• Anonym (Sofie)

Sambolagen, bostadsrätt

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

• Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Sofie) skrev 2020-08-15 09:07:39 följande:

Min sambo köpte en bostadsrätt (värde 2 milj) som vi gemensamt flyttade in i, han står för lånen och har betalt allt själv. Jag har varit hemma med barnen. Vi har gemensamma barn. Nu ska jag flytta, läste att enligt sambolagen har jag rätt till halva värdet av hans bostad, blir han skyldig mig att betala 1 miljon då? Har jag fattat rätt? Hur går det till? Får han gå till banken och ta ytterligare lån? Vad gör jag om han vägrar? Tror ju inte han kommer bli så glad.

Om den är köpt för gemensamt bruk ska den ingå i bodelningen. Blir ditt ex sur över det skulle han kanske ha föreslagit samboavtal eller liknande innan lägenheten köptes. 
  • Kjell2

Väldigt förenklat, bostadsrätten och bolånet ingår i bodelningen. Nettovärdet ska ni dela på.

Kan ni inte komma överens får ni gå till domstol.

• Anonym (Inez)

Nej, TS, han är inte skyldig dig en miljon.

Precis som Kjell2 skriver skall en bostad som köpts för gemensamt bruk räknas med i bodelningen, men då ingår både bostadens värde och de lån som finns för bostaden.

Väljer ni att sälja bostaden är det vad som återstår när lånen är betalda som ni skall dela. Vill och kan han bo kvar (låter så) får ni värdera lägenheten, räkna bort kvarvarande lån och dela på nettot.

• Anonym (F)
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 10:28:35 följande:

Varför skulle TS vara en gold digger för att hennes ex inte kan sambolagen? Att flytta ihop och bli sambos är ju som att signera vilket annat kontrakt som helst och det är ens eget ansvar att ta reda på i förväg vad man ger sig in i. Hade exet inte varit okej med att bostaden ingår i bodelningen hade han ju kunnat se till att det inte gjorde det. 

Att flytta ihop utan att ha någon koll på familjejuridik är förkastligt. Bägge parter verkar ha noll koll på sambolagen.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 10:28:35 följande:
    Varför skulle TS vara en gold digger för att hennes ex inte kan sambolagen? Att flytta ihop och bli sambos är ju som att signera vilket annat kontrakt som helst och det är ens eget ansvar att ta reda på i förväg vad man ger sig in i. Hade exet inte varit okej med att bostaden ingår i bodelningen hade han ju kunnat se till att det inte gjorde det. 
    Där är det en skillnad mellan män och kvinnor. Män gör det rätta utan kontrakt, utan kontrakt försöker kvinnor alltid sno åt sig mer.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (AA) skrev 2020-08-15 15:37:36 följande:
    Där är det en skillnad mellan män och kvinnor. Män gör det rätta utan kontrakt, utan kontrakt försöker kvinnor alltid sno åt sig mer.
    Fast grejen är ju att bli sambo är exakt samma sak som att gå in i ett kontrakt. Läser du inte igenom villkoren innan du signerar det kan du inte komma och grina om det  i efterhand. TS ex är en vuxen man. Han har ett eget ansvar att ta reda på hur hans val och handlingar kan komma att påverka honom. Är han missnöjd med bodelningen kan han inte skylla på någon annan än han själv.

Och TS kan omöjligt "sno" något som faktiskt tillhör henne.
  • Anonym (N)
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 16:04:00 följande:

Fast grejen är ju att bli sambo är exakt samma sak som att gå in i ett kontrakt. Läser du inte igenom villkoren innan du signerar det kan du inte komma och grina om det  i efterhand. TS ex är en vuxen man. Han har ett eget ansvar att ta reda på hur hans val och handlingar kan komma att påverka honom. Är han missnöjd med bodelningen kan han inte skylla på någon annan än han själv.

Och TS kan omöjligt "sno" något som faktiskt tillhör henne.

TS vill ha 1 miljon trots att lägenheten inte är betald ?

Eller vad menas med ytterligare lån ?

Så hon vill inte bara vad som tillhör henne.
  • Anonym (Tips från coachen)

Sedan ska man också ha bott ihop ett längre tag för att få rätt till halva värdet (minus kvarvarande lån). Har läst att fem år är ett riktmärke.

• Anonym (N)
    Anonym (AA) skrev 2020-08-15 15:37:36 följande:

Män det är män som väljer den sorters kvinnor som TS...
  • Anonym (N)
    Anonym (AA) skrev 2020-08-15 09:19:26 följande:

Man kan alltid hoppas att han inte amorterat och att ts får ta över 1 miljon i skulder som den gold diggern hon är.

Dessutom blir det svårt att göra om samma sak som ensamstående äldre ( än hon var när hon blev ihop med exet ) småbarnsmamma.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt