Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Sambolagen, bostadsrätt

Anonym (Laura) skrev 2020-08-15 10:28:35 följande:

Varför skulle TS vara en gold digger för att hennes ex inte kan sambolagen? Att flytta ihop och bli sambos är ju som att signera vilket annat kontrakt som helst och det är ens eget ansvar att ta reda på i förväg vad man ger sig in i. Hade exet inte varit okej med att bostaden ingår i bodelningen hade han ju kunnat se till att det inte gjorde det. 

Att flytta ihop utan att ha någon koll på familjejuridik är förkastligt. Bägge parter verkar ha noll koll på sambolagen.
  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-16 17:43:42 följande:

Som jag ser det har kvinnors förutsättningar inte förändrats nämnvärt de senaste 30 åren........ Men du kanske kan upplysa oss om skillnaden. Även på 80-talet var kvinnorna fullt aktiva i arbetslivet och än idag är det kvinnor som tar ut mest föräldraledighet, vab osv. Same shit, different century.

Vilka förutsättningar är det som inte finns? Är det helt omöjligt att skaffa sig en jämnställd man som tar ut FL och vabbar? Finns inga förskolor? Är utbildningar stängda för kvinnor?
  • Anonym (F)
    Limeblad skrev 2020-08-17 16:10:34 följande:

Va? Vad har du fått det ifrån? Man gör såklart bodelning vid dödsfall också.

Men ärver sambon?
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:33:53 följande:

Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?

Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.

Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.

Men varför ska obetalt arbete tas hänsyn till i en sambolag? Det finns massor med sambos utan barn, både yngre och gamla. Det måste väl finnas smartare sätt att kompensera för det?
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:33:53 följande:

Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?

Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.

Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.

I detta fall kan parterna med överenskommen gemensam ekonomi se till att äga boendet tillsammans. Annars är man ju som TS, har noll koll i flera år, skaffar barn och först vid separationen börja läsa på om sambolagen. Det pratas mycket om att ta ekonomiskt ansvar här i tråden, men det gäller visst inte TS.
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:54:53 följande:

Allt obetalt arbete är inte barnrelaterat. Och, det kan fortfarande vara så att den ena betalar av på lånen med sin inkomst, medan den andra köper all mat. Den stora majoriteten av sambos/gifta har nämligen gemensam ekonomi.

Det är mycket möjligt att det finns smartare sätt. Jag försöker inte försvara sambolagen per se, utan lyfter bara perspektivet lite. Jag skulle absolut uppskatta en relevant och konstruktiv diskussion omkring detta, utan massa bittra uttalanden eller försvarsmurar höga som Mount Everest.

Har du några förslag på revidering av lagen?

Jag håller med dig i mycket, värden skapas inte bara av betalt arbete.

Jag tycker att gemensam ekonomi är att dela på utgifter och att äga det viktigaste, läs bostaden, tillsammans. Annars är det inte gemensamt. Den här definitionen kan man ju vända och vrida på och det är ofta trådar om detta här på FL. Man pratar om hur mycket som ska betalas av den med högst inkomst. Men man man lyfter aldrig blicken, som du faktiskt klokt gör, vad som ska betalas och vilken effekt det kan få med samboavtal och kraftiga amorteringar. Jag vill lyfta det ett steg till, att ägande ska diskuteras i samband med gemensam ekonomi. Då slipper man överraskningar i framtiden. Att sambos inte heller ärver varandra kan bli nästa chocken om olyckan är framme. Att då inte äga det mest ekonomiskt värdefulla gemensamt? Lagstiftningen hänger inte ihop. Boendet är bara värt något när sambon lever.

I min familj har familjeekonomi alltid varit en självklar sak vid livets stora händelser, bostadsköp, sambo, gifta sig, särkullsbarn och gemensamma barn. Samtidigt finns det många som inte har en aning.

Jag är för eget ansvar. Ska tillgångar delas ska det ske genom en aktiv handling. Dvs man skrivet att boendet ska delas vid separation, inte som det sker nu att det blir så automatiskt för att någon glömt en lag. Har man vett i huvudet att prata om ägande i samband med gemensam ekonomi så kan man parera framtida problem.

Sambos kan vara så mycket. Två unga som just flyttat ihop. En familj med 2 eller 10 ungar. Eller två äldre med eller utan barn. Det kan vara något som gäller under några få år, eller 50 år. Situationerna är för olika och för unika för att styras av en lag om just boende.

För att få det rättvist och bra måste man tänka familjejuridik och vilka scenarier som kan inträffa vid varje stor livshändelser. Ursäkta om inlägget inte riktigt hänger ihop, skriver på mobilen :)
  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 17:45:57 följande:

Stora delar av det där stämmer ju inte.

Nej, sambos ärver inte varandra. Nej, det finns ingen "giftorätt". MEN, när en sambo dör kan den efterlevande begära bodelning, precis som om båda levt. Dödsboet kan inte begära bodelning däremot. Det är inte alls så att den efterlevande får ta sitt pick och pack och sticka, man har rättigheter ändå. Och om den efterlevande bedöms ha störst behov av boendet kan den också få ta över det, och lösa ut dödsboets halva så klart, men det är inte särskilt vanligt så om bostaden inte tillfaller den efterlevande så ja, då blir man ju tvingad att flytta, eftersom arvingarna har rätt att få ut sin laglott av förälderns halva.

Men vad gäller i t ex TS fall? Om sambon dör knall och fall i detta nu? Hon äger ingenting av lägenheten.
  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 17:57:18 följande:

Det beror helt på hur länge de varit ett par. Om de varit sambos säg fem år så har hon rätt till halva värdet av bostaden (efter lån), om hon begär bodelning pga dödsfallet. Det kommer inte automatiskt. Eftersom de har barn har hon en bra chans att få behålla lägenheten, men då måste hon köpa ut "dödsboet", dvs deras gemensamma barn. Men ju kortare tid desto mindre rätt har hon till del av värdet.

Tack för ett redigt svar. Länken ovan som handlade om Renate C var amerikansk lagstiftning. Vilket är något helt annat.
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-17 18:35:33 följande:

Tja, det gäller i sådana fall inte TS fd sambo heller, eftersom inte han sett till att skriva avtal kring bostadsrätten. Det är inte bara TS som satt sig i denna situation, det har de gjort tillsammans.

Eller, så tänker mannen att eftersom han köpt lägenheten till ett gemensamt boende, så äger de också den gemensamt. Hans resonemang vet vi inte.

Ingen vet hur han tänkte :). Jag reagerade mest på att så många tråden menar att TS sambo får skylla sig själv som inte läste på om sambolagen. Det gjorde inte TS heller, men, men kan teoretiskt ändå få pengar som intjänades långt innan de träffades om sambon lagt dem i bostaden.

Vissa här tycker det är helt rätt, andra inte, jag bara konstaterar att så kan det vara. Eller också är den belånad till max, ingen vet.
  • Anonym (F)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 09:24:16 följande:

Är det någon som vet om man kan skydda sitt barns pengar genom testamente i ett sådant här fall, eller overrajdar sambolagen till och med ett testamente?

Jag menar, om man skulle skriva i testamentet att ens barns arv ska vara hans/hennes enskilda egendom, och att även det som träder i dess ställe, ska vara enskild egendom.

Om barnet sedan använder pengarna till att köpa en bostadsrätt, och flyttar in där tillsammans med en partner - får denna ändå ut halva värdet?

Nej. Se sambolagen paragraf 4; I samboegendom ingår inte:

Stycke 2:

Egendom som en sambo erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

Det gäller även gåvor som är enskilda (dock inte gåvor från den egna sambon).
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt