Sambolagen, bostadsrätt
Det beror ju på omständigheterna. Om vi båda är föräldralediga/vabbar lika mycket, jobbar lika mycket, delar lika på omkostnaderna osv, så ja, då hade jag nog också tillhört ?de lurade? som inte tyckt det hade känts rätt att ta halva kakan av hans insats. Men visst, hade han varit otrogen ett halvår efter vi flyttat ihop så hade jag förmodligen reagerat annorlunda... men det är ju också för att han har satt mig i skiten med miljonån, flytt till främmande stad, kan inte flytta tillbaka till hemstaden pga gemensamt barn osv osv. Om han inte kunde hålla snorren i byxorna ens i 6 månader så hade han sannolikt fått betala för det, ja. Hade vi både glidit isär och uppbrottet var ett gemensamt beslut under goda förutsättningar, så nej.
Eftersom den är skaffad för gemensamt bruk ingår den i bodelningen. Skulden till banken ska dras av.
Ni som tycker hemmafruar är goldiggers..
Det är en ganska vanlig uppgörelse att kvinnan är hemma med barnen och mannen jobbar och betalar lån på bostad, bil osv. Kvinnan står oftast för mat och kläder. Sen vid skilsmässan/separation tar mannen hus och bil medans kvinnan får den uppätna maten.. Det är därför dessa lagar är skapade. Ni som tycker att det är hedervärt att lämna över det ni har all rätt till är rätt så lurade..