Inlägg från: Anonym (Vänster är ett skällsord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Sambolagen, bostadsrätt

Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-16 09:53:49 följande:
    Slappna av, de som skrivit lagen har nog tänkt till kring det här ska du se.
    För det har ju aldrig i världshistorien hänt att en lag behövt reformeras? Drömmer

Det förekomer inte någonsin att lagar och normer föråldras och behöver moderniseras allteftersom samhället och dess invånare utvecklas och förändras?

Givetvis behöver lagar o regler lite nu o då justeras för att hållas relevanta.

Just detta med samboskap och äktenskap är i mina ögon skolexempel på lagar som är pinsamt utdaterade, de är reliker ifrån ett samhälle som knappt ingen idag levande människa ens kan föreställa sig. 
    Anonym (Juni) skrev 2020-08-16 16:18:12 följande:
    Och då kan du enkelt undvika den "pinsamt utdaterade lagen" genom att skriva ett samboavtal om du vill flytta ihop med någon. Sambolagen är inte huggen i sten. Tycker du inte att den passar dig och din partner kan ni komma runt den.
    Det är inte rimligt att man behöver göra ett aktivt val för att runda den, de som vill att den ska gälla bör avtala om det istället.
    Anonym (...) skrev 2020-08-16 17:29:16 följande:
    Jaså? För det är ju så väldigt ovanligt såhär 2020 att kvinnor är de som tar mest ansvar för barnen och är de som förlorar mest ekonomiskt..
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-16 17:43:42 följande:
    Som jag ser det har kvinnors förutsättningar inte förändrats nämnvärt de senaste 30 åren........ Men du kanske kan upplysa oss om skillnaden. Även på 80-talet var kvinnorna fullt aktiva i arbetslivet och än idag är det kvinnor som tar ut mest föräldraledighet, vab osv. Same shit, different century.
    Vem tvingar dessa kvinnor till att leva sina liv på ett så ojämnställt sätt då?

Eller menar ni att det är rimligt att dessa kvinnor frivilligt väljer att leva sina liv på detta sätt, för att sen ha en lag i ryggen som tar bort de negativa konsekvenserna av detta val?

Embla twopointoh skrev 2020-08-16 22:30:54 följande:
    Så det är förminskade att skydda de svaga i samhället? Eller är det bara förminskande om den svaga gruppen råkar vara kvinnor? Det konsekventa tänket verkar inte speciellt utvecklat.
    Med precis samma logik som gör gällande att "den som inte skyddar sig med äktenskapsförord eller samboavtal får skylla sig själv" så skulle man precis lika gärna kunna vända på resonemanget:

"Kvinnor som inte delar föräldraskapet på ett jämställt sätt, eller ser till att de genom juridiskt bindande avtal blir ekonomiskt kompenserade när de sätter sig i kvinnofällan får skylla sig själva."

Men då blir jag direkt sedd som mans-gris eller incell....
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 07:27:56 följande:
    Sambolagen handlar inte om dig som svag kvinna i samhället, den är till för att skydda ekonomiskt svaga individer inom en relation, oavsett kön.

Och nej, du har inte samma möjligheter så länge män har högre lön för samma arbete.
    Jag gillar skarpt att det först görs en poäng av att lagen faktiskt är könsneutral, den ska skydda den svaga.
    För att i nästa andetag argumentera att män har andra möjligheter och mer betalt för samma jobb än kvinnor.

Ingen sunt resonerande människa kan argumentera emot att alla dessa regelverk runt separation, oavsett om det gäller sambolagen, skilsmässa, eller föräldrabalken för den delen INTE är skräddarsydda i syfte att skydda o stötta den svaga fattiga kvinnan som blir lämnad med barnen på halsen....
    Alltså som vårat samhälle fungerade i början av 1900-talet.  
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 20:09:01 följande:
    Japp, men med dig som primäromsorgsgivare för barnet.
    Jag tror ett spädbarn har svårt att sätta den etiketten på ena av sina föräldrar om den som inte är föräldraledig finns hemma 80% av barnets vakna tid?
    Anonym (Jag) skrev 2020-08-19 20:27:34 följande:
    Bäst skulle nog vara lagkrav på Samboavtal/äktenskapsförord vid alla förhållanden.
    Vanligt sunt bonn-förnuft anser jag är det mest naturliga:

Mitt skit är mitt o ditt skit är ditt, sålänge vi inte kommit överens om något annat.
    Anonym (Jag) skrev 2020-08-19 21:22:05 följande:
    Går enkelt att lura systemet, exempelvis ett par.

Där Partner 1 betalar bohag + amortering..
    Partner 2 betalar dyrare kapital varor (bil, husvagn båt osv)

Om man sen gör slut så får partner 2 behålla alla sina tillgångar mellans partner 1 måste ge bort 50% av sina tillgångar.
    Anonym (Jag) skrev 2020-08-19 21:22:05 följande:
    Går enkelt att lura systemet, exempelvis ett par.

Där Partner 1 betalar bohag + amortering..
    Partner 2 betalar dyrare kapital varor (bil, husvagn båt osv)

Om man sen gör slut så får partner 2 behålla alla sina tillgångar mellans partner 1 måste ge bort 50% av sina tillgångar.

Det jag menar är givetvis att vi ska ta bort de delar av sambolagen och äktenskapsbalken som reglerar detta, motiverat av att de inte är förenligt med sunt förnuft, eller ens är rimligt 
    Alla tillgångar ska vara enskild egendom, så vida inte parterna kommit överens om annat, på papper i ett juridiskt bindande avtal.

Finns inget avtal så gäller sunt förnuft.
    Det som jag ägde innan förhållandet o det som jag betalat är mitt skit, när förhållandet tar slut så tar jag mitt skit o går.
    Elegant, simpelt, sunt, rimligt och rättvist.
    Anonym (tja) skrev 2020-08-19 22:18:29 följande:
    Jag minns att någon berättade om det på högstadiet en gång och att det var något som var till för att skydda kvinnor som lägger alla sina pengar på mat medan mannen köper prylar. .
    Precis, o sen står lärarna på högskolorna numera o "lär" kvinnorna att de är offer för att de får mindre betalat för samma jobb o tvingas ta ett större ansvar för hem o barn.

O nåde den som vågar ifrågasätta, då är du direkt o för evigt stämplad som "vit kränkt man", incell, kvinnoförtryckare, kvinnomisshandlare, osv , osv....
    Anonym (Jag) skrev 2020-08-22 00:42:05 följande:
    Kan mycket väl även att göra med att sambolagen kom 1987. Lämpligt att diskutera nya lagar inom ex samhällskunskap.
    Eftersom det är "offren" som har att förlora på att informera om sambolagen så kommer det inte hända med nuvarande regering iaf. 
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt