Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Sambolagen, bostadsrätt

Anonym (Tack) skrev 2020-08-17 07:42:21 följande:

Visa mig gärna statisken som visar att vanliga arbetare, ej personer med chefsposition, som har samma arbetsuppgifter har olika lön som män och kvinnor.

När statisk redovisas är det alltid en klump över alla arbetande. Och ja, då har kvinnor lägre lön eftersom de är överrepresenterade i låglöneyrken.

Men har en manlig och kvinnlig förskollärare verkligen inte samma lön? En manlig och kvinnlig byggarbetare? Målare? Sjuksköterska?

Den finns på t ex Sveriges ingenjörers webbplats. Dock måste man vara medlem för att komma åt denna statistik.
  • sextiotalist
    Anonym (....) skrev 2020-08-17 20:32:08 följande:

Jo, man har som sambo rätt att få veta hur det med ens partner om denne hamnar på sjukhus då man är närmsta anhörig.

Nej och skulle ens sambo avlida så räknas man inte heller som närmast anhörig.

Nu är sambon och jag väl medvetna om skillnaden mellan att vara gifta och sambos.
  • sextiotalist

Att gå in och köpa en lägenhet/hus utan att kolla upp lagstiftningen är naivt.

När sambon och jag byggde hus så informerade banken om sambolagen

Detta var över 20 år sedan.

De flesta i min omgivning är medvetna om sambolagen och skillnaden mellan att vara gift och sambos.

Vi har valt att vara sambos. Ett aktivt val från oss båda.

Jag är, som kvinna, den som har mest fördelar att vara ogift utifrån vår situation

• sextiotalist
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 09:17:47 följande:

Du utgår - som alltid - från dig själv och din omgivning. Nu tycker jag mig minnas, att du var en bra bit över 30 år när du träffade din sambo? Då har man förhoppningsvis mer koll.

Men två ungdomar som träffas när dom är i 20-årsåldern? Börjar sova över hos varandra utan att tänka så mycket på framtiden. Sedan köper föräldrarna till den ena en bostadsrätt till sin son eller dotter, för ett antal miljoner. Pojk- eller flickvännen flyttar med, utan att tänka på vilka konsekvenser det kan bli, eller kolla upp lagar (vem gör det i den åldern?). Eftersom de flyttar in i lägenheten samtidigt, så räknas det som att den är anskaffad "för gemensamt bruk".

Efter ett par år tar förhållandet slut, och då måste killen eller tjejen sälja sin lägenhet (och ta vägen vart?), och lämna över ett par miljoner till den andra.

Är det rimligt? Det tycker inte jag. 

Jag skrev att banken informerade om sambolagen.

Om föräldrarna köper en bostadsrätt till sitt barn och ger denna som en gåva så bör de anlitat en jurist så att allt går rätt till.
  • sextiotalist
    Anonym (E.) skrev 2020-08-18 10:08:02 följande:

Tack! Då har lagstiftaren tänkt till LITE i alla fall...

Enskild egendom har funnits långt innan sambolagen. Så lagstiftaren tänkte även till när det gäller äktenskapsbalken. Vårt sommarhus var mormors enskilda egendom.
  • sextiotalist
    Anonym (E.) skrev 2020-08-19 23:54:56 följande:

Fast äktenskapsbalken är väl något annat? Då VET ju båda parterna vad de ger sig in i, när de skriver på kontraktet inför prästen eller den borgerliga vigselförrättaren. Alla VET att man tar på sig ett stort ansvar för den andre. Och den högtidliga stämningen gör sitt till. 

Problemet med sambolagen (för mig i alla fall), är att så mycket ska delas, trots att parterna INTE har undertecknat något kontrakt. Trots att man kanske bara har glidit in i ett förhållande, utan att ha några tankar på att det ska vara något allvarligt. I bostadsbristens Stockholm bor man snart ihop ändå, av praktiska skäl eller ren nödvändighet. Och sedan kommer detta med bodelningen som en chock... 

Tyvärr inte

Inte om man läser i det här forumet i varje fall
Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt