Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Sambolagen, bostadsrätt

sextiotalist skrev 2020-08-18 08:30:46 följande:

Att gå in och köpa en lägenhet/hus utan att kolla upp lagstiftningen är naivt.

När sambon och jag byggde hus så informerade banken om sambolagen

Detta var över 20 år sedan.

De flesta i min omgivning är medvetna om sambolagen och skillnaden mellan att vara gift och sambos.

Vi har valt att vara sambos. Ett aktivt val från oss båda.

Jag är, som kvinna, den som har mest fördelar att vara ogift utifrån vår situation

Verkar vara en bra bank som ni har, om man kollar undersökningar så är det ca 60% av alla sambo par som inte har någon koll på vad som sker vid en sepration...

https://news.cision.com/se/lansforsakringar/r/mer-an-varannan-sambo-riskerar-ekonomisk-small,c467355

Sen är det väl en moral fråga om man ska skydda den starkare partner eller den svagare partnen. Jag förstår båda sidorna i konflikten då det är alltid någon som förlorar på frågan.

Bäst skulle nog vara lagkrav på Samboavtal/äktenskapsförord vid alla förhållanden.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-08-19 20:44:11 följande:
    Vanligt sunt bonn-förnuft anser jag är det mest naturliga:

Mitt skit är mitt o ditt skit är ditt, sålänge vi inte kommit överens om något annat.
    Går enkelt att lura systemet, exempelvis ett par.

Där Partner 1 betalar bohag + amortering..
    Partner 2 betalar dyrare kapital varor (bil, husvagn båt osv)

Om man sen gör slut så får partner 2 behålla alla sina tillgångar mellans partner 1 måste ge bort 50% av sina tillgångar.
  • Anonym (Jag)
    Limeblad skrev 2020-08-19 20:48:19 följande:
    Fast det står ju att 60% inte pratat Om det och att 60% av dessa inte tänkt på det. Det vill säga 36%av de i undersökningen.
    Du har rätt bara 40% som inte har någon anning om vad som sker vid seperation.

https://www.ltz.se/artikel/utan-avtal-kan-det-bli-dyrt-att-separera

Ä
    ven intressant att om ett sambopar köper ett hus ihop där kvinnan betalar kontant och mannen lånar till sin del. Vid en eventuell seperation så får mannen och kvinnan 25 % av värdet för huset var ((husvärde?lån)/2)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (tja) skrev 2020-08-20 10:44:14 följande:
    Kanske det. Jag gick på högstadiet under 80-talet och jag tror sambolaget kom upp på hemkunskapen. På den tiden var hyresrätt det vanliga och jag tror inte man la något fokus på bostäder. Exempel på sånt som skulle delas i en separation är vad jag minns tv, stereo, soffa och dylikt.
    Kan mycket väl även att göra med att sambolagen kom 1987. Lämpligt att diskutera nya lagar inom ex samhällskunskap.
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt