Inlägg från: Anonym (Tips från coachen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips från coachen)

Sambolagen, bostadsrätt

Sedan ska man också ha bott ihop ett längre tag för att få rätt till halva värdet (minus kvarvarande lån). Har läst att fem år är ett riktmärke.

Om nu lagen anser att ts har rätt till halva bostaden, vem kan påstå att den är fel? Om exet hade velat skydda sin investering hade man kunnat skriva ett samboavtal. Det kan ju inte ha undgått någon att det åtminstone existerar, även om man kanske inte vet vad det innebär.

Anonym (N) skrev 2020-08-15 18:48:21 följande:
    Lagen skriven så...

Blir det rätt att slå barn också så fort du åker till ett land där lagen är skriven så?

Eller sin fru?

Avrätta folk?

Om nu lagen anser vad som helst vem kan påstå att den är fel?

Eller så har man rätt till sina åsikter även om lagen anser något annat?

Eller Anonym Tips från coachen bestämmer vilka lagar måste alla hålla med och vilka behöver man inte hålla med?
    Vi bor i Sverige så håll dig till den lagstiftningen.
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-15 22:29:16 följande:
    Jag har vuxit upp i Stockholm i ett område med fullt normalbegåvade människor.
    Med tanke på att normalbegåvning ligger runt 90 i IQ så inger det tyvärr inte mycket förtroende. Tydligen räcker det inte för att vara allmänbildad åtminstone.
    manolito skrev 2020-08-15 22:54:11 följande:
    Jag håller med. När man ingår ett avtal brukar man få ett avtal att läsa igen och signera om man går med på kraven.

Anställningsavtal, hyresavtal, pensionsavtal etc. Jag har aldrig varit gift men gissar att man undertecknat ett dokument för det med.

Med samboskap är det tvärtom. Utan att man undertecknat ett avtal eller liknande måste man acceptera att ge bort hälften av det man köpt bara för att några feminister för decennier sedan tyckte det var rimligt. Nej man borde vända på det och skriva avtal om sådant man vill dela på istället om man nu vill det.
    Man skriver inte under något vid giftermål heller, så nu vet du det åtminstone.

Sambolagen och äktenskapsbalken är inga avtal, det är lagar. Du förväntas följa dem oavsett, på samma sätt som du inte heller skrivit under några avtal om hur lagen fungerar i andra lägen. Skillnaden är att man i de här fallen har möjlighet att skriva ett eget avtal, för att avtala bort de lagliga rättigheterna, det är inte alltid man har det annars.
    Anonym (E.) skrev 2020-08-16 09:43:53 följande:

Jag tycker också att sambolagen är rättsosäker. Ett äktenskap vet alla vad det är, men två personer som bor ihop kan vara lite vad-som-helst idag. Det är för "löst", tycker jag, för att det ska kunna få sådana förmögenhetsrättsliga konsekvenser, som det kan få idag om det handlar om en bostadsrätt värd flera miljoner (inte ovanligt i de största städerna).

Du är inte heller särskilt insatt i sambolagen va?

Den gäller inte personer som bara bor ihop, det ska vara en relation för att räknas. Sedan räcker det inte med att ha bott ihop några månader, det ska ha gått flera år för att båda ska få lika mycket med sig ut. Slappna av, de som skrivit lagen har nog tänkt till kring det här ska du se.
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 15:15:12 följande:
    För det har ju aldrig i världshistorien hänt att en lag behövt reformeras? Drömmer

Det förekomer inte någonsin att lagar och normer föråldras och behöver moderniseras allteftersom samhället och dess invånare utvecklas och förändras?

Givetvis behöver lagar o regler lite nu o då justeras för att hållas relevanta.

Just detta med samboskap och äktenskap är i mina ögon skolexempel på lagar som är pinsamt utdaterade, de är reliker ifrån ett samhälle som knappt ingen idag levande människa ens kan föreställa sig. 
    Som jag ser det har kvinnors förutsättningar inte förändrats nämnvärt de senaste 30 åren........ Men du kanske kan upplysa oss om skillnaden. Även på 80-talet var kvinnorna fullt aktiva i arbetslivet och än idag är det kvinnor som tar ut mest föräldraledighet, vab osv. Same shit, different century.
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 19:09:59 följande:
    Det är inte rimligt att man behöver göra ett aktivt val för att runda den, de som vill att den ska gälla bör avtala om det istället.
    Anonym (...) skrev 2020-08-16 17:29:16 följande:
    Jaså? För det är ju så väldigt ovanligt såhär 2020 att kvinnor är de som tar mest ansvar för barnen och är de som förlorar mest ekonomiskt..
    Vem tvingar dessa kvinnor till att leva sina liv på ett så ojämnställt sätt då?

Eller menar ni att det är rimligt att dessa kvinnor frivilligt väljer att leva sina liv på detta sätt, för att sen ha en lag i ryggen som tar bort de negativa konsekvenserna av detta val?

Anonym (F) skrev 2020-08-16 19:50:06 följande:
    Vilka förutsättningar är det som inte finns? Är det helt omöjligt att skaffa sig en jämnställd man som tar ut FL och vabbar? Finns inga förskolor? Är utbildningar stängda för kvinnor?

Framför allt är det ekonomi som "tvingar" kvinnor till hemmen medan männen stannar på jobbet. De flesta relationer ser ut så att mannen tjänar mer så om någon ska vara hemma hamnar det ofta på kvinnorna. En del kvinnor väljer glatt att vara hemma, många gör det inte.
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 15:15:12 följande:
    För det har ju aldrig i världshistorien hänt att en lag behövt reformeras? Drömmer

Det förekomer inte någonsin att lagar och normer föråldras och behöver moderniseras allteftersom samhället och dess invånare utvecklas och förändras?

Givetvis behöver lagar o regler lite nu o då justeras för att hållas relevanta.

Just detta med samboskap och äktenskap är i mina ögon skolexempel på lagar som är pinsamt utdaterade, de är reliker ifrån ett samhälle som knappt ingen idag levande människa ens kan föreställa sig. 
    Varför svarade du inte på min fråga om vad som förändrats så oerhört de senaste 30 åren att sambolagen behöver uppdateras?
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:02:36 följande:
    Det stora problemet här att jag som kvinna inte ser mig som svag. Jag är inte den svaga i samhället enbart för att jag är kvinna. Jag har precis samma möjligheter att studera och göra karriär och få en bra lön som en man har. Vill jag inte stanna hemma med barn så måste jag inte det bara för att jag är kvinna. Av denna anledning anser jag inte att jah behöver skyddad av orsaken att jag skulle tillhöra de svaga i samhället
    Sambolagen handlar inte om dig som svag kvinna i samhället, den är till för att skydda ekonomiskt svaga individer inom en relation, oavsett kön.

Och nej, du har inte samma möjligheter så länge män har högre lön för samma arbete.
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:42:21 följande:
    Visa mig gärna statisken som visar att vanliga arbetare, ej personer med chefsposition, som har samma arbetsuppgifter har olika lön som män och kvinnor.

När statisk redovisas är det alltid en klump över alla arbetande. Och ja, då har kvinnor lägre lön eftersom de är överrepresenterade i låglöneyrken.

Men har en manlig och kvinnlig förskollärare verkligen inte samma lön? En manlig och kvinnlig byggarbetare? Målare? Sjuksköterska?
    Har det gått dig helt förbi, alla diskussioner om lika lön för lika arbete...? Det borde vara allmänt känt vid det här laget.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/lonegap/
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:40:07 följande:
    Jag anser lagen felaktig oavsett om det handlar om att skydda ALLA. Jag tycker det är orimligt att man automatiskt får rätt till den andra partens egendom och att detta man isf bör avtala om att man vill ha det så.
    Man får inte "automatiskt" rätt till den andras egendom. För det första ska man ha bott tillsammans en längre tid, för det andra handlar det som sagt om att skydda den ekonomiskt svaga parten, antagligen för att det ses som ganska normalt att ta hand om den man bor med osv, även historiskt sett om man ska gå långt tillbaka.

Sambolagen har antagligen tillkommit i och med att så många människor lever "modernt" i samboskap istället för äktenskap, men med väldigt små skillnader annars, bara det att det inte fanns någon lag som täckte upp samma slags trygghet som för gifta. Då kanske man ansåg det rimligt att dela lika på det man gemensamt införskaffat, för gemensamt bruk, och därför ingår också det gemensamma boendet, oavsett vem som betalat. Har man problem med det skriver man ett enkelt papper mellan parterna så slipper man bodelning där man förlorar halva bostadens värde.
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 09:25:56 följande:
    Du inser att det du länkat till inte jämfört exempelvis år på arbetsmarknaden och att det uttryckligen står att det inte finns belägg för den lilla lönsekillnad som är kvar när man tagit bort andra faktorer som gör att lönerna skiljer?
    Det var en snabb länk för att påvisa att löneskillnader existerar, inte för specifik statistik. Men du som verkar ha det vid dina fingertoppar kan ju länka då istället.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:30:52 följande:
    Men ärver sambon?
    Nej. Man måste skriva separat testamente för det. Om ena sambon dör blir det vanlig bodelning.
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 16:21:10 följande:
    Nej. Sambos har ingen arvsrätt efter varandra, och får inte ut någon "giftorätt" heller. En "samboänka" eller "samboänkeman" får bara plocka åt sig sina saker fort, och försvinna från bostaden (om det var den avlidne som äger den). Den avlidnes anhöriga kan i princip köra ut "samboänkan" eller "samboänkemannen" så fort som bouppteckningen är klar, och det framgår att det är de som har ärvt bostaden. (Såvida den avlidne inte har testamenterat bostaden till sin sambo såklart, men många tänker inte på att göra det - eller VILL det kanske inte heller; de kanske hellre ser att syskonbarnen t.ex. får en slant att börja vuxenlivet med.)
    Stora delar av det där stämmer ju inte.

Nej, sambos ärver inte varandra. Nej, det finns ingen "giftorätt". MEN, när en sambo dör kan den efterlevande begära bodelning, precis som om båda levt. Dödsboet kan inte begära bodelning däremot. Det är inte alls så att den efterlevande får ta sitt pick och pack och sticka, man har rättigheter ändå. Och om den efterlevande bedöms ha störst behov av boendet kan den också få ta över det, och lösa ut dödsboets halva så klart, men det är inte särskilt vanligt så om bostaden inte tillfaller den efterlevande så ja, då blir man ju tvingad att flytta, eftersom arvingarna har rätt att få ut sin laglott av förälderns halva.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 17:49:29 följande:
    Men vad gäller i t ex TS fall? Om sambon dör knall och fall i detta nu? Hon äger ingenting av lägenheten.
    Det beror helt på hur länge de varit ett par. Om de varit sambos säg fem år så har hon rätt till halva värdet av bostaden (efter lån), om hon begär bodelning pga dödsfallet. Det kommer inte automatiskt. Eftersom de har barn har hon en bra chans att få behålla lägenheten, men då måste hon köpa ut "dödsboet", dvs deras gemensamma barn. Men ju kortare tid desto mindre rätt har hon till del av värdet.
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 18:06:54 följande:
    Tack för ett redigt svar. Länken ovan som handlade om Renate C var amerikansk lagstiftning. Vilket är något helt annat.
    Obs! Jag utgick från att barnen är omyndiga och bor hemma! Då är det ju naturligt om de bor kvar i samma lägenhet allihop, men mamman måste ha råd att lösa ut barnen. Jag vet ärligt talat inte hur det fungerar med omyndiga barn och ärva sambo, men vuxna barn borde kunna kräva ut halva värdet.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt