Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Sambolagen, bostadsrätt

MRAKas skrev 2020-08-15 19:56:04 följande:

Det gör mig precis vansinnig och spyfärdig att läsa ett inlägg i stil med det som startade denna tråden.
    Typiskt bitter sur-kärring som utnyttjar fullständigt utdaterade lagar kring separation/skilsmässa till att roffa åt sig av exets tillgångar. Motiverad av hämndbegär, bitterhet o hat.
    Det kan inte finnas nån rationellt tänkade människa som faktiskt anser det är rimligt att man ska ha rätt till hälften av någon annans tillgångar bara för att man sovit i samma säng i 5år.... Men det finns en viss typ av människa som inte drar sig för att utnyttja detta.

Grundstenarna till dagens lagstiftning sattes på plats av ett samhälle där det var norm att männen arbetade, kvinnorna var hemmafruar o den överväldigande majoriteten gifte sig när de var runt 20 o höll sen ihop resten av livet.

Som jag ser det så är det sen länge dags för en omfattande moderniseringsreform av lagarna som reglerar skilsmässa.

Jag skulle gärna se att funktionen av dagens äktenskapsförord fick helt omvänd innebörd. Den part som vill få rätt att kräva hälften av den andras tillgångar vid en ev skilsmässa får komma o sticka fram ett sånt avtal o kräva underskrift.

Oavsett vad man tycker om nuvarande lagstiftning, kan man se på saken från olika perspektiv. Man kan också hävda att mannen är en snål och elak typ, eftersom han under dessa år när kvinnan varit hemma och tagit hand om de gemensamma barnen så att han kunnat jobba (och vara otrogen till på köpet), sluppit VAB och tjänat ihop en tjänstepension, så lönar han hennes obetalda arbete till hans förtjänst med att försätta sina barns mor på i princip bar backe. 

Tycker du att sambo- eller äktenskap handlar om att "bara sova i samma säng"? Det tycker jag är ett typiskt bittert mansgris-argument.

Med det sagt så gillar jag inte heller att vissa hämnas på sina ex, oavsett om det gäller att inte låta dem träffa barnen, tvinga dem att sälja sitt boende trots att man inte behöver pengarna, eller utnyttja att den ena inte förvärvsarbetat i samma utsträckning pga hemmajobb och försätta dem i en svår ekonomisk situation.
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:18:28 följande:
    Du har rätt, jag är fast i tänket kring äktenskap.
    manolito skrev 2020-08-15 22:54:11 följande:
    Med samboskap är det tvärtom. Utan att man undertecknat ett avtal eller liknande måste man acceptera att ge bort hälften av det man köpt bara för att några feminister för decennier sedan tyckte det var rimligt. Nej man borde vända på det och skriva avtal om sådant man vill dela på istället om man nu vill det.

Mycket bra poäng.

Sambolagen träder i kraft utan aktiv handling ifrån parternas sida.

Det jag känner är den röda tråden igenom allt som rör samboskap, äktenskap, eller gemensamma barn vid en separation är att alla resonemang är ur perspektivet att den "stackars svaga fattiga kvinnan som tvingats sköta hushållet o barnen måste skyddas". Syndabocken är givetvis den stora starka mannen med oändliga resurser, han ska tvingas dela med sig, det är rätt åt han!
    Det är rätt ironiskt att du anklagar kvinnor för att vara bittra surkärringar, när du själv häver ur dig det ena bittra uttalandet efter det andra.

Varför kan man inte diskutera detta, för jag är absolut öppen för en saklig diskussion om sambolagen/äktenskapslagen, utan att börja anklaga andra halvan av mänskligheten för både det ena och det andra?
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 21:05:05 följande:
    Du är införstådd med att man inte behöver ha barn ihop för att få rätt till hälften av exets tillgångar med nuvarande lagstiftning?

Du behöver inte ens vara gift, även tiden innan äktenskapet när parterna levde "under äktenskapliga förhållanden" räknas in i denna tid.
    Jag är medveten om att vid äktenskap är det så, men sambolagen reglerar bara sådant som införskaffats för det gemensamma livet, inte det som fanns innan man levde under äktenskapliga förhållanden. Har jag för mig i alla fall, jag är inte superinsatt i sambolagen eftersom den inte är aktuell för mig (är gift).
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:47:28 följande:
    Visst är det.

Men jag ser det absolut inte som ett outtalat avtal att "detta delar vi på om vi flyttar isär". Det behäver ju inte nödvändigtvis vara en partner man flyttar ihop med, det kan ju lika gärna vara en kompis eller släkting...

Det är även sant att man inte bokstavligen skriver under något avtal när man ingår äktenskap, det är dock alltid någon form av cermoni och parterna ställer sig finklädda framför en vigselförrättare som efter genomförd vigsel ger er ett vigeselbevis.
    Lagen skiljer på kompisar/släktingar som delar bostad, och på dem som bor ihop och har ett parförhållande.
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-15 23:55:58 följande:
    Hur gör den det?
    Hur avgör det hurvida 2 människor har bott tillsammans som ett par eller som vänner?
    Det är ett faktum att lagen skiljer på de två, men exakt hur det går till att utröna förhållandena vid en eventuell tvist vet jag inte. Det kan nog inte vara så vanligt att ena parten av sambos försöker hävda att de bara varit vänner.
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-16 00:18:40 följande:
    Om parterna ger motstridiga uppgifter hurvida de levt som par eller vänner så ska det ju givetvis krävas ett juridiskt bindande avtal som avgör hur det egentligen ligger till.
    Iaf om det ska leda till att ena parten har rätt till halva värdet av en lägenhet som den andra parten ensam betalt.

Något så här flummigt och rättsosäkert kan bara hända i detta land. 
    Hur gör våra nodiska grannar?
    Och hur vanligt tror du att en sådan tvist är? Speciellt med tanke på att de flesta runt omkring ett sammanboende par vet om de har ett förhållande eller inte. Jag tror det är ytterst få människor som är så dumma att det tror att de ska komma undan med att hävda bara vänner när de levt som sambo.

Din argumentation blir allt mer långsökt. Har du ens läst sambolagen?
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-16 00:04:00 följande:
    Precis, ser du hur rättsosäkert det plötsligt blev?
    Man får göra som i alla situationer när ord står mot ord, utreda. Eller anser du att alla situationer där ord kan stå mot ord är rättsosäkra och att de lagarna ska skrotas eller skrivas om? Hur hade du tänkt att en sådan, mer rättssäker lag skulle vara utformad/formulerad?
  • Embla twopointoh
    MRAKas skrev 2020-08-16 00:18:40 följande:
    Om parterna ger motstridiga uppgifter hurvida de levt som par eller vänner så ska det ju givetvis krävas ett juridiskt bindande avtal som avgör hur det egentligen ligger till.
    Iaf om det ska leda till att ena parten har rätt till halva värdet av en lägenhet som den andra parten ensam betalt.

Något så här flummigt och rättsosäkert kan bara hända i detta land. 
    Hur gör våra nodiska grannar?
    Jag har nu kollat upp saken. I förarbetena till sambolagen framgår det att det är den person som hävdar att ett par som bott tillsammans inte haft ett förhållande, som har bevisbördan för detta påstående.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 19:09:59 följande:
    Det är inte rimligt att man behöver göra ett aktivt val för att runda den, de som vill att den ska gälla bör avtala om det istället.
    Anonym (...) skrev 2020-08-16 17:29:16 följande:
    Jaså? För det är ju så väldigt ovanligt såhär 2020 att kvinnor är de som tar mest ansvar för barnen och är de som förlorar mest ekonomiskt..
    Vem tvingar dessa kvinnor till att leva sina liv på ett så ojämnställt sätt då?

Eller menar ni att det är rimligt att dessa kvinnor frivilligt väljer att leva sina liv på detta sätt, för att sen ha en lag i ryggen som tar bort de negativa konsekvenserna av detta val?

I de flesta förhållanden diskuterar man och överväger olika alternativ, du får det att låta som om män varken har egen åsikt eller självbestämmanderätt överhuvud taget. Det du vill är alltså att bara ena parten ska få ta de negativa konsekvenserna av ett gemensamt beslut.

Det är ju det både sambolagen och äktenskapsbalken är till för, nämligen ett erkännande att det finns två parter i ett förhållande, och att de ska kunna ta de besluten de tycker passar just dem bäst utan alltför stor rädsla för en ev separation.

Det finns för- och nackdelar med alla system såklart. Det går inte att få det så att allas intressen blir tillgodosedda till hundra procent.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-16 22:19:09 följande:
    Jag anser det förminskande om syftet är som de flesta verkar anse här, att skydda kvinnor eftersom de generellt sett har lägre lön. I det fallet man väljer att se sambolagens syfte som ett skydd för alla, vilket det ju naturligtvis i praktiken är, så är det naturligtvis inte förminskande. Däremot diskuteras flitigt här att sambolagen behövs pga alla kvinnor som tar föräldraledighet och vab och därför kompenseras. Ska det vara lagens enda syfte så anser jag den förminskande ja. För i min värld är jag en människa som fattar mina egna beslut.

Att många väljer att kvinnan är hemma pga att det är mest ekonomiskt köper jag inte. De allra flesta i Sverige klarar av det Inkomsttappet som faktumet att mannen med högre lön skulle vara hemma resulterar i, då får man anpassa sina utgifter. Jag anser också att man inte bör skaffa barn, planerade sådana då naturligtvis, om man inte klarar sig om BÅDA föräldrarna skulle vara sjukskrivna. Med andra ord. Har man inte råd att låta den med högst lön vara hemma bör man heller inte skaffa barn, för då klarar man uppenbarligen inte situationen om båda skulle bli arbetslösa.

Jag anser också att kvotering är fel ja. Jag vill ha mitt jobb pga min kompetens, inte pga jag kvoterats in framför någon annan med bättre meriter. Står jag mot någon med samma meriter, så visst, välj mig för att jag är kvinna.

LAS har mig veterligen inte skapats med faktumet att just kvinnor ska skyddas i åtanke?

Jag tycker helt enkelt att sambolagstiftningen hade varit ok om inte bakgrunden varit att skydda kvinnor pga att de är hemma med barn och vabbar och inte har en ekonomisk trygghet. Jag ska inte säga att det är så, nu utgår jag från förklaringen andra haft här gällande varför lagen kommit till från första början
    Så det är förminskade att skydda de svaga i samhället? Eller är det bara förminskande om den svaga gruppen råkar vara kvinnor? Det konsekventa tänket verkar inte speciellt utvecklat.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-16 23:37:52 följande:
    Med precis samma logik som gör gällande att "den som inte skyddar sig med äktenskapsförord eller samboavtal får skylla sig själv" så skulle man precis lika gärna kunna vända på resonemanget:

"Kvinnor som inte delar föräldraskapet på ett jämställt sätt, eller ser till att de genom juridiskt bindande avtal blir ekonomiskt kompenserade när de sätter sig i kvinnofällan får skylla sig själva."

Men då blir jag direkt sedd som mans-gris eller incell....
    Jag har inte påstått att varken de ena eller de andra får skylla sig själva. Jag diskuterar gärna, men snälla låt bli argumentationsfel och halmgubbar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:02:36 följande:
    Det stora problemet här att jag som kvinna inte ser mig som svag. Jag är inte den svaga i samhället enbart för att jag är kvinna. Jag har precis samma möjligheter att studera och göra karriär och få en bra lön som en man har. Vill jag inte stanna hemma med barn så måste jag inte det bara för att jag är kvinna. Av denna anledning anser jag inte att jah behöver skyddad av orsaken att jag skulle tillhöra de svaga i samhället
    Du är alldeles för fixerad vid kön. Du anses inte vara svag för att du är kvinna, utan för att du är den mest ekonomiskt förfördelade parten på grund av att du är hemma.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 13:14:05 följande:
    Jag anser mig inte förfördelad. Jag går inte minus mer än min man gällande nuvarande inklmst och pension. Visst, kanske påverkar 5 uteblivna år min framtida inkomst, men jag får också mervärde i att vara hemma med mitt barn. En stor fördel för mig. Jag kan välja att arbeta om jag vill, om jag skulle se det mer värt än att vara hemma med barnet. För mig är det inte det och det skulle vara en större förlust att behöva arbeta de få år barnet kan vara hemma än den ekonomiska förlust det eventuellt skapar.
    Du kanske inte går minus mer än din man, men ofta är det så att den som stannar hemma gör så. Du kan inte ta din individuella situation och tro att det är så för alla, eller ens för de flesta. Lagen kom till för att skydda den förfördelade parten, alldeles oavsett hur du som individ känner och har det.
    Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 13:15:20 följande:
    Jag anser väl snarar att alla andra här är fixerade vid kön. Tror du det blivit ramaskri om en pappa tagit 8 månader av föräldraledighet och mamman 4? Troligtvis inte. Det är iaf min erfarenhet.
    Det är du som gång på gång uttrycker att du är nedvärderad av lagen för att du är kvinna, trots att lagen är oberoende av kön.

Min erfarenhet är att det är lika vanligt att folk tycker att pappan i ditt exempel stjäl dagar från mamman, som att det finns de som tycker att mamman stjäl dagar från pappan om de hade gjort det omvända. Hur man än gör är det alltid någon som tycker man gör fel.

Personligen struntar jag i hur andra föräldrar väljer att fördela föräldraledigheten, hushållssysslorna o.s.v. Vuxna människor vet säkert bäst själva vad som passar just deras situation.

• Embla twopointoh
    Anonym (E.) skrev 2020-08-17 15:22:57 följande:
    Upplysningen är tyvärr dålig om detta, och jag tycker fortfarande att det strider mot det allmänna rättsmedvetandet, att en person som äger en bostad och har betalt för hela bostaden, ska behöva sälja bostaden och lämna över halva beloppet till någon annan. UTAN att papper skrivits på detta innan.

Det borde vara tvärtom, att default är att var och en äger sitt, och tar med sig det när man går isär. Och OM båda mot förmodan önskar, att den andra ska ha ut pengar ifrån något som han eller hon inte äger, och inte har betalat till - så ska det skrivas papper för det syftet. 

OBS detta menar jag ska gälla samboförhållanden. Äktenskap är något annat, det VET alla vad det är, och att det kommer att innebära bodelning om man skiljer sig - ingen vuxen människa kan ha undgått det. Dessutom skriver man på ett papper att man accepterar de villkoren, när man skriver under äktenskapskontraktet i kyrkan eller i stadshuset. Det är ett medvetet val.

Ett samboförhållande, kan vara något som man bara glider in i. Att man senare skaffar en större lägenhet för att bo i båda två, ändrar inte att själva förhållandet är något man bara glidit in i, utan att tänka så mycket på vad det innebär juridiskt. 
    Fast verkligheten är ju ofta mer komplicerad än så. De allra flesta som bor ihop, sambos som gifta, har gemensam ekonomi. Så, även om ena parten betalar bostadslånet från sin lön, så kanske den andra parten står för elräkningen och all mat. Varför ska parten som betalar bostaden få tillbaka den utgiften vid en separation, medan parten som betalat mat och el inte får ett öre?
    Och, hur ska man värdera att vara hemma med barn och utföra hushållsrelaterade saker som handling, matlagning, städning, skjutsa barn på aktiviteter, planera aktiviteter o.s.v ? Att jag sköter all lämning och hämtning på förskolan, möjliggör jag för min parter att jobba några timmar extra per dag. Hans arbete syns i konkreta pengar, mitt gör det inte.

Därför kan det vara svårt, om inte omöjligt, att dra exakta gränser om vem som äger vad, eftersom även saker som inte kan skrivas ned i inkomst och siffror bidrar till ett pars vardag, ekonomi och liv.
  • Embla twopointoh
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:48:33 följande:
    Men varför ska obetalt arbete tas hänsyn till i en sambolag? Det finns massor med sambos utan barn, både yngre och gamla. Det måste väl finnas smartare sätt att kompensera för det?
    Allt obetalt arbete är inte barnrelaterat. Och, det kan fortfarande vara så att den ena betalar av på lånen med sin inkomst, medan den andra köper all mat. Den stora majoriteten av sambos/gifta har nämligen gemensam ekonomi.

Det är mycket möjligt att det finns smartare sätt. Jag försöker inte försvara sambolagen per se, utan lyfter bara perspektivet lite. Jag skulle absolut uppskatta en relevant och konstruktiv diskussion omkring detta, utan massa bittra uttalanden eller försvarsmurar höga som Mount Everest.

Har du några förslag på revidering av lagen?
  • Embla twopointoh
    Anonym (F) skrev 2020-08-17 16:55:26 följande:
    I detta fall kan parterna med överenskommen gemensam ekonomi se till att äga boendet tillsammans. Annars är man ju som TS, har noll koll i flera år, skaffar barn och först vid separationen börja läsa på om sambolagen. Det pratas mycket om att ta ekonomiskt ansvar här i tråden, men det gäller visst inte TS.
    Tja, det gäller i sådana fall inte TS fd sambo heller, eftersom inte han sett till att skriva avtal kring bostadsrätten. Det är inte bara TS som satt sig i denna situation, det har de gjort tillsammans.

Eller, så tänker mannen att eftersom han köpt lägenheten till ett gemensamt boende, så äger de också den gemensamt. Hans resonemang vet vi inte.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Inez) skrev 2020-08-17 18:26:35 följande:
    Jag har inte sagt att han missar uppväxten. Det jag däremot skrev är att den förälder som är hemma på heltid får en annan relation med barnet än den som går iväg. Den erfarenheten tror jag att de flesta som delat på föräldraledighet kan instämma i, och det är en erfarenhet som din man valt bort.
    Ett barns uppväxt handlar om väldigt mycket mer än den period då det tas ut föräldraledighet. Relationen till barnet blir inte sämre för att man låter den andra föräldern ta alla föräldradagar, det handlar om så mycket mer än så.

Jag tycker din ton är väldigt dömande, trots att du har noll insyn i hur mycket just dessa två föräldrar umgås och engagerar sig i barnet. Att dela med sig av sina tankar och erfarenhet är en sak, och en helt annan att slå fast saker som man rent krasst inte vet ett skit om. Varför inte lita på att de är vuxna och därför kan ta beslut som de bedömer vara det bästa både för hela familjen och för individerna den består av?
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt