar inte dina tidigare strategier heller. Jag tycker du verkar klok och angelägen om att din dotter ska det bra! Jag funderar lite på om det inte är dags för er att söka utomstående hjälp? Skolans kurator, socialtjänst eller BUP. Precis som du säger så kan tjejer vända saker inåt på ett annat sätt, det är ju därför inte säkert hon inte har en diagnos bara för att skolan funkar! Sen är min erfarenhet från två barn att 6 är är en väldigt jobbig tid och att börja skolan också. Men det här verkar vara ?lite mer? än bara vanliga utbrott. Hela familjen ska inte behöva gå sönder. En annan lösning kan vara att dela på er lite mer så att storasyster får vara ifred med en förälder och då får den föräldern också vila lite från utbrotten. Men ni behöver helt klart hitta en ny strategi som funkar.