Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Sambolagen, bostadsrätt

Ziei skrev 2020-08-17 20:25:48 följande:

Det gör man inte . Hamnar din sambo på sjukhus har du inte ens rätt att få reda han / hennes situation . Sambons barn ärver även om det är era gemensamma .De sätts under god man om de är minderåriga .

Jo, man har som sambo rätt att få veta hur det med ens partner om denne hamnar på sjukhus då man är närmsta anhörig.
  • Anonym (....)
    Ziei skrev 2020-08-17 20:43:28 följande:

Tyvärr inte vet det av att min bror hamnade på IVA för tre veckor sedan och jag fick godkänna att hans sambo fick vara där. Tyvärr gick han bort och jag får godkänna allt som ända arvinge.

Sambo är närmst anhöriga så man för som sambo veta. Det inte samma sak som arv eller bouppteckning efter dödsfall.
  • Anonym (....)
    Ziei skrev 2020-08-17 21:00:25 följande:

Ok du har nog rätt och IVA fel . Hur som fick jag godkänna att respiratorn stängdes av och godkänna att hon var hos sin sambo.

Att du godkände att respiration stängdes av är en sak. Remote om de var sambo (dvs att se bodde ihop och levde under samboliknande förhållande) så har hon rätt att få information om vad som händer.
  • Anonym (....)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 06:40:35 följande:

Det är lite synd att man inte kan registrera en "ICE" (In Case of Emergency contact) någonstans i Sverige. Borde finnas ett register, där vårdpersonalen kan slå upp vem den medvetslöse personen vill ha där, och vill ska få bestämma över vårdbeslut (i de fallen då en närstående tillfrågas). På samma sätt som donationsregistret, där man kan låta registrera i förväg om man vill donera sina organ eller inte.

Jag tänker, att det inte behöver vara en sambo heller för alla. Vissa har en närmare relation till en god vän, än till sina föräldrar eller syskon. Eller kanske lever man i ett dåligt äktenskap, och vill hellre att ens mamma ska vara där än ens make...

Det kan man även i Sverige.
  • Anonym (....)
    sextiotalist skrev 2020-08-18 08:12:21 följande:

Nej och skulle ens sambo avlida så räknas man inte heller som närmast anhörig.

Nu är sambon och jag väl medvetna om skillnaden mellan att vara gifta och sambos.

Man kan mycket väl vara och räknas som närmsta anhörig som sambo.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt