• MRAKas

Sambolagen, bostadsrätt

Det gör mig precis vansinnig och spyfärdig att läsa ett inlägg i stil med det som startade denna tråden.
    Typiskt bitter sur-kärring som utnyttjar fullständigt utdaterade lagar kring separation/skilsmässa till att roffa åt sig av exets tillgångar. Motiverad av hämndbegär, bitterhet o hat.
    Det kan inte finnas nån rationellt tänkade människa som faktiskt anser det är rimligt att man ska ha rätt till hälften av någon annans tillgångar bara för att man sovit i samma säng i 5år.... Men det finns en viss typ av människa som inte drar sig för att utnyttja detta.

Grundstenarna till dagens lagstiftning sattes på plats av ett samhälle där det var norm att männen arbetade, kvinnorna var hemmafruar o den överväldigande majoriteten gifte sig när de var runt 20 o höll sen ihop resten av livet.

Som jag ser det så är det sen länge dags för en omfattande moderniseringsreform av lagarna som reglerar skilsmässa.

Jag skulle gärna se att funktionen av dagens äktenskapsförord fick helt omvänd innebörd. Den part som vill få rätt att kräva hälften av den andras tillgångar vid en ev skilsmässa får komma o sticka fram ett sånt avtal o kräva underskrift.

• MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 20:24:11 följande:
    Oavsett vad man tycker om nuvarande lagstiftning, kan man se på saken från olika perspektiv. Man kan också hävda att mannen är en snål och elak typ, eftersom han under dessa år när kvinnan varit hemma och tagit hand om de gemensamma barnen så att han kunnat jobba (och vara otrogen till på köpet), sluppit VAB och tjänat ihop en tjänstepension, så lönar han hennes obetalda arbete till hans förtjänst med att försätta sina barns mor på i princip bar backe. 

Tycker du att sambo- eller äktenskap handlar om att "bara sova i samma säng"? Det tycker jag är ett typiskt bittert mansgris-argument.

Med det sagt så gillar jag inte heller att vissa hämnas på sina ex, oavsett om det gäller att inte låta dem träffa barnen, tvinga dem att sälja sitt boende trots att man inte behöver pengarna, eller utnyttja att den ena inte förvärvsarbetat i samma utsträckning pga hemmajobb och försätta dem i en svår ekonomisk situation.
    Du är införstådd med att man inte behöver ha barn ihop för att få rätt till hälften av exets tillgångar med nuvarande lagstiftning?

Du behöver inte ens vara gift, även tiden innan äktenskapet när parterna levde "under äktenskapliga förhållanden" räknas in i denna tid.
  • MRAKas
    Åsa skrev 2020-08-15 20:27:36 följande:
    Har du detta svartvita synsätt även vid äktenskap? Efter fyrtio år ihop? Där sambon försörjt bostadens ägare några år? Där husägaren kunnat ha en bra karriärutveckling för att frun jobbat deltid/varit hemma och skött marktjänsten och vid separation står utan både aktuell utbildning, sgi och pensionspoäng eller pensionsförsäkring?
    Detta offerkofta-tänk som kvinnor så ofta kör med är så otroligt osexigt.

Vill du utbilda dig? Utbilda dig! Vill du inte jobba deltid? Jobba inte deltid! Vill du ha en bra SGI och Pension, se till att arbeta och ha en hög inkomst.

På gruppnivå så behöver kvinnor nyktra till o komma med i matchen, istället för att sitta med offerkoftan på sig o gnälla om "kvinnofällor" så tillåt inte att ansvaren inom familjen fördelas på ett ojämställt sätt.
    Om båda parter tar likvärdigt praktiskt ansvar för familjeansvaret och förvärvsarbete så uppstår inte dessa problem.   
  • MRAKas
    Anonym (???) skrev 2020-08-15 21:16:01 följande:
    Varför blir du själv en surbitter-kärring? Det bör gå att resonera och diskutera utan sådana här inlägg? 
    Vad exact i mitt inlägg är det du syftar på?
  • MRAKas
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 20:09:59 följande:
     Och rent teknisk kan hon inte "roffa åt sig av exets tillgångar" då det inte är exets, utan är deras gemensamma tillgångar som hon nu tar sin del av. 

Ingen tvingar någon att följa sambolagen. Vill man inte göra det kan man skriva ett samboavtal. 
    Det är ju det som är grundproblemet, att tillgångarna anses gemensamma utan att ta minsta hänsyn till vem av parterna som tjänat in det. Det spelar heller ingen roll vad respektive part ägde när äktenskapet började, nu äger båda hälften utan snack.... Om man inte avtalat annat.

Detta grundresonemang är inte förenligt med hur de flesta samboskap och äktenskap idag ser ut.
    Som jag ser det så ska systemet vara så utfomat att man skriver tilläggsavtal för sådant som avviker ifrån normen.
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 21:54:52 följande:
    Men det är ju mer offerkofta att inte sätta sig in i lagstiftningen och sen sitta och gnälla om att andra utnyttjar systemet. Det är väl ändå vuxna människor vi pratar om?

Ställer frågan även till dig: finns det fler tillfällen då du tycker att ursäkten att man inte hade kännedom om lagen skall göra att man slipper påföljd?
    Att ingå ett förhållande eller äktenskap med en annan person är något som kan gör grundat på kärlek och framtidstro, man planerar sitt liv tillsammans med denna person.
    Väldigt få kan ens föreställa sig att den person du nu har framför dig just nu några år senare med en advokats hjälp tvingar dig till att ge ifrån dig hälften av de tillgångar du hade tjänat ihop innan ni träffades.

Att då komma dragandes med ett "tilläggsavtal" som säger att jag vill behålla mina tillgångar om vi separerar möts väldigt lätt av attacker och misstro. Min uppfattning är då att de flesta drar sig för att ens försöka med detta, eller ger med sig när de blir ifrågasatta, med resonemanget att "det spelar egentligen ingen roll eftersom det är vi tills döden skiljer oss åt"

Om istället den part som prompt känner ett behov av att ha rättslig rätt till hälften av sin makes tillgångar vid ev skillsmässa tvingas skriva in detta i ett "tillägsavtal" , så är jag rätt säker på att många istället skulle dra sig för att ingå äktenskap med denna person alls.
    Där i ligger skillnaden.

Jag förstår grundtänket till denna utformning av reglerna, när det var norm att bara ena maken i ett äktenskap arbetade o den andra skötte hushållet.
    Men i dagens jämställda samhälle är detta otroligt utdaterat.

För att svara på din avslutande fråga så, nä, man kan aldrig argumentera att man ska slippa påföljd med motivationen att man inte kände till reglerna.

Men man kan absolut spy galla över individer som helt saknar moral och inte drar sig för att hänsynslöst utnyttja en utdaterad lagstiftning.
    Man kan även bedriva lobbying för att göra fler medvetna om hur riktigt illa det kan bli när vissa lagar o regler missbrukas.
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 22:22:58 följande:
    Om det är som du säger att dina vänner inte har en aning måste jag fråga om de är normalbegåvade i övrigt? Bor de kanske i en liten by där alla är släkt med varandra flera gånger om, är ni sexton år gamla eller har dina vänner växt upp under en sten? HUR kan de annars ha missat att det finns lagar som reglerar samboskap?

Så du tycker inte att det är rimligt att vuxna människor ska kunna förväntas kolla upp information som berör dem? Och om de nu inte klarar det, menar du att andra avstå från sina lagliga rättigheter av medlidande, eller?

För att ge ett par andra exempel: Om någon köper en vara och struntar i att läsa det finstilta. Ska andra regler då gälla eftersom hen kan säga att hen inte visste vad som gällde? Eller om din kompis köper en bostad och inte har koll på besiktningsskyldigheten, skall säljarna då vara tvungna att betala trots att det inte var ett dolt fel? För din kompis hade ju inte i sin världsbild att den lagstiftningen finns.
    Eller så är det bara så enkelt att de personer som har ett sunt tänk och ett sunt förnuft inte skulle komma på tanken att om de flyttar in hos någon annan i en lägenhet eller hus som denna äger så innebär det att de har rätt till hälften av värdet om de senare separerar.....
  • MRAKas
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-15 22:55:20 följande:
    Det har de ju heller inte. Sambolagen omfattar bara bostäder som köps för att de skall bo där tillsammans och där de flyttar in tillsammans. Om man flyttar in hos sin partner ingår bostaden inte i bodelningen.
    Du har rätt, jag är fast i tänket kring äktenskap.
    manolito skrev 2020-08-15 22:54:11 följande:
    Med samboskap är det tvärtom. Utan att man undertecknat ett avtal eller liknande måste man acceptera att ge bort hälften av det man köpt bara för att några feminister för decennier sedan tyckte det var rimligt. Nej man borde vända på det och skriva avtal om sådant man vill dela på istället om man nu vill det.

Mycket bra poäng.

Sambolagen träder i kraft utan aktiv handling ifrån parternas sida.

Det jag känner är den röda tråden igenom allt som rör samboskap, äktenskap, eller gemensamma barn vid en separation är att alla resonemang är ur perspektivet att den "stackars svaga fattiga kvinnan som tvingats sköta hushållet o barnen måste skyddas". Syndabocken är givetvis den stora starka mannen med oändliga resurser, han ska tvingas dela med sig, det är rätt åt han!
  • MRAKas
    Limeblad skrev 2020-08-15 23:29:38 följande:
    Att flytta ihop är väl ändå en aktiv handling.
    Visst är det.

Men jag ser det absolut inte som ett outtalat avtal att "detta delar vi på om vi flyttar isär". Det behäver ju inte nödvändigtvis vara en partner man flyttar ihop med, det kan ju lika gärna vara en kompis eller släkting...

Det är även sant att man inte bokstavligen skriver under något avtal när man ingår äktenskap, det är dock alltid någon form av cermoni och parterna ställer sig finklädda framför en vigselförrättare som efter genomförd vigsel ger er ett vigeselbevis.
  • MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 23:52:18 följande:
    Lagen skiljer på kompisar/släktingar som delar bostad, och på dem som bor ihop och har ett parförhållande.
    Hur gör den det?
    Hur avgör det hurvida 2 människor har bott tillsammans som ett par eller som vänner?
  • MRAKas
    Embla twopointoh skrev 2020-08-15 23:59:49 följande:
    Det är ett faktum att lagen skiljer på de två, men exakt hur det går till att utröna förhållandena vid en eventuell tvist vet jag inte. Det kan nog inte vara så vanligt att ena parten av sambos försöker hävda att de bara varit vänner.
    Precis, ser du hur rättsosäkert det plötsligt blev?
  • MRAKas
    Limeblad skrev 2020-08-16 00:07:35 följande:
    Hur tänker du nu? Ska alla situationer vara beskrivna i lag för att det ska anses rättssäkert?
    Om parterna ger motstridiga uppgifter hurvida de levt som par eller vänner så ska det ju givetvis krävas ett juridiskt bindande avtal som avgör hur det egentligen ligger till.
    Iaf om det ska leda till att ena parten har rätt till halva värdet av en lägenhet som den andra parten ensam betalt.

Något så här flummigt och rättsosäkert kan bara hända i detta land. 
    Hur gör våra nodiska grannar?
  • MRAKas
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-16 00:20:30 följande:

Vad är poängen att argumentera med nån som inte ens vet att man inte räknas som sambos om man bor ihop med bästa vännen eller med brorsan, och att man bara räknar in bostäder och prylar som köpts för gemensamt bruk i bodelningen? 

Jag sa aldrig att sambolagen var tillämplig om man bor tillsammans med någon  som man inte är i en parrelation med.
    Jag ifrågasatte hur det rättsligt fastställs vad som är fallet i de fall parterna kommer med motstridiga uppgifter, hur det kan göras på ett rättssäkert sätt.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt