• Brumma

Far och dotter relation

Oj..

Bara läst TS men..

Min mamma fyllde nyligen år och vi barn har valt att ge henne en resa med oss. Hennes man och våra partners (och eventuella barn) lämnar vi hemma.

Jag har även i 20års åldern bjudit min mamma till paris, och jag, min syster o min mamma åker med jämna mellanrum på korta weekendresor (liksom jag även gör med min syster, och då lämnar vi partners hemma).

Jag fattar inte riktigt varför du skulle få resa med och inte varför du skulle ha något negativy över att de reser..

• Brumma
    Farmir skrev 2020-08-15 13:41:21 följande:

Tack alla ni som svarat. Jag glömde att skriva att jag har kommit med många förslag om att jag och min sambo ska resa någonstans tillsammans men han vill inte åka utan sin dotter. Jag antar av Era svar att det är också helt normalt. Dottern bor hemma hos oss. Jobbar heltid har egen bil, betalar ingenting hemma. ( det är så synd om henne på grund av att hon blivit mobbad i skolan)

Jag sköter hela hemmet, tvättar och städar även till henne. Jag tror inte att hon vet hur dammsugaren fungerar än mindre att hon kan laga mat.

Men jag ska inte klaga mer. Jag måste försöka tänka positivt och inte störa mig.

Du kan reagera (och kräva) att hon städar, betalar (eller att pappan betalar hennes del), vilka åka på resa bara no två någon gång osv. Men inte sura över att hon köper en resa till sig o sin pappa och inte till dig.

Ps. BLIR hon mobbad i skolan är det såklart extra viktigt att hennes familj finns där för henne.. d0 känns en resa extra viktig..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-19 05:24:04 följande:

Gissningsvis provocerar det faktum att ts och mannen aldrig kan åka utan vuxna dottern, men nu ska dottern åka själv med pappan och ser det som självklart att de två kan åka själva.

Absolut, men i det första fallet väljer PAPPAN att inte åka utan dottern. Hans val och det är därmed han som borde få "skit" för det, inte dottern..

I andra fallet har dottern bjudit med pappan på kryssning som present. INTE något man överhuvudtaget borde reagera på..

Detr två separata problem, varav den första definitivt inte är ok, medans den andra borde vara det. Oavsett så är det pappan som äger problemet med att de inte reser tillsammans, inte dottern.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 11:43:28 följande:

Eftersom han inte åker utan henne så anser hon säkert att hon ska med. Det är inte normalt att inte kunna åka utan en vuxen dotter.

Å andra sidan är det inte normalt att tjata sig till att få åka med på alla sin förälders resor. Ändå tar du för givet att det är dottern som tjatar och inte pappan som har en ehen vilja..

Dina förutfattade meningar lyser rxtremt starkt igenom...

Lägg ansvaret där det hör hemma..
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 17:07:48 följande:

Var tycker du att ansvaret hör hemma?

Gällande att pappan vägrar åka utan sin dotter?

Hos pappan.... det är han som gör valet..

vem tycker du?
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 18:01:36 följande:

Ja, jag tycker också att ansvaret ligger hos pappan.

När det gäller just den här resan som dottern har köpt till pappan så är det inte så mycket att göra åt, men med tanke på reaktionen och den information som lagts till så verkar mannen inte ha varit särskilt bra på att skapa plats för sin partner. Hon har försökt att boka resor med bara sin partner men han har inte gått med på att åka utan dottern. Det här är inte bra för en parrelation. Om han vill att hon ska stå ut med dessa premisser så är det något han behöver göra klart att han förväntar sig. Att han tycker att det är lika självklart att neka henne en egen resa ensam med honom som han tycker att det är självklart att åka iväg ensam på en resa med bara dottern säger en del om vad han förväntar sig att hon ska stå ut med. 

Det är inte nyttigt för mannen och kvinnans parrelation att leva så här. Det är inte på något sätt givet att hon ska stå ut med det här och han borde inse det. Men tyvärr, det här är inte ovanligt. Många blir blinda inför vad de förväntar sig av sin partner när det gäller hur stor plats deras barn ska ta. Då menar jag inte att barnen inte ska få ta plats men man måste vara beredd att ge parrelationen utrymme även fast man har barn. Annars är det bättre att inte ingå en relation överhuvudtaget. 

Håller fullständigt med.

Vi har både gemensamma och bonusbarn i familjen - vi får alla ta plats och allas relationer behöver vårdas. Vi gör saker själva (inte så ofta dock eftersom vi har ett barn som fortfarande är yngre), vi glr saker med bara ett barn, en förälder och ett barn, två föräldrar o ett barn, båda barnen osv. Jag har rest själv med min man, min mamma, min äldsta son, min bonusdotter o min yngsta. Man får inte fastna i att ngn är viktigare än ngn annan, då dör relationen tillslut..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 18:54:55 följande:

Men varför får i så fall bara den dottern följa med, han har ju två...

TS skriver att "det är synd om henne för att hon är mobbad i skolan" så en gissnong är väl att pappan är extremt överbeskyddande mot just den ena dottern. Den andra dottern kanske har familj, eller vänner att resa med.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-20 18:46:22 följande:

Det behöver inte lysa igenom utan jag kan rakt på sak skriva att jag anser att hon är efterbliven som reser med sin pappa och ts varje gång de ska iväg. 

Vilken normal 23 åring gör det!

En som inte mår så bra kanske?
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-20 19:13:12 följande:

Så där bra har inte vi/jag haft det. Det har tagit väldigt lång tid för mig att inse att det inte alls handlar om att jag är svartsjuk på hans barn, vilket är en tankevurpa som är lätt hänt att fastna i, särskilt som hela samhället, inklusive man själv, verkar vara beredda på att kalla dig för den Elaka Styvmodern. Det är bara att ta en titt på reaktionerna i den här tråden så ser man hur lätt kreti och pleti hoppar in för att berätta hur fel hon är. 

Eftersom vi har gemensamma barn så har jag varit tvungen att gå till botten med problemen, och är inte det ironiskt, det är jag som har gått till botten med problemet, när det i själva verket är mannen som har ansvar för att se till att parrelationen också får plats. Vad det är som har hindrat honom vet jag inte, dåligt samvete, förväntan att jag som "sist in" (ur hans synvinkel) ska anpassa mig mest, jag vet inte. Men för mina barns skull har jag varit tvungen att se till att jag som deras mamma håller hela vägen, för jag har varit på väg in i väggen. Det var när jag insåg att mina barn blir lidande som jag satte stopp för det. 

Går man in i en relation så som ts verkar ha gjort, inga egna barn in i hushållet, en dotter som fortfarande bor hemma, ja, då är det kanske någon gång när dottern blir 23 och när dottern och mannen ska åka iväg på en resa som ts förmodligen gärna hade sett sig själv och mannen på för länge sen, det är väl då den berömda droppen infinner sig. 

Absolut, och jag förstår ATT TS har nått en gräns. Men fokus blir helt fel. Det är OK att resa med sitt barn, och det är definitivt ok att ge bort en resa med sig själv (något TS skriver att jon aldrig skulle göra till någon..).

Det är hennes egen situation i hemmet och relationen till mannen som behövs tittas på.

Mannen behöver inse att han skall prioritera ALLA, inte bara en. Det innebär ju inte att han skall prioritera bort sin ena dotter och enbart ägna sig åt TS.

Ps. Vi har INTE enbart haft guld o gröna skogar, men det har varit bonusdotterns andra förälder som varit grunden till de flesta problem vi haft/har. Jag hade inga barn själv när jag träffade min man och vi skaffade inga på 10år, men han har alltid varit noga med att vi skapat en familj tillsammans, inte att jag kommit in i en fix och färdig.. hade inte accepterat att inte vara fullvärdig medlem av familjen.
  • Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 09:08:12 följande:

Man kan inte prioritera sina barn olika gånger? Och partnern en gång också. Måste allt vara precis samtidigt hela tiden?

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.
  • Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 09:08:12 följande:

Man kan inte prioritera sina barn olika gånger? Och partnern en gång också. Måste allt vara precis samtidigt hela tiden?

Självklart. Jag tror inte på "absolut rättvisa" som vissa (särskilt i styvfamiljsforumet) verkar kräva. För det tror jag sällan blir rättvist i slutändan. Att prioritera alla samtidigt är som att aldrig prioritera någon.

Rättvisa är, enligt mig, att utgå efter allas behov och önskningar, inte att alla får samma.

Ibland behöver min yngsta mig lite extra, då får han prioriteras. När storebror har ångest då går han först, när min man knappt sett mig för att jag enbart ägnat mig åt barn o jobb, då ger jag mannen lite extra tid, och när bonus behövde egentid med någon av oss vuxna fick hon det.

Precis som det materiella - min bonusdotter fick pengar till en ny dator i tonåren när hon önskade sig det. Då var äldsta sonens högsta önskan att få en blå plasttraktor för 150:- så då fick han det. Min yngsta var nyfödd o fick ngt gosedjur tror jag ;)

För något år sedan var det äldsta sonens önskan att få ny dator, så denna gång var det hans tur att få ngt dyrare.
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-21 09:20:08 följande:

Äldre än 7 år, TS och mannen har varit sambo i 7 år. Han lär ju inte fått barn med någon annan under den tiden.

Om det inte är TS dotter..

Hon skriver "jag hade aldrig gjort så mot mina barn"
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 07:01:51 följande:

Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.

På vilket sätt är det incestuöst att bjuda sin ena förälder på resa?

Jag har bjudit mamma på resa både när hon var gift med min pappa och efter att hon gift om mig. Jag lovar, vi har inget incestuöst förhållande...

Ps. Även jag anser att TS borde lämna, eller iallafall kräva parterapi, för även hon behöver prioriteras.. men inte pga att dottermn köpt en resa till sin pappa..
  • Brumma
    Anonym (f) skrev 2020-08-21 10:09:07 följande:

Jag antog att de kanske inte fått barnet innan de flyttade ihop, därmed är barnet troligtvis 0-8 år.

Om det inte är hans barn kan hon förstås vara äldre.

TS skriver inget om att hon har barn, bara att han har två döttrar.

Visserligen nämner hon att "jag skulle inte göra så mot tex mina barn" men det låter lite teoretiskt..
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 10:50:43 följande:

Ja, fokus blir fel, men jag tycker inte du kan klandra ts för att hennes fokus var fel. Det är känsligt när det handlar om partnerns barn, man vill gärna ha facit i hur man ska behandla barn, hur man själv har gjort, hur andra gör. Det är mänskligt. Det är betydligt svårare att säga att JAG behöver resa bort med dig ensam. Om mannen ändå hävdar att det är absolut omöjligt att lämna dottern ensam så är det inte konstigt om man sätter fokus på annat. Han har ju inte heller rätt fokus. 

Hon borde (fullt förståeligt) lägga fokus på sin mans beteende, inte på att någon gett en kryssning utan att bjuda med partnern. För det ÄR vad hon lägger fokus på i sin TS.

Inte att pappan vägrar resa med bara henne, utan att dottern haft mage att bjuda sig själv. Och att TS själv aldrig skulle ge bort en resa med sig själv och sina föräldrar eller barn, utan alltid bjudit respektiven istället.

DÄR är fokus fel.

MÅNGA skulle bjuda med någon på en resa man själv skall åka på, sällskapet blir en del av gåvan, men som sagt så väljer TS att fokusera på detta istället för vad som senare kom fram, att hon känner sig utnyttjad och utanför (med rätta)m
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 11:20:40 följande:

Jag vet inte varför du vill fortsätta att debattera så här med mig? Jag säger att det inte är konstigt att fokus blir fel, och att man inte behöver klandra henne för det. Att det är mänskligt. Jag säger inte att hon ska fortsätta att hålla fokus på att dottern reser bort med sin pappa. Det blir konstigt när det låter som att du argumenterar emot mig när det är något som jag redan har sagt. 

Sorry, jag bara svarade på ditt svar till mig..

Och förklarade hur jag såg det, hur TS bör försöka fokusera enligt mig.. Inte att du såg det tvärtom.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-21 11:36:54 följande:

Har varit mobbad!

Människan är 23 år gammal och har jobb, så det är hög tid att gå vidare i livet.

Absolut, men det kanske är förklaringen till varför PAPPAN är överbeskyddande och inte kan släppa taget. Så PAPPAN måste släppa det och hjälpa (om inte dottern klarar det själv) att gå vidare(med andra ord sluta curla henne och pusha henne att skaffa sig ett eget liv..).

Så länge pappan fortsätter behandla henne som en miniprinsessa kommer hon troligen att fortsätta vara det, för hon vet inget annat..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-21 11:39:03 följande:

Någon gång måste hon ändå börja agera efter den ålder hon faktiskt är i, och mår hon dåligt så får hon göra som andra vuxna, söka hjälp.

Absolut, ingen har väl påstått att hon bör fortsätta som nu?

Men även efter att man är vuxen, fått ett eget liv och klarar sig själv är det faktiskt helt ok att ta en kryssning eller liknande med sin förälder.

Jag o mina syskon har en weekend (ej kryssning) inbokad med vår mamma till våren. Hennes man (som vi älskar och absolut inte stänger ute på något sätt) får stanna hemma, liksom våra egna partners (och barn).
Svar på tråden Far och dotter relation