Embla twopointoh skrev 2020-08-17 16:54:53 följande:
Allt obetalt arbete är inte barnrelaterat. Och, det kan fortfarande vara så att den ena betalar av på lånen med sin inkomst, medan den andra köper all mat. Den stora majoriteten av sambos/gifta har nämligen gemensam ekonomi.
Det är mycket möjligt att det finns smartare sätt. Jag försöker inte försvara sambolagen per se, utan lyfter bara perspektivet lite. Jag skulle absolut uppskatta en relevant och konstruktiv diskussion omkring detta, utan massa bittra uttalanden eller försvarsmurar höga som Mount Everest.
Har du några förslag på revidering av lagen?
Jag håller med dig i mycket, värden skapas inte bara av betalt arbete.
Jag tycker att gemensam ekonomi är att dela på utgifter och att äga det viktigaste, läs bostaden, tillsammans. Annars är det inte gemensamt. Den här definitionen kan man ju vända och vrida på och det är ofta trådar om detta här på FL. Man pratar om hur mycket som ska betalas av den med högst inkomst. Men man man lyfter aldrig blicken, som du faktiskt klokt gör, vad som ska betalas och vilken effekt det kan få med samboavtal och kraftiga amorteringar. Jag vill lyfta det ett steg till, att ägande ska diskuteras i samband med gemensam ekonomi. Då slipper man överraskningar i framtiden. Att sambos inte heller ärver varandra kan bli nästa chocken om olyckan är framme. Att då inte äga det mest ekonomiskt värdefulla gemensamt? Lagstiftningen hänger inte ihop. Boendet är bara värt något när sambon lever.
I min familj har familjeekonomi alltid varit en självklar sak vid livets stora händelser, bostadsköp, sambo, gifta sig, särkullsbarn och gemensamma barn. Samtidigt finns det många som inte har en aning.
Jag är för eget ansvar. Ska tillgångar delas ska det ske genom en aktiv handling. Dvs man skrivet att boendet ska delas vid separation, inte som det sker nu att det blir så automatiskt för att någon glömt en lag. Har man vett i huvudet att prata om ägande i samband med gemensam ekonomi så kan man parera framtida problem.
Sambos kan vara så mycket. Två unga som just flyttat ihop. En familj med 2 eller 10 ungar. Eller två äldre med eller utan barn. Det kan vara något som gäller under några få år, eller 50 år. Situationerna är för olika och för unika för att styras av en lag om just boende.
För att få det rättvist och bra måste man tänka familjejuridik och vilka scenarier som kan inträffa vid varje stor livshändelser. Ursäkta om inlägget inte riktigt hänger ihop, skriver på mobilen :)