Sambolagen, bostadsrätt
Detta offerkofta-tänk som kvinnor så ofta kör med är så otroligt osexigt.
Vill du utbilda dig? Utbilda dig! Vill du inte jobba deltid? Jobba inte deltid! Vill du ha en bra SGI och Pension, se till att arbeta och ha en hög inkomst.
På gruppnivå så behöver kvinnor nyktra till o komma med i matchen, istället för att sitta med offerkoftan på sig o gnälla om "kvinnofällor" så tillåt inte att ansvaren inom familjen fördelas på ett ojämställt sätt.
Om båda parter tar likvärdigt praktiskt ansvar för familjeansvaret och förvärvsarbete så uppstår inte dessa problem.
Men hela tiden får jag höra att jag är i kvinnofällan vilket gör mig så less. Jag är inget offer. Jag har gjort ett aktivt val för att jag VILL vara hemma, men ser till att vara självständig och oberoende av min man ekonomiskt.
Nu vet jag inte om du håller med mig om denna bit. Men oavsett är jag glad att du uttrycker dig gällande att man har sitt eget ansvar att exempelvis utbilda sig.
I övrigt håller jag med dig om att lagstiftningen är förlegad och bör ändras till tvärtom. Vill man ha tillgång till den andres tillgångar så är det det man får skriva avtal om.
Och faktiskt så är det så att de allra flesta av mina vänner inte har en aning om sambolagen och har blivit förvånad när jag förklarar den för dem.
Jag anser det sjukt att min man som äger hela huset, som jag inte betalar ett öre för och absolut inte lägger pengar gällande underhåll för, inte får ta ett lån på huset utan mitt godkännande pga att vi är gifta. Han får heller inte sälja bostaden utan mitt j
Godkännande. Detta går inte att skriva bort med äktenskapsförord.
Och innan någon går i taket. Jag har möjlighet att köpa in mig i huset men vill inte eftersom detta är ett hus som inte kommer generera vinst vid försäljning. För mig är det alltså mer ekonomiskt smart att inte köpa in mig.