Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

6-årig dotter med enorma utbrott

Jag har en tjej på 7 år som alltid haft häftigt humör. Utbrott där hon kastat saker, spottat på golvet, dunkar huvudet i väggen. Hon är inte heller kontaktbar när det eskalerat. Skillnaden här är att min dotters utbrott har minskat under åren, både i att hon nu kan kontrollera sig lite bättre och att de inte kommer lika ofta. Du skriver att din dotters utbrott istället har förvärrats och nu fungerar inte dina tidigare strategier heller. Jag tycker du verkar klok och angelägen om att din dotter ska det bra! Jag funderar lite på om det inte är dags för er att söka utomstående hjälp? Skolans kurator, socialtjänst eller BUP. Precis som du säger så kan tjejer vända saker inåt på ett annat sätt, det är ju därför inte säkert hon inte har en diagnos bara för att skolan funkar! Sen är min erfarenhet från två barn att 6 är är en väldigt jobbig tid och att börja skolan också. Men det här verkar vara ?lite mer? än bara vanliga utbrott. Hela familjen ska inte behöva gå sönder. En annan lösning kan vara att dela på er lite mer så att storasyster får vara ifred med en förälder och då får den föräldern också vila lite från utbrotten. Men ni behöver helt klart hitta en ny strategi som funkar.

• Anonym (Maja)
    MammaC skrev 2020-08-17 20:49:21 följande:

Tack för att du skriver. Vad skönt att din dotters utbrott minskat. Vad hjälper henne i utbrotten?

Vi har först fått hjälp från kurator på BVC. Sen psykolog via barnmottagning. Nu när hon fyllt 6 tillhör hon barn- och ungdomshälsan, i morgon är första samtalet med en kurator där. Jag hoppas det kommer bli bra. Ikväll var det kaos igen, det gör så så ont.

Ja precis, 6 år är ju en känslig ålder där mycket händer. Men det har varit väldigt speciellt med henne sen hon föddes och det känns på en orimlig nivå.

Senaste tiden har vi försökt dela upp oss så mycket vi kan, då är det oftast väldigt bra.

Hur har det varit för din dotter i förskolan/skolan?

När det väl har kommit till utbrott så är det bara att vara där, INTE argumentera med henne, det är som att hälla bensin på eld. Bara vara tills det värsta passerat, är det kväll och läggdags så släcker jag ner och lägger mig, allt för att inte trigga henne mer. Då ligger hon brevid mig och skriker fula ord som en galning. då brukar jag fråga med jämna mellanrum om hon vill ha tröst och när hon är ?klar? så vill hon det. Det som inte funkar är om storasyster och pappa lägger sig i då kan hon bli farlig (slåss), utan en förälder hanterar henne och så lite stimuli som möjligt. Det bästa är ju om man kan förebygga, att hon inte blir för trött är det viktigaste men det är SVÅRT!

Förskola /skola fattar inte vad vi pratar om, hon har inte alls det beteende där. Däremot vill hon inte gå dit av och till och det kan bli jobbiga lämningar. Personligen tror jag min dotter är högkänslig.

Vad skönt att ni fått tid hos kurator! Hoppas ni får bra hjälp????
Svar på tråden 6-årig dotter med enorma utbrott