6-årig dotter med enorma utbrott
Vår dotter är 6 år och sedan hon var liten bebis har det varit väldigt speciellt med henne.
Otroligt mycket känslor. Utbrott. Med åren har det bara eskalerat mer och mer. Hon är väldigt utåtagerande. Slåss, sparkas, rivs, biter och kastar saker. När hon får dessa utbrott går det inte att nå henne. Hon har uttryckt att hon vill dö och det gör så fruktansvärt ont att höra.
På förskolan har det alltid fungerat väldigt bra. Men hemma blir det alltför ofta kaos. Vi har tagit hjälp i perioder genom åren, men det känns som att det är för ?basic?.
Vi försöker hela tiden hitta olika sätt och strategier för att försöka hjälpa henne, men nu står vi handfallna.
Hennes storasyster blir otroligt påverkad. Hon blir emellanåt helt down. Det känns stundtals som att hela familjen går sönder.
Vår 6-åring är såklart inte bara arg, men det tar över allt för mycket. Hon är otroligt glad, rolig och aktiv. Jag känner mig så orolig för hur hon ska påverkas framåt av allt ?negativt? hon får till sig, alltså när vi säger till henne om det saker hon inte får göra (slåss, sparkas osv).
Vi har så ofta fått höra att eftersom det fungerar i förskolan så är det inte så alarmerande. Jag blir galen av att höra det. Såklart jätteskönt att det fungerar på förskolan, men jag är rädd att hon håller inne på känslor där och ?fogar in sig?.
Ni som också har det så här, vad har ni fått för hjälp? Vad hjälper era barn när de får utbrott? Hur har det gått för dom när de börjat skolan?