Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Sambolagen, bostadsrätt

Det beror ju på omständigheterna. Om vi båda är föräldralediga/vabbar lika mycket, jobbar lika mycket, delar lika på omkostnaderna osv, så ja, då hade jag nog också tillhört ?de lurade? som inte tyckt det hade känts rätt att ta halva kakan av hans insats. Men visst, hade han varit otrogen ett halvår efter vi flyttat ihop så hade jag förmodligen reagerat annorlunda... men det är ju också för att han har satt mig i skiten med miljonån, flytt till främmande stad, kan inte flytta tillbaka till hemstaden pga gemensamt barn osv osv. Om han inte kunde hålla snorren i byxorna ens i 6 månader så hade han sannolikt fått betala för det, ja. Hade vi både glidit isär och uppbrottet var ett gemensamt beslut under goda förutsättningar, så nej.

Miss Skywalker skrev 2020-08-15 18:23:38 följande:

Eftersom den är skaffad för gemensamt bruk ingår den i bodelningen. Skulden till banken ska dras av.

Ni som tycker hemmafruar är goldiggers..

Det är en ganska vanlig uppgörelse att kvinnan är hemma med barnen och mannen jobbar och betalar lån på bostad, bil osv. Kvinnan står oftast för mat och kläder. Sen vid skilsmässan/separation tar mannen hus och bil medans kvinnan får den uppätna maten.. Det är därför dessa lagar är skapade. Ni som tycker att det är hedervärt att lämna över det ni har all rätt till är rätt så lurade..

• Ignoramus

Fast du är ju ingen unik snöflinga som står på helt egna ben, utan blir en del av ekorrhjulet vare sig du vill det eller inte. Det finns en ganska hög risk att din chef tänker ?jaha, där försvann hon i fem års tid/där sa hon upp sig för att vara hemma med barnen istället/jaha här har vi en ung människa som saknar fem års arbetslivserfarenhet jämfört med sin manliga motsvarighet (på tal om kvoteringar alltså)? och alltså får alla sina fördomar besannade. Sen är det ju i sig inte rätt att många rekryterare/chefer har dessa fördomar, så det är såklart också ett problem. Men som det ser ut nu får ditt val definitivt konsekvenser för alla andra kvinnor med.

Anonym (Tack) skrev 2020-08-16 19:28:49 följande:

Tack! Jag är en av de kvinnor som väljer att vara hemma med mitt barn. Och eftersom jag alltid måste försvara mig så kan jag säga på en gång att barnets pappa jobbar skift och halvtid och därför har väldigt mycket tid hemma under de timmar barnet är vaken, så slipper jag förhoppningsvis påhopp om att vi borde delat ledigheten helt lika.

Men det jag vill säga är. Det är ett aktivt val. Ingen tvingar mig. Hade jag inte velat vara hemma så hade barnet antingen gått på förskola eller barnets pappa varit föräldraledig istället. Jag VILL vara hemma och offrar mer än gärna 5 år av min karriär på detta. 5 år är ingenting på en livstid.

Men som sagt. Jag väljer själv, ingen tvingar mig.

Jag tycker det är förminskande som kvinna att behöva skyddad av regler och kvoteringar. Jag klarar mig själv och styr mitt eget liv

Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt