Sambolagen, bostadsrätt
Det gör mig precis vansinnig och spyfärdig att läsa ett inlägg i stil med det som startade denna tråden.
Typiskt bitter sur-kärring som utnyttjar fullständigt utdaterade lagar kring separation/skilsmässa till att roffa åt sig av exets tillgångar. Motiverad av hämndbegär, bitterhet o hat.
Det kan inte finnas nån rationellt tänkade människa som faktiskt anser det är rimligt att man ska ha rätt till hälften av någon annans tillgångar bara för att man sovit i samma säng i 5år.... Men det finns en viss typ av människa som inte drar sig för att utnyttja detta.
Grundstenarna till dagens lagstiftning sattes på plats av ett samhälle där det var norm att männen arbetade, kvinnorna var hemmafruar o den överväldigande majoriteten gifte sig när de var runt 20 o höll sen ihop resten av livet.
Som jag ser det så är det sen länge dags för en omfattande moderniseringsreform av lagarna som reglerar skilsmässa.
Jag skulle gärna se att funktionen av dagens äktenskapsförord fick helt omvänd innebörd. Den part som vill få rätt att kräva hälften av den andras tillgångar vid en ev skilsmässa får komma o sticka fram ett sånt avtal o kräva underskrift.
Tycker du att sambo- eller äktenskap handlar om att "bara sova i samma säng"? Det tycker jag är ett typiskt bittert mansgris-argument.
Med det sagt så gillar jag inte heller att vissa hämnas på sina ex, oavsett om det gäller att inte låta dem träffa barnen, tvinga dem att sälja sitt boende trots att man inte behöver pengarna, eller utnyttja att den ena inte förvärvsarbetat i samma utsträckning pga hemmajobb och försätta dem i en svår ekonomisk situation.